Väckelse

King, Stephen

| 2014

New England, tidigt 60-tal. Sexårige Jamie Morton leker på gården när en skugga faller över honom och en man i svart kavaj tornar upp sig mot himlen. Det är första gången Jamie träffar pastor Charles Jacobs ? ett möte som kommer att prägla hans liv. Med sin vänliga fru och livlige son blir den unge nyinflyttade pastorn genast omtyckt i staden. Jacobs är inte bara hängiven sitt prästerliga kall, han drivs också av en hemlig besatthet av elektriska experiment. Jamie delar hans fascination och mellan dem båda knyts ett särskilt band. Men när tragedin drabbar Jacobs familj slås idyllen i spillror. Övertygad om att Guds existens är en omöjlighet chockar pastorn samhället i grunden och tvingas lämna staden. Charles Jacobs skugga kommer dock inte att lämna Jamie. Den bara mörknar med åren. När de båda möts igen är Jamie i trettioårsåldern, en heroinmissbrukande musiker som befinner sig...

Kjell Ram

2018-07-29

Inte hans bästa men han kan berätta så man dras med. Eftersom jag själv är uppväxt inom frikyrkan så är den intressant på flera sätt. Huvudpersonerna brottas med tro och tvivel. Till skillnad från Jamie och Charles har jag behållit min barnatro trots mycket tvivel. Tro och tvivel hör ihop. Jag gillade 11/22/63 mer men kan ändå rekommendera denna.

Nicklas Björk

2016-08-28

Standard-roman av Stephen King. Boken är absolut inte dålig, men inte heller så fantastiskt bra som han ibland kan få till. Jag gillar att detta är en lång historia som utspelar sig under flera decennium och det blir aldrig segt. Det är en värdig hyllning till Lovecraft och jag rekommenderar "Väckelse", men personligen föredrar jag "Jurtjyrkogården" som innehåller liknande tema, men som är bättre berättat.

Anna Jensen

2016-05-25

Mycket välskriven, men tappar i betyg pga av att jag väntade mig spänning, inte en roman. Felmärkt i bibblan...

Ida L

2016-04-30

Bokens största fördelar är också desamma som King's störta behållningar överlag, nämligen fantastiska personporträtt och framförallt förmågan att förmedla relationer mellan människor. Väckelse är hans bästa roman på länge, dock står slutet i stor kontrast till den övriga berättelsen.

Emil Florell

2016-02-06

Riktigt riktigt bra i början o större delen av boken, blev lite besluten på slutet dock, det kändes lite fjuttigt när allt byggts upp så länge.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Börjar bra, sedan ballar den ur fullständigt. Riktigt dålig och ointressant.

Marc Moore

2015-10-25

Styrkan i Kings skrivande är förmågan att skapa karaktärer man bryr sig om men här har han inte riktigt lyckats med det. Denna gång är den obligatoriska alkoholisten som går på AA-möten bytt mot en huvudperson som knarkar och barndomsskildringen är rätt tråkig.
Läsvärd men inte någon av hans bättre.

Jan Banan

2015-04-23

En ganska stillsam och återhållsam King-roman. Med det menar jag att det övernaturliga som alltid finns med i hans böcker är dämpat. Jag gillar den här och tror att det kommer att bli en bra film av den framledes.

Helén Lundström

2015-04-09

Handlingen är stundtals seg och svårförståelig medan i andra stunder vara spännande och locka fram till mer läsning. Men i sin helhet är detta en bok jag läste ut bara för att inte ge upp. Handlingen kommer inte stanna kvar i någon större utsträckning eller under någon längre tid.

Marita Ryen

2015-03-24

Betyg 3+. Inte lika spännande som hans böcker kan vara med ett långsammare tempo.

Den här boken var bra tycker jag. Kings böcker håller måttet hela vägen till sista sidan

marre marre

2015-01-25

Hur spännande som helst och man vill bara komma till slutet. Så när slutet kommer känns det som en antiklimax då slutet inte alls var som jag väntat. Det blev en besvikelse.

2015-01-24

Stephen King har ju varit min favoritförfattare i över 30 år nu och det är väldigt sällan som han gör mig besviken. Jag hoppas verkligen att han fortsätter att ge ut minst en ny bok varje år. En King om året är väl inte för mycket begärt? Till min stora glädje upptäckte jag att nästa, Mr Mercedes, planeras att släppas på svenska bara några dagar innan jag fyller år. Undrar vem som kommer att ha den överst på sin önskelista... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/01/vackelse-av-stephen-king.html

Mattias Lönnebo

2015-01-13

Mycket välskriven, men spårar totalt ur. Det drar ned betyget.

