Vackra flickors lott

Nominerad till Bästa översatta kriminalroman - "The Martin Beck Award" - 2005 av Svenska Deckarakademin. Mma Ramotswe är bekymrad. Allt står inte rätt till med hennes fästman, mr J.L.B. Matekoni. På sista tiden har han inte varit sig själv utan suttit hemma och grubblat. Mma Ramotswe måste ta till sin detektivskicklighet för att finna orsaken till hans problem. Under tiden tar den effektiva Mma Makutsi sig an ett eget fall. Hon ska undersöka vem av fyra kandidater som är mest lämplig att bli Miss Botswana. På grund av tidigare skandaler behöver man finna en värdig skönhetsdrottning med egenskaper ingen kan klandra. Mma Makutsi förstår raskt att vackra kvinnors lott varierar och löser uppdraget med bravur ? Alexander McCall Smiths deckarserie om Damernas Detektivbyrå har blivit en enorm succé världen över. Hittills har Alexander McCall Smith skrivit sex böcker om Precious...

Malin R

2019-09-23

Del tre i bokserien om Damernas detektivbyrå innebär en flytt av detektivbyrån till lokalerna för fästmannen Mr JLB Matekonis Tlokweng Road Speedy Motors. Detta pga för höga kostnader för byrån och för att Mma Makutsi ska vikariera för Mr JLB Matekoni. Han är nämligen deprimerad.
Medan Mma Makutsi får fart på bilverkstaden och hjälper arrangören för Botswanas främsta skönhetstävling att undersöka kandidaterna, har Mma Ramotswe ett uppdrag från en regeringstjänsteman - han tror att hans svägerska sakta tar livet av hans bror.
***
Denna var lika trevlig som de två tidigare, men den är segare eftersom det är väldigt mycket filosoferande från Mma Ramotswe.

2018-04-27

Det här är kanske det man kallar feel good? I alla fall blir man varm om hjärtat när man läser om Mma (hur uttalas det?) Ramotswes kluriga och charmfulla sätt att lösa problem. Moralkakor i en härlig och god form!

Emma

2013-03-02

Det känns som om de här böckerna blir bättre ju mer man läser... Det är ett skönt tidsfördriv. Underbara Afrika!

Ellinor Karlberg

2012-07-22

De här böckerna är trevliga och mysiga men kanske ingen revolutionerande litteratur direkt.

Thommy Stenström

2012-07-19

En bra och små trevlig bok. Mitt första men definitivt inte sista litterära besök på damernas detektiv byrå.

Minna Roland

2012-03-14

Mysig och lätt läst. Bättre på engelska än på svenska.

Victoria G

2011-07-10

Ytterligare en trea i betyg för den tredje delen i serien om Damernas detektivbyrå. Precis som de övriga böckerna i serien är det här ingen komplicerad bok. Jag kan till och med tycka att den är lite för okomplicerad, mer så än de två första delarna. En svag trea...

Ida

2011-03-28

en bok som får en att må bra och ger en behaglig läsupplevelse. inte så mkt mer än det.

Sofia Hansen

2010-09-03

Underhållande bok, men inget som sätter något direkt avtryck. Når inte upp till de första böckerna i seriens nivå.

2010-07-31

Nja, det är inte så kul längre med en kvinnlig detektiv i Botswana.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

dessa böcker gör mig glad, här finns värme! ingen stor litteratur, men levande människor

Sarah Mattsson

2009-11-30