Väckarklocka

Wägner, Elin

| 1978

Elin Wägner var en föregångerska på flera viktiga områden. Trettio år innan den radikala feminismen gjorde sitt segertåg över Västerlandet utvecklade Elin Wägner sin syn på kvinnofrågan. Hon var aktiv i kampen för kvinnlig rösträtt, gjorde stora insatser för tidningen Tidevarvet och var med och grundade Kvinnliga medborgarskolan vid Fogelstad 1925. Fredsfrågan var också något som engagerade henne djupt och som var ytterst påtagligt vid tiden då Väckarklocka skrevs. Mindre uppmärksammat är kanske hennes inställning till miljöproblemen, något som förebådar både 60-talets gröna våg och 70-talets kvinnoaktivism i miljöfrågor. Väckarklocka kom ut 1941, en tidpunkt då den tyska armén drog segrande in i Ryssland, ändå är det en bok som andas möjligheter och framtidstro.Elin Wägner inbjuder läsaren till samtal, debatt och eftertanke kring, tyvärr, brännande aktuella frågor än idag i...

eva arkelid

2011-10-09

Levnadsstandard vad är det under brinnande krig? Jag måste trots allt beundra henne att hon lyfter tanken till ett högre plan och inte fastnar i krigets med och motgångar. Att gå tillbaka till naturen, det ursprungliga ja med facit i handen var dessa ideer lite naiva när vi vet att Sverige fick en industriell expansion några år senare och småbönderna blev fabriksarbetare men det kunde ju inte Elin Wägner sia om.
Boken är klart läsvärd men jag undrar vem läste den på 1940-t? Jag undrar om min mamma läste den så kom jag ihåg en bok som fanns hemma "boken om mor" en julklapp 1949. Jag tog fram den nu och såg attt det var nog mera Väckarklockans motsats, en romantiserad hyllning till moderskapet.
det kanske var vanligare än att mana kvinnorna till kamp, påminner lite om idag, eller hur