Uzumaki 1

Ito, Junji

| 2007

Kurôzu-cho, en liten dimhöljd by på den japanska kusten, lider av en förbannelse. I alla fall enligt Shuichi Saito, Kirie Goshimas tillbakadragne pojkvän. Deras byhemsöks enligt honom inte av en person utan av en form: Uzumaki, spiralen, det hypnotiska och hemliga mönster som världen rör sig i. Den manifesterar sig genom omvärlden i smått. På snigelsnäckor, vattenvirvlar, virvelvindaroch på växters blad. Men också bland folket i Kurôzu-chogenom allt från spiralmärken på människokroppar till röken från krematoriet och den vansinniga besatthet vid mönstret som Shuichis far uppvisar. Inom dem alla viskar öronsnäckan om spiralens mörka hemlighet. Dårskapen sprider sig och Kurôzu-chos innevånare dras längre och längre ned i vansinnet, som om de vore fast i en strömvirvel från vilken det inte längre finns någon återvändo »Uzumaki« är en skräckmanga som översatts till en mängdspråk och även filmatiserats...

Riktigt fascinerande och fantasifullt. Börjar bli lite enformigt mot slutet dock, om inte del två uppar nivån lite så är jag rädd att den blir en trea.

del 2 tyckte jag dock var sämre. läskigare berättelser kanske men det ebbar ut i en allt för överdriven kaos som jag inte orkar ta på allvar. sluten på kapitlen är ganska larviga i stil med "nästa dag fick jag lämna sjukhuset. jag tänkte aldrig mer på det som hände där igen" när huvudpersonen liksom har blivit jagad av 20 blodtörstiga mörderskor två nätter i rad. nåväl. en trea blir det på böckerna tillsammans för första delen drar upp betyget, tycker jag.

likt john ajvide lindqvist lyckas junji ito bygga upp en otroligt obehaglig stämning som ibland går över till det rent absurda. det som sker är att en liten stad i japan invaderas av spiraler, ett symboliskt mönster som, när vi tänker efter, finns nästan överallt omkring oss. de människor som påverkas blir som galna och detta sker på olika sätt. boken är således uppdelad i flera kapitel, som nästan än mer liknar små noveller, även om de har samma huvudpersoner och till viss del bygger på varandra. det är det väldigt välskrivet och teckningarna är fantastiskt fina och realistiska (nästan för realistiska ibland..)