Va för jävla pack e ni? : berättelsen om stockholms fotbollsklackar

Hagström, Magnus

| 2010

Boken finns nu att beställa i ny upplaga, ISBN 9197873411 Det här är berättelsen om Stockholms fotbollsklackar. Vi berättar om kärlek, gemenskap, humor, arrogans och våld. Om människor som ägnar en stor del av sin tillvaro åt att följa en idrottsförening i med- och motgång. Människor vars passion för AIK, Djurgården eller Hammarby blivit en del av deras identitet. Det är historien om en subkultur vars frön såddes i början av sjuttiotalet. Och om hur och varför det blev som det blev. 375 bilder från 70-talet fram till våren 2010. "För den som vill förstå Stockholmsklackarnas och i förlängningen hela den svenska fankulturens, framväxt är Va för jävla pack e ni? obligatorisk läsning. Överst på kurslitteraturlistan." Niclas Kindvall / Offside "Initierat, sakkunnigt och nyanserat. Boken väjer inte för de mörka sidorna. Våldet, agressionerna och hatet. Men utan den dagliga rapporteringens...

Daniel Hugosson

2012-03-06

En ganska ensidig bok om historiken och dynamiken hos 08-klackarna. Kunde gjorts bättre om man fått med lite externa åsikter, vilket den nästan helt är i avsaknad av. Hägersten Hot Heaven tycker jag är ett bra exempel på detta, men det förbises helt och hållet. Signifikativt för folk i de här kretsarna är väl dock att de gärna berättar sin egen historia om sig själva, varför detta blir en bok om människor som gapar i kör för människor som gapar i kör. Inte helt ointressant dock.

Mats Blom

2011-02-08

Som inbiten Öisare sedan slutet på 70-talet är det lätt att känna igen sig hur det var vid 80-talets början. Hoppas att det kan bli en bok om Göteborgsalliansen oxå framöver.

Mats Wilhelmsson

2010-10-01

Intressant dokument om läktarkulturens utveckling i Stockholm. Mycket läsvärd för dig som ibland besöker Råsunda, Hovet, Sthlms Stadion, Söderstadion och Globen.