Utrop

Curiol, Céline

| 2008

Utrop berättar om en ung, namnlös kvinna som arbetar på järnvägsstationen Gare du Nord. Osynlig sitter hon och ropar ut tågens ankomster och avgångar. Anonym söker hon sin identitet. Hon är intill besatthet förälskad i en man som älskar och lever med en annan kvinna. Ändå väntar hon enträget på att han ska bli hennes. Under tiden utsätter hon sig för slumpmässiga och ibland rent av farliga möten med främlingar i storstadens skumma kvarter. Med sin kärlekstörst och starka medkänsla blir hon ett lätt offer för männens åtrå. Utrop har väckt stor uppmärksamhet världen över och rättigheterna har sålts till tretton länder utöver Sverige, bland annat till England, Finland och USA. Boken är redan utgiven i Danmark där den har fått många fina recensioner. I Frankrike har den sålts i över 10 000 exemplar. Céline Curiol föddes 1975 i Lyon men bor numera i New York. Hon är författare...

2018-04-25

Snark! Efter dryga 50 sidor sover jag som en stock. Mängder av text, men noll innehåll. Ingenting som berör. Ingenting som jag kan rekommendera!

Sofia Grundtman

2014-07-11

"Hon skulle vilja resa överallt, alltså ingenstans."

Kamali 

2014-07-11

Vilken debut! Språket är poetiskt, vackert och skoningslöst. Trots att berättarrösten förblir anonym genom hela boken är den högst personlig. Gripande och, ja, spännande. Jag engagerar mig i protagonisten och oroar mig, hoppas, förbannar, är uttråkad och likgiltig med henne. Om ni är ute efter någon feel-good bör ni dock välja annat, denna bok är ångest.

eva arkelid

2011-09-16

vilken ångestladddad bok, vilken ensamhet. jag tänkte flera gånger att kan en ung människa vara så ensam och utsaätta sig för förnedring. Boken är totalt utlämnande.

Louise A

2011-07-05

Nä, den gick inte att läsa ut hur mycket jag än försökte. Monotont och helt ointressant.

Sofie Petersson

2011-06-19

Vibrerar av känslor, en stark bok även om jag tycker att slutet till viss del tog udden av upplevelsen...

Anna Lindström

2011-06-19

Fint berättad historia om ung, ganska ensam och hudlös kvinna i Paris. Känner mig lite ledsen nu när den är färdigläst, å hennes vägnar... Men den roar också, bl a finns en underbar beskrivning av en hemsk parmiddag med tvist som jag skrattade högt åt.

Emma Utter

2011-02-27

Berättarinnans totala utlämnande och drastiska språk gjorde historien helt omöjlig att värja sig mot! Trots ångest och en önskan att skrika Nej! efter var och varannan sida gick det inte att sluta bläddra framåt. Det här är en bok jag kommer bära med mig länge. Jag är fullkomligt betagen!

Kenneth Olausson

2010-09-08

Som i en klaustrofobisk dimma går -eller förs- den inte namngivna kvinnan via tillfälliga, mer eller mindre slumpmässiga möten mot vad hon hoppas skall vara en förlösning. Men ödet, eller omständigheterna, vill annorlunda.

Maria Eriksson

2010-05-16

Huvudpersonens inre monolog är väldigt bra beskriven och min känsla är att hennes egen självbild och det som andra ser inte alls stämmer överens. Den blir ändå lite för enkelspårig eftersom den bara handlar om hur hon ska få en man att älska henne. Men väldigt nära en 4.

Elisabeth E

2010-04-19

Jag ger den 4.5 i betyg. Helt underbart bra. I alla fall jag kände igen mig i en massa av hennes tankar och kring det hon funderade på. Intressant levnadsöde!

2010-02-15

Det handlar om "henne" som vill få ihop det med "honom". Vi får olika situationer/scener som visar hur hon reagerar. Ja, "hon" är en störd personlighet och fantiserar alltför livligt om "honom". Språket är enkelt och medryckande. Vi människor tenderar att ständigt upprepa våra handlingar. Det blir ju förfärligt monotont att läsa om i en roman. Kunde ha blivit en bra novell.

Lotta Berling

2009-12-11

Boken är välskriven och absolut läsvärd, men huvudpersonen griper inte tag i mig och när jag läst färdigt dröjer berättelsen inte sig kvar i mig, vilket krävs för att jag ska ge en fyra i betyg. Fast hade det gått att ge halvor här på boktipset hade Utrop fått 3,5.

Samuel Karlsson

2009-09-16

Måste bli en femma. Det är länge sedan jag läste en så utlämnade text som samtigt är så välskriven.Vara bokstav är rätt placerad. Jag brukar inte tycka om den här berättarstilen med distanserad berättarröst men här är den så långmäld genomförd att det aldrig blir störande. Jag kommer läsa boken igen bara för att njuta av det väl avvägda språket.

Annika Lind

2009-07-22

Första gången jag hittar en bok där figuren har samma jobb som jag.