Kim M. Kimselius

2015-01-02

Få kan, som Stephen King, hålla läsaren fångad utan att det egentligen händer något, samtidigt som det händer massor, egentligen.

Jag är ett stort fan av Stephen King och har samtliga böcker han har skrivit. Han lyckas alltid hålla mig i ett järngrepp genom hela boken. Kings förmåga att beskriva helt vardagliga saker och ge dem ett litet stänk av onaturlighet, gör att Kings berättelser känns mycket trovärdiga.

Händelserna börjar när den lille sexårige Jamie Morton leker med sina tennsoldater han just har fått. Då faller en skugga över honom. En man i svart kavaj står där. Det är första gången Jamie träffar pastor Charles Jacobs, ett möte som innebär att deras liv för all framtid är sammanflätade.

Alla tycker om pastor och hans fru och barn. En dag slår olyckan till och Gud tar till sig pastorn familj, vilket övertygar pastorn om att Gud verkligen inte kan existera. Han håller en chockpredikan som etsar sig in i Jamies minne. Predikan får alla att vända sig mot pastorn och de kör iväg honom från staden.

Många år senare stöter pastor Jacobs och Jamie på varandra igen. Jamie är musiker och trots att han i tidig ålder lovat mamma att inte röka, börjar han ta starkare saker, för han håller ju trots allt sitt löfte. När han möter Charles Jacob är Jamie 30 år och starkt beroende av heroin, vilket gör att hans musikerkarriär är på nedgång. Pastor Jacob tar sig an Jamie som dras in i den maniske pastorns försök att väcka liv i det som en gång varit dött. Han använder sig av elektricitet, krafter som visar sig både hela och skada.

När Jamie förstår vad det är pastorn är ute efter, är han för insnärjd i det hela för att lyckas ta sig därifrån.

Märkte att jag har höll andan medan jag skrev ovanstående text. Jag var tillbaka i boken, i den krypande obehagskänslan som de vardagliga händelserna ger. Jag andas ljudligt ut, nöjd över att jag överlevt ännu en Stephen Kingbok.

Älskar du skrämmande, spännande böcker är den här boken perfekt för dig!

Kim M. Kimselius

2015-01-02

Älskar du skrämmande, spännande böcker är den här boken perfekt för dig!

Sigfrid Lindhe

2015-01-01

Det här är ett steg uppåt från Mr Mercedes men fortfarande en bit kvar till den höga nivån vi skämdes bort med vid 11/22/63 och Dr Sleep. Det blir helt enkelt lite för långt med lite för lite handling. Och Kings berättartekniska grepp som han gärna använder, att lämna en ödesmättad ledtråd om fortsättningen, överanvänds. Konceptet för handlingen är coolt, början är bra, slutet är bra, men det blir för mycket däremellan. Det positiva är att King här lämnar en dörr på glänt för en ny sammanhängande övernaturlig storhet i stil med Dark Tower. Detta är intressant då tanken med Kings böcker är att ingen av dem ska vara i konflikt med någon av de andra. Detta blir kanske komplicerat med tanke på Det, Langoljärerna, Dark Tower och nu Väckelse, men jag tror och hoppas att King har en snygg plan för det hela.

2014-11-26

Åh! Vilken bra bok! Tänk att Stephen King aldrig gör mig besviken! Helt klart en av årets bästa böcker!

Det spelar ingen roll om det är skräck och/eller övernaturligt i böckerna. Eller om det bara är mer ?vanliga? romaner. Böckerna är lika bra, oavsett vad han skriver om.

Det finns ingen som skriver som han gör. Varje sida är en njutning. Även om han skriver om dom mest triviala saker, så fascinerar det mig.

Speciellt när han skriver om barn, familjerelationer, ?den lilla människan?, utsatthet, trasiga relationer, eller liknande, så går det rätt in i hjärtat på mig.

Blev rörd och berörd flera gånger av boken.

Log för mig själv också ett flertal gånger.

Men boken är också riktigt otäck och mycket spännande.

Boken handlar om så mycket, musikerlivet, uppväxten i en liten stad på sextiotalet, drogproblem, religion, fanatism, elektriska experiment, rädslan för vad som finns efter döden, och mycket, mycket annat.

Boken gick alldeles för snabbt att läsa ut, trots att den var på cirka femhundra sidor. Hade önskat att den hade varit som boken ?Under kupolen? som var på cirka tolvhundra sidor.

Rekommenderar verkligen boken till alla. Både Stephen King-älskare, och även till er som ännu inte har upptäckt hans storhet.

Jag längtar redan efter hans nästa bok. Hoppas han får leva riktigt länge, och att han kommer att ge ut många böcker till. Jag har läst över sextio böcker av honom, men det räcker inte ändå.