Utrensning

Oksanen, Sofi

| 2010

Den gamla kvinnan Aliide har av svartsjuka en gng gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men har ocks sjlv vldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater. Zara r ung och har skt sig bort frn sin barndoms Vladivostok till Berlin, dr hon fastnat i prostitution och drogmissbruk. Till slut bryter hon sig loss, och Aliide hittar den avsvimmade Zara utanfr sitt torp i Estland. Det r strax efter murens fall. De tv kvinnornas den visar sig vara ovntat och ttt sammantvinnade. Utrensning r en stor lsupplevelse och sknlitterr lektion i en nrhistoria som utspelats alldeles intill oss. Med sitt osvikliga sinne fr detaljer, med sin lyhrdhet och sitt vackra och klara sprk, som inte vjer fr det mest vmjeliga utan att ngonsin snaska i enskildheter, och som samtidigt lter ana ett terhllet raseri, ger Sofi Oksanen lsaren en mrk och obnhrlig...

Sara Frimodig

2016-12-04

Hemsk historia om tv olika generationer i Estland under Sovjettiden. Gripande och tnkvrt.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Jag tyckte boken brjade s bra och det var detaljerade miljbeskrivningar men mot senare delen tappade jag intresset och den kndes vldigt hoppig. S slutet lstes ganska fort med jag-ville-helst-bli-klar-med-den-knslan. Handlingen r hemsk med tragiska mnniskoden.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Vilket driv! Vilket fantastiskt sprk!

2014-12-18

En mrk berttelse om en fruktansvrd tid i ett av vra nrliggande lnder. Krlek, sorg, svek och fruktan. Allt berttas p ett msterligt stt. En riktigt stark berttelse som jag varmt rekommenderar.

Maria Nordstrm

2014-12-12

Svrt att koncentrera mig p denna, men den ska f en andra chans s smningom.

Klara Marklinder

2014-10-16

En viktig historia att bertta. Jag visste vldigt lite om Estlands historia innan jag lste och jaghar ftt en helt ny bild av det nu. Den r lttlst trots att den hoppar mellan tid och personer vldigt mycket. Bitvis r historien vldigt r och brutal, men kanske behvs det fr att frst vikten av det som berttas. Slutet knns nstan lite snopet, jag ville grna ha en lngre frklaring, Boken nr inte riktigt upp till en 4:a men definitiv en stark 3:a och jag skulle rekommendera att lsa den.

Mylar .

2014-07-05

Engagerar inte ett dugg under lsningen och lmnar inga spr. mnet r intressant, men lite verraskningar hade inte skadat.

2014-04-17

ntligen slut! Boken r bra och vlskriven, men jag mste faktiskt erknna att jag hade strre frvntningar av den. Estlands historia under ockupationen r sorglig, hemsk men ocks intressant- tnka sig vad lite jag vet om ett land som ligger s nra vrt! Traffickinghistorien om Zara r naturligtvis viktig, men fruktansvrt obehaglig att lyssna p. Men boken r som sagt svl viktig som intressant, sprket r okej. Men boken hade nog allt behvt vara ngot lngre fr att den skulle f ngot hgre betyg av mig. Men en stark 3:a r den nd vrd. Gunilla Nyroos som lser det mesta av boken- fungerar bra (om n ngot monoton bitvis) som upplsare!

Josefine Ejebjrk

2014-03-25

Gripande historia om en tid som inte alltid uppmrksammans s mycket som det borde.

Ingeborg Amnus

2014-01-27

Fantastisk bok, ven om man hela tiden lser vidare med ngest.

Teresia Kjellgren

2014-01-22

P ett spnnande och bra stt fr man en bild av livet i Estland under Sovjetstyre, hur angiveri och svartsjuka splittrar familjer. Det r en fascinerande historia vl vrd att lsa.

Viktig bok, men jag tyckte Stalins Kossor var mycket bttre

Alexander Stiller

2013-11-28

Spnnande bok som ger utrymme fr eftertanke. Lyssnade p den som ljudbok. Jag kommer definitivt att lsa mer bcker av denna frfattare.

Lotta Berling

2013-09-05

Ett grymt utsnitt ur Estlands historia, som jag var mycket okunnig om innan jag lste Utrensning. Oksanen r en skicklig historieberttare och det blir mycket strcklsning.

Maria Nilsson

2013-08-08

En riktigt mktig roman. lskade bilderna och fldet i den.

