Utrop

Curiol, Cline

| 2008

Utrop berttar om en ung, namnls kvinna som arbetar p jrnvgsstationen Gare du Nord. Osynlig sitter hon och ropar ut tgens ankomster och avgngar. Anonym sker hon sin identitet. Hon r intill besatthet frlskad i en man som lskar och lever med en annan kvinna. nd vntar hon entrget p att han ska bli hennes. Under tiden utstter hon sig fr slumpmssiga och ibland rent av farliga mten med frmlingar i storstadens skumma kvarter. Med sin krlekstrst och starka medknsla blir hon ett ltt offer fr mnnens tr. Utrop har vckt stor uppmrksamhet vrlden ver och rttigheterna har slts till tretton lnder utver Sverige, bland annat till England, Finland och USA. Boken r redan utgiven i Danmark dr den har ftt mnga fina recensioner. I Frankrike har den slts i ver 10 000 exemplar. Cline Curiol fddes 1975 i Lyon men bor numera i New York. Hon r frfattare...

2018-04-25

Snark! Efter dryga 50 sidor sover jag som en stock. Mngder av text, men noll innehll. Ingenting som berr. Ingenting som jag kan rekommendera!

Sofia Grundtman

2014-07-11

"Hon skulle vilja resa verallt, allts ingenstans."

Kamali 

2014-07-11

Vilken debut! Sprket r poetiskt, vackert och skoningslst. Trots att berttarrsten frblir anonym genom hela boken r den hgst personlig. Gripande och, ja, spnnande. Jag engagerar mig i protagonisten och oroar mig, hoppas, frbannar, r uttrkad och likgiltig med henne. Om ni r ute efter ngon feel-good br ni dock vlja annat, denna bok r ngest.

eva arkelid

2011-09-16

vilken ngestladddad bok, vilken ensamhet. jag tnkte flera gnger att kan en ung mnniska vara s ensam och utsatta sig fr frnedring. Boken r totalt utlmnande.

Louise A

2011-07-05

N, den gick inte att lsa ut hur mycket jag n frskte. Monotont och helt ointressant.

Sofie Petersson

2011-06-19

Vibrerar av knslor, en stark bok ven om jag tycker att slutet till viss del tog udden av upplevelsen...

Anna Lindstrm

2011-06-19

Fint berttad historia om ung, ganska ensam och hudls kvinna i Paris. Knner mig lite ledsen nu nr den r frdiglst, hennes vgnar... Men den roar ocks, bl a finns en underbar beskrivning av en hemsk parmiddag med tvist som jag skrattade hgt t.

Emma Utter

2011-02-27

Berttarinnans totala utlmnande och drastiska sprk gjorde historien helt omjlig att vrja sig mot! Trots ngest och en nskan att skrika Nej! efter var och varannan sida gick det inte att sluta blddra framt. Det hr r en bok jag kommer bra med mig lnge. Jag r fullkomligt betagen!

Kenneth Olausson

2010-09-08

Som i en klaustrofobisk dimma gr -eller frs- den inte namngivna kvinnan via tillflliga, mer eller mindre slumpmssiga mten mot vad hon hoppas skall vara en frlsning. Men det, eller omstndigheterna, vill annorlunda.

Maria Eriksson

2010-05-16

Huvudpersonens inre monolog r vldigt bra beskriven och min knsla r att hennes egen sjlvbild och det som andra ser inte alls stmmer verens. Den blir nd lite fr enkelsprig eftersom den bara handlar om hur hon ska f en man att lska henne. Men vldigt nra en 4.

Elisabeth E

2010-04-19

Jag ger den 4.5 i betyg. Helt underbart bra. I alla fall jag knde igen mig i en massa av hennes tankar och kring det hon funderade p. Intressant levnadsde!

2010-02-15

Det handlar om "henne" som vill f ihop det med "honom". Vi fr olika situationer/scener som visar hur hon reagerar. Ja, "hon" r en strd personlighet och fantiserar alltfr livligt om "honom". Sprket r enkelt och medryckande. Vi mnniskor tenderar att stndigt upprepa vra handlingar. Det blir ju frfrligt monotont att lsa om i en roman. Kunde ha blivit en bra novell.

Lotta Berling

2009-12-11

Boken r vlskriven och absolut lsvrd, men huvudpersonen griper inte tag i mig och nr jag lst frdigt drjer berttelsen inte sig kvar i mig, vilket krvs fr att jag ska ge en fyra i betyg. Fast hade det gtt att ge halvor hr p boktipset hade Utrop ftt 3,5.

Samuel Karlsson

2009-09-16

Mste bli en femma. Det r lnge sedan jag lste en s utlmnade text som samtigt r s vlskriven.Vara bokstav r rtt placerad. Jag brukar inte tycka om den hr berttarstilen med distanserad berttarrst men hr r den s lngmld genomfrd att det aldrig blir strande. Jag kommer lsa boken igen bara fr att njuta av det vl avvgda sprket.

Annika Lind

2009-07-22

Frsta gngen jag hittar en bok dr figuren har samma jobb som jag.