V for Vendetta

Moore, Alan

| 1995

In a near-future Britain ruled by a totalitarian regime, Evey is rescued from certain death by a masked vigilante calling himself "V," a beguiling and charismatic figure who launches a one-man crusade against government tyranny and oppression. Original. (A Warner Bros. film, written by the Wachowski Brothers, based on the graphic novel by Alan & David Moore, directed by James McTeigue, releasing March 2006, starring Natalie Portman, James Purefoy, & Stephen Rea) (Science Fiction)

Mikaela86

2019-10-17

Svårt för mig att sätta betyg på ett serietidningsformat, då jag inte brukar läsa det annars. Fint att få fördjupa sig lite mer i det som var uppkomsten till filmen. Riktigt välgjord! Den ligger mellan en trea och fyra i mitt tycke.

Ally Regins

2012-07-21

Helt enkelt helt fantastisk

Liza Bolin

2012-06-29

jag har svårt för serieformatet, och det blir lite för hattigt för min smak. i en sån här graphic novel, där texten är utmärkt och illustrationerna superfina, hade jag ändå hellre sett den som illustrerad roman istället. MEN! fantastiska monologer.

trots sitt relativt korta format tog albumet en lång tid att läsa. jag hoppade fram och tillbaka flera, flera gånger för att hålla koll på personer, platser och händelser och kontrollera så att jag hängde med. och vilken känsla det blir när man "tvingas" göra så! att man tvingas till att själv se lösningen, att inte allt visas på bild eller förklaras i klartext. det gör ett verk som det här så mycket bättre än många andra både böcker och seriealbum. fantastiskt!

Natasha Illyés

2011-01-19

Det här är en romatisk, dramatisk, hjärtslitande och en smutsigt vacker historia. Lysande!

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Även filmen är fult sevärd.

marten l

2009-08-25

Minst lika bra dystopi som 1984.