Izabela Kosznik

2013-06-01

Jtte bra bok, mycket intressant huvudkaraktr Allide en kvinna som bor i Estland under ockupationen av Sovjetunionen under andra vrldskriget. Hon r en kvinna med mnga brister , en som verlever men betalar ett hgt pris.

Ingrid Selnes

2013-01-06

Mrk och desmttad historia, och den bsta bok jag lst p lnge

Emeli Backstrm

2012-12-26

En av mina Top 10 all time.
Mest fr knslan av fy fan den gav. Nr en frfattare fr en att knna s starkt r det riktigt bra.

Jennifer Dutton

2012-11-17

S bra, kunde knappt lgga ifrn mig den. Man fr insikt i en vrld man vet s lite om. Skrmmande

Sara Eriksson

2012-04-11

Den var bra p ett stt att om den r facklig s r jag tydligen vldigt omedveten om vad som hnde i Estland och hur lnge det levde/lever kvar. Fascinerade p det sttet att jag tycker att jag fick en bra inblick i deras liv, men en vldigt SORGLIG historia med svek, rdsla men samtidigt en fullstndig lojalitet mot andra mnniskor. Lite skrmmande bitvis dock. Saknade det lyckliga slutet.

Emma Hortlund

2012-03-30

"Utrensning" utspelar sig till strsta delen p en grd i Estland och handlingen hoppar fram och tillbaka mellan olika r. Precis min typ av bok egentligen. Men ngot gr att jag aldrig riktigt fastnar fr "Utrensning".

Nr jag nrmade mig slutet av boken upptckte jag en bild av Oksanen p sista prmsidan och d blev jag vldigt fundersam. Hon ser ju hur cool som helst ut, jag tnker mig att hon borde skriva en helt annan typ av bok. Frfattaren till "Utrensning" hade jag mer tnkt mig som en kvinna i 60-rs ldern som flytt frn Estland till Sverige och skriver en bok om elndet.

Jag vet att mnga tycker att Utrensning r vldigt bra och den har ftt mnga hyllningar, men fr mig funkar det inte. I dont get it.

Inger Mrtenson

2011-12-07

En mrkligt dramatisk bok om Estland.

2011-11-30

Ja, det hr var en grslig historia, skriven p ett vldigt "ltt" och snabbt sprk. Jag vet inte om det egentligen r en frdel att den r skriven p det hr sttet, det blev lite "thriller-aktigt" av ett (egentligen mnga) allvarligt mne. Den fick mig nd att frskrckas (kan inte komma p ngot annat ord) ver tillstndet i ett grannland fr bara tjugo r sedan. Hur r det mjligt? Och hur kan jag inte ha vetat detta tidigare? Jag kan nstan inget om Estlands historia och jag knde mig tvungen att googla lite medan jag lste och jag gillar bcker som fr mig att fundera och leta information. Frutom att lsa in mig p Estlands historia s knde jag mig tvungen att kolla upp bde mjlksvamp och tesvamp, fr det hade jag aldrig hrt talas om tidigare.

Fr min del tror jag den hade vunnit p att hoppa mindre mellan ren. Det hade varit helt OK om det hade varit tre olika trdar, som gick i ordning, men hr hoppas lite fr friskt fram och tillbaka. Enda syftet verkar vara att kollra bort lsaren och gra det besvrligt, det r inget som tilltalar mig. Hoppandet gjorde det nd inte fr jobbigt, det gick bra att flja med nd, men jag gillar inte sttet.

Aliide verkar vid frsta anblicken vara en otroligt osympatisk och oempatisk person (med en helt osannolik fobi fr flugor, varfr frstr man bara om man lser versttningarna i slutet av boken), men efter hand s inser jag att skenet bedrar. Dremot visar Aliide hur man kan bli om man tvingas fatta omjliga och absurda beslut fr att drefter leva med konsekvenserna. Det visar ocks vad mnniskor kan gra och st ut med fr att verleva och priset fr det. Ibland hisnade jag riktigt nr saker och ting drogs fram i ljuset.

Ibland var detaljrikedomen stor och ibland fick man gissa och dra egna slutsatser. Fr min del rckte detaljerna i Zaras liv fr att kunna gissa vad som egentligen hnde Aliide, Ingel och Linda i den dr kllaren i kommunalhuset. Det hr med att tvinga lsaren att gissa tror jag egentligen r ett vinnande koncept, fr det r nstan alltid otckare att inte veta skert, n att f allt beskrivet fr sig.

Lite svrt hade jag ocks fr hur kvinnor och mn framstlldes, generellt. Kvinnorna var starka, utsatta och tvingades gra vad som helst fr att verleva, mnnen var grymma och korkade. Nu nr jag tnker efter s var kvinnorna dynamiskt portrtterade, medan mnnen var extremt platta och endimensionella.

Det r riktigt svrt att stta betyg p den hr boken, jag ville verkligen gilla den mer n jag gjorde. Trots att den avhandlar mnga, mnga viktiga mnen och man fr sig en hel del intressant historia till livs, s stter den inga djupare spr hos mig. Visst har den ftt mig att fundera, men jag har sett och lst det frut.

Boktipset estimerade betyg var 4.7, jag ger den 3.5.

Emma Nordenberg

2011-11-22

Gjorde kanske inte boken rttvisa, den borde nog lsts i ett svep. Betyget snks av slutet eller femte delen.

Tina Lantz

2011-11-10

Svr att lgga ifrn sig. Otroliga kvinnoden som beskrivs rakt och rttframt.

Konstantin Krakow

2011-11-10

Stark bok! Mycket bra skriven.

Klinga

2011-10-03

Sofi Oksanen har en gva som hon frvaltar vl. Hon har ftt chansen att lyssna till levande historia och hon kan omstta den i texter som r bland det bsta jag lst. Om man vill beskriva begreppet "historielshet" kan man ta fram Stalins kossor och Utrensning som exempel p motsatsen. Tvrtemot vad mnga verkar tycka r det hr ingen bok om trafficking. Jag lser en bok om vr brutala 1900-talshistoria. den som gtt svenskarna ngorlunda obemrkt frbi. I Estland och andra sovjetrepubliker har haft det desto svettigare. Ett ord kan innebra deportering 9000 km bort, eller dden.

Det r en bok om svek och rdsla och om att se till sitt eget bsta. Zaras tid som prostituerad r hemsk men del i en strre vv av utnyttjande, terror och vld. Sofi Oksanen: skynda dig att skriva mer!

Emma Fgerlind

2011-08-27

Mycket bra! Intressant och vlskrivet och fungerande hela vgen. Jag vet inte varfr jag inte ger den en femma, det r mest en knsla jag har...

C L

2011-08-24

Jag tyckte den brjade lite halvdann, och slutade lite halvdann. Men mitten var verraskande bra! Sovjet tiden r lika lskig som den r spnnande! Den tar upp mnen jag r helt obekant med, men h s intressant! Tyckte mycket om den hr! Aliide som en fluga p vggen ? Zara rustad med det naiva hoppet!

Tom Eriksson

2011-07-29

Hr har vi ett exempel p att en mycket prisad (bokstavligen) frf r mycket bra.

eva arkelid

2011-07-12

Vilken otck och spnnande beskrivning av mnniskors situation unde Stalintiden

Elin Stenblom

2011-05-19

nnu en fantastisk bok av Oksanen! Precis som i hennes vriga bcker fr vi flja flera generationer av estniska kvinnor frn andra vrldskriget till nutid.
Frgan vad en mnniska r villig att gra mot andra fr att skydda sig sjlv r det centrala temat i boken. Hur ser jag p en person som sljer ut andra fr att rdda sitt eget skinn? Den hr boken visar med all nskvrd tydlighet svrigheten att besvara den frgan.

harriet karlsson

2011-04-07

Lste bara halva, skummade sen och det var fr bedrvligt fr mig. Skert s det varit/r men dt klarar inte jag.

Susanne Rydvald

2011-03-27

Den var mycket bra skriven men ganska fattig i handlingen. Jag hittar ingen spnning i det hela och blev mer o mer besviken ju nrmare jag kom till slutet.

Thorbjrn Lundin

2011-03-21

Boken ger mer n pjsen

Samuel Karlsson

2011-03-18

Jag har flera gnger tnka att jag skulle lsa den hr boken. Jag har lnat den p biblioteket, lmnat tillbaka den, lnat den igen, kpt den i pocket. Jag knde att jag borde lsa den men jag har inte vgat ta klivet. Eftersom jag lst en del om boken s insg jag att det hr inte var ngot lyckopiller direkt. Men drfr r jag tacksam fr att jag nu tvingades ta i tu med Utrensning. Men jag har faktiskt inte lst utan jag har lnat den som ljudbok och det var nstan ndvndigt fr att ta sig igenom den hr texten.

Om man ser till sjlva grund intrigen eller konstruktionen s r det ganska raffinerad. Att dottern till den syster som huvudpersonen bidragit till att att f frvisad kommer tillbaka till grden i Estland. Det r en spnnande konstruktion. Det gestaltar p ett knivskarpt stt hur angiveriet skar genom familjer och vnner. Sedan r strukturen blandad mellan nutid och terblickar som kastas om hit och dig men jag tycker inte de r svrt att flja eftersom de olika tidslinjerna har s olika karaktr.

Handlingen utspelar sig till stor del i grdens kk. Det r ondliga skildringar av inlggningar och syltningar. Och det r ett effektivt stt att gestalta livet som de levde p grnsen till fattigdom.

Det jag tycker r mest intressant i boken r Estlands frvandling frn fritt land till kommunistisk lydstat. Jag tycker sjlv det r vldigt mrkligt hur man kan f s mnga mnniskor att g t samma hll. Det terkommer om och om igen i historien. Att folkmassan fljer ledaren blind trots att de inte tror p id. Att man gr sig till medhjlpare i ett system som man inte vill ha. Mycket intressant.

Jag tycker dock det finns en svaghet i skildringen av Hans Pekkari. Vi fr veta vldigt lite om hur det gr till nr han gmmer sig under flera r i ett litet skyffe och hur han sedan drar till skogs. Jag har lst den del om de estniska skogsbrderna och hade grna sett att man ftt veta lite mer om dem i boken.

De svraste partierna i boken handlar om systerdottern Sara. Nr hon r i hallickarnas vld. Det r s vidrigt att man har svrt att uthrda men samtidigt ett viktigt tidsdokument. Ndvndigt men svrt. Men ibland kan jag bli lite trtt p att skildringen av unga kvinnor i forna st alltid handlar om sexslavar. Finns det inga kvinnor dr som lever normala liv?

Mitt betyg blir en stark trea. Kunde ocks vara en fyra. Det hr r en bok som jag r glad att jag orkade komma igenom och jag kommer bra med mig den lnge.

Samuel Karlsson

2011-03-18

Linda slund

2011-03-03

Ingen gladlsning, direkt, snarare ett lgmlt drama om stora saker som gms undan fr att inte tnkas p. Jag lskar inte boken, det sliter i mig nr huvudpersoner gr saker tvrt emot vad man som lsare vill. Men det knns att den hr historien behvde f berttas. Den kunde inte ha berttats p ett bttre stt n vad frfattaren gr.

Agneta Storm

2011-02-19

Kunde se miljerna framfr mig, mycket vlskriven.

Maria Johnson

2011-02-14

En fantastisk bok! Oksanens berttande r lgmlt och vackert, jag kunde verkligen inte sluta lsa.

Gunilla Jnsson

2011-02-14

En stark trea.Kanske en fyra. Den r bra, boken, men s vldigt sorgsen.

Camilla Forssn

2011-02-13

En mycket bra bok. Skrmmande att lsa om ett land s nra oss geografiskt men s lngt bort levnadsmssigt. Ett land som verkligen har ftt utst och genomg mnga frndringar, dvs Estland. Grym och intressant lsning.

Ruth Lezz

2011-02-11

Mitt under brinnande krig vvs det gardiner. Skrck skrdar sina offer och verlevarna sr nya frn, det syltas, saftas och lagras men ingen gr fri frn skuld nr hungern ska stillas. Det finns alltid en fluga som vntar p att f lgga gg i det frska kttet. Estlands vldsamma 1900-tals historia gr intryck och min inlevelse r total.

Lotta Strandberg

2011-02-06

En mycket intensiv, frbannad bok, vlskriven. Alltid en nackdel att ha fr hga frvntningar, blir inte rttvist mot boken, men det drar ner mitt betyg. Man kanske skulle lsa den igen om ngot r, en del bcker r ju helt fantastiska vid omlsningen, denna r nog en sdan. (Svrt att ta sig den tiden tyvrr, eller hur!?)

Linda Abramsson

2011-01-31

S obehaglig men nd s himla bra! En angelgen och vlskriven bok. Bra personbeskrