Utrota varenda jvel

Lindqvist, Sven

| 1992

I dagens Sverige med tilltagande frmlingsfientlighet och rasistiska vergrepp har Sven Lindqvists nya bok en skrmmande aktualitet. Titeln r ett eko frn Joseph Conrads klassiska roman Mrkrets hjrta. De tre orden framstr fr Lindqvist som den drastiska sammanfattningen av vr vrldsdels framfart i den vriga vrlden. Precis som i hans tv senaste bcker, Bnkpress och kendykarna, tar frfattaren med lsaren p en resa som p ett yttre plan gr genom Saharaknen och p ett inre, via drmmar och studier, tillbaka till barndom och ursprung. Kunskapen om folkutrotningarnas historia har aldrig saknats, konstaterar Lindqvist, vad som saknas r modet att inse vad vi redan vet och dra slutsatserna av det.

Magnus Johansson

2016-09-19

Id- och vetenskapshistoria med ett rtt s radikalt budskap: ocks nutidens frintelser har att gra med en mnsklig, imperialistisk grundinstllning. Till en brjan lite trevande men blir, ju lngre in man kommer, mer och mer provokativ och tankevckande. Fngslande och intressant.

Oskar Henriksson

2013-01-10

Terra Nullius handlar om Australiens ursprungsbefolkning och hur dessa har behandlats av kolonisatrerna. Och frfattaren Sven Lindqvist har utformat boken som en form av resereportage dr han frdas med bil genom stora delar av vstra Australien och besker platser som har kopplingar till kolonialismen och dess frhllande till ursprungsbefolkningen.

Det r en skrmmande historia som Lindqvist berttar. Barn som skiljs frn sina frldrar. Lagar som gr skillnad p hudfrg. Mnniskor som utnyttjas som slavar. Ett korrupt och rasistiskt polisvsende. Nr man lser boken s drar man direkt paralleller med nazismen, ven om nazismen under andra vrldskriget nog fr anses vara p en strre och n hemskare skala. Det som r extra skrmmande i fallet med Australien r att denna rasism har haft en relativt stor utbredning s nra inp i tiden. Fortfarande in p 2000-talet s behandlas ursprungsbefolkningen i vissa fall annorlunda n dem som hrstammar frn kolonisatrerna.

Begreppet Terra Nullius betyder fr vrigt "land som inte tillhr ngon" och r en term som kolonialmakterna anvnde fr att legitimera expansion. Termen finns inom internationell lag och anvnds dr om land som inte tillhr ngon sjlvstndig stat. Land som betecknas Terra Nullius har andra stater rtt att ervra. Problemet r bara att dessa landomrden oftast redan bebos av en ursprungsbefolkning, en ursprungsbefolkning som inte administrerar sitt land enligt det koncept som vi kallar fr stat och som vi i vst allts drfr kallar Terra Nullius. Och som vi drfr anses oss ha rtten att ervra. Vilket ju givetvis r helt fel!

Det hr r en intressant bok om ett problem som de flesta nog vet ganska lite om. Dock har jag tre invndningar mot boken. Fr det frsta blir den efter ett tag lite tjatig d frfattaren radar upp exempel efter exempel p hur illa ursprungsbefolkningen blivit behandlad, exempel som liknar varandra och inte tillfr ngot. Som lsare har man redan efter ett par sidor frsttt problematiken. Fr det andra s fr man bara den ena sidan av historien. Det hade varit intressant att hra frtryckarnas, dvs kolonisatrernas, version ocks. ven om det r sjlvklart vem som r boven i dramat s hade det nd varit p sin plats att lta bovarna f tala. Och fr det tredje gnas alltfr lite av boken t frgestllningarna varfr detta har kunnat ske och hur man ska se till att detta inte hnder igen. Lindqvist har gjort det lite vl ltt fr sig tycker jag d han hoppat ver dessa tv frgor. Det han har gjort r egentligen bara att sammanstlla ett antal olika episoder i Australiens historia utan att fra ett djupare resonemang kring dessa.

Sofia kerberg

2009-06-26

Lindqvist r kanske lite vl polemisk ibland men det r nd en intressant och vlskriven bok, fylld med patos och de historiska sburditeter som dyker upp i samband med den hr typen av mnen.