Utvandrarna

Moberg, Vilhelm

| 1998

Vi fr flja med p en resa dr en familj av desperation flyr sitt hrda hemland fr att ska lyckan i 1800-talets USA. Driven av hopp av att den nya vrlden r det utlovade land som det har mlats upp att vara, mter vi nd en familj som lmnar sin hemort motvilligt men mste nd gra det nden krver av dem. Oerhrt underhllande skriven i stunder och du lr verkligen knna karaktrerna p djupet. Mycket bra bok.

amanda hildur

2016-06-05

Att flja med Karl-Oskar och Kristina genom de beslut som till sist leder dem ombord p en bt mot Amerika r en knslomssig berg-och-dalbana. Jag skrattar och grter om vartannat, bde med, t och fr dem. All dialog r skriven p dialekt och det tillfr otroligt mycket till knslorna man fr fr de olika personerna som r involverade. Jag trodde att boken skulle vara mer svrlst och tung, som s ofta r en frdom nr det gller klassiker, men det stmde inte alls. Det tog frvisso ganska lng tid fr mig att ta mig frn prm till prm, men s r den ganska lng ocks och stundtals ngot seg (nr historier ska berttas och de tillts ta upp mot tjugo sidor exempelvis). Men en femma, helt klart.

Pernilla Lindholm

2015-12-20

Smtrevlig roman med mycket av Sveriges historia i sig.

Z

zanna Petersson

2015-05-02

Gammal favorit..

Iluminati comfermed

2015-03-10

Boken var skit den sg as och jag tycker att vilhelm borde ha skutit sig sjlv efter att han hade skrivit den

Iluminati comfermed

2015-03-10

Boken var skit den sg as och jag tycker att vilehlm borde ha skutit sig sjlv direkt efter att han skrev den

Mylar .

2015-01-10

Fantastiskt intressant och spnnande skildring av bondelivets armod vid den hr tiden. Lsaren fr komma figurerna riktigt nra in p livet och jag fattar snart intresse fr de flesta.

Sara Frimodig

2014-12-14

Otroligt bra bok! Beskrivningarna ger boken ett fantastiskt djup, samtidigt som historien flyter på hela tiden. Klar femma!

Helena R

2014-10-17

Lste denna fr 20 r sedan, och har nyss lst om den. Finner s mnga mer nyanser nu och tankevckande funderingar. Moberg har verkligen lyckats att beskriva omvrlden, karaktrerna och miljn. Jag gr direkt vidare till Invandrarna.

Bosse Johansson

2014-05-21

Utvandrarna och de tre fljande bckerna i serien r ngot utver det vanliga, skms att jag inte lst detta verk tidigare ett verk som r extra viktigt i dag med invandringsdebatt.

Sara Palmquist

2014-05-19

Sanna Carlborg

2013-11-26

En bok som har s mycket av allt, och p ett bra stt. Historien och mnniskorna r s levande. verraskning: halten snusk i boken.

Sara man

2013-05-28

Ovntat bra. Var rdd att beskrivningarna skulle ta ver men otroligt bra flyt i sprket. Mysig lsning.

Andreas Ruuth

2013-05-07

Boktipset och ryktet hade rtt :) Fantastisk!

Annelie S

2013-01-10

Jag brjade lyssna p ljudboken och tyckte det var sdr. vergick istllet till vanlig bokform och upptckte en fantastisk berttelse. Du som tvekar och tycker att lsningen verkar tung- gr inte det! Detta r en lsupplevelse utver det vanliga och inte alls tunglst.

Helena Flemstrm

2012-10-07

Strcklste hela serien, jttebra

Nils Rollbck

2012-08-16

episkt msterverk om en viktig del av Sveriges historia och r i sig en viktig del av Sveriges litterra historia!

Johanna Back

2012-08-01

En bok man mste lsa. Intressant men ganska tungt med dialekten och gammelsvenska.

Maria Jnsson

2011-12-11

Ett msterverk!

