Uzumaki 1

Ito, Junji

| 2007

Kurzu-cho, en liten dimhljd by p den japanska kusten, lider av en frbannelse. I alla fall enligt Shuichi Saito, Kirie Goshimas tillbakadragne pojkvn. Deras byhemsks enligt honom inte av en person utan av en form: Uzumaki, spiralen, det hypnotiska och hemliga mnster som vrlden rr sig i. Den manifesterar sig genom omvrlden i smtt. P snigelsnckor, vattenvirvlar, virvelvindaroch p vxters blad. Men ocks bland folket i Kurzu-chogenom allt frn spiralmrken p mnniskokroppar till rken frn krematoriet och den vansinniga besatthet vid mnstret som Shuichis far uppvisar. Inom dem alla viskar ronsnckan om spiralens mrka hemlighet. Drskapen sprider sig och Kurzu-chos innevnare dras lngre och lngre ned i vansinnet, som om de vore fast i en strmvirvel frn vilken det inte lngre finns ngon tervndo Uzumaki r en skrckmanga som versatts till en mngdsprk och ven filmatiserats...

[bnw] Thomas Tholn

2013-05-21

Riktigt fascinerande och fantasifullt. Brjar bli lite enformigt mot slutet dock, om inte del tv uppar nivn lite s r jag rdd att den blir en trea.

amanda hildur

2010-09-15

del 2 tyckte jag dock var smre. lskigare berttelser kanske men det ebbar ut i en allt fr verdriven kaos som jag inte orkar ta p allvar. sluten p kapitlen r ganska larviga i stil med "nsta dag fick jag lmna sjukhuset. jag tnkte aldrig mer p det som hnde dr igen" nr huvudpersonen liksom har blivit jagad av 20 blodtrstiga mrderskor tv ntter i rad. nvl. en trea blir det p bckerna tillsammans fr frsta delen drar upp betyget, tycker jag.

amanda hildur

2010-09-15

likt john ajvide lindqvist lyckas junji ito bygga upp en otroligt obehaglig stmning som ibland gr ver till det rent absurda. det som sker r att en liten stad i japan invaderas av spiraler, ett symboliskt mnster som, nr vi tnker efter, finns nstan verallt omkring oss. de mnniskor som pverkas blir som galna och detta sker p olika stt. boken r sledes uppdelad i flera kapitel, som nstan n mer liknar sm noveller, ven om de har samma huvudpersoner och till viss del bygger p varandra. det r det vldigt vlskrivet och teckningarna r fantastiskt fina och realistiska (nstan fr realistiska ibland..)