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Seg, lngtrkig, inget hnder

Josefine Ejebjrk

2011-10-17

Lyssnade igenom hela serien p en gng, hller sig p top igenom alla fyra volymer. Lite speciellt ocks att jag har beskt "Moberg country" i Minnesota.

Jenny Mefras

2011-09-11

Den skriver sig sjlv:-)

Konstantin Krakow

2011-06-30

En overtrffad bokserie!

Mats T

2011-06-28

Denna klassiker var mycket bra och nu ska jag strax pbrja den andra delen i serien. =)

Elin Cidh

2011-04-11

Det r en oexalterad 5:a, men ndock en 5:a. Se det som en stark 4,5

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bsta jag har lst.

Conny J

2011-03-25

Vilken lsupplevelse. Jag stter i denna bok i min lista De strsta lsupplevelserna i mitt liv.
Historien i sig r storslagen och de sm berttelserna runt omkring r det strsta njet. Spiken i skallen....

Mats Henricson

2010-11-07

Moberg var ju en av den tidens mest stridbara frfattare och vek sig nstan aldrig. Han var oerhrt djrv och rak i sitt frfattarskap och mnga tog strid med honom, men det bekom honom sllan, han stod rakryggat fast vi sina principer ! I denna bok har han, skickligt och med dokumentra anslag, lyckats skildra ett stycke svensk historia p ett mycket ingende och avsljande stt, skickligt kombinerat med personliga den och extravaganta episoder !

anders danielsson

2010-07-23

Enormt bra litteratur. Kanske den strsta svenska klassiker som skrivits.

Margareta Ekelund

2010-05-08

En av de bsta jag har lst. Har allt! Skratt, trar, insikter, krlek, dd, ansvar, skuld... Funderade allvarligt p att sjukskriva mig nr jag lste serien - ville inte slppa taget om Karl-Oskar & co.

En klassiker som tagits sin plats i mitt hjrta!

Malin Persson

2010-02-26

Lyssnat p dem och lskar dem. Fortsatte snabbt med hela serien.

Eva-Maria Runvik

2010-01-21

Lste den som 11 ring och 4 r senare. Klassiker.

Nina Nykvist

2009-07-12

Nybyggarsviten r ju s oerhrt gripande. Ett msterverk!

Jeanette Algeson

2009-06-23

Den var enkel och trevlig att lsa, men inte jtte mycket mer n s. Ja har inget emot snna bcker. Men de tillhr inte av de bttre ja lst tyvrr.
Jag skulle jtte grna lsa ngot mer av henne.
Tror hennes liv skulle intressera mig mer n hennes bcker. Tror ja ska ta och se filmen.
Jag hade jtte grna gett den hgre betyg.
Trodde verkligen att ja skulle gilla den bttre.

Charlotte Hgstrm

2009-06-16

Lste hela sviten fr 35 r sedan, mycket, mycket fr ung,. Men lshungrig!
Lyssnade sedan igenom alla bckerna fr ngra r sedan med Per Sjstrand som inlsare och oj, oj s mnga dimensioner det fanns i texten som jag iinte fattade som omogen 12-ring. Retar mig lite grann att ett av den svenska litteraturens finaste kvinnoportrtt r skrivet av en man! Och jag kan fortfarande f ngot vtt i gonvrn nr jag tnker p den magnifika och gripande slutscenen dr det sista Kristina gr i jordelivet r att smaka en klyfta av ett astrakanpple, samma sort som vxte en gng i hennes barndoms Smland.

Victoria G

2009-06-11

Bland det bsta jag lst! Beskrivningen av verresan frn Sverige till New York r fantastisk i sin fruktansvrda seghet och ger verkligen en bild av hur det var fr utvandrarna p 1800-talet. Framfr allt gillar jag Mobergs Kristina. Kanske den litterra vrldens finaste kvinnoportrtt?

2009-06-11

Det r lnge sedan jag lste Wilhelm Mobergs bcker. D tyckte jag iallafall att det var mycket, mycket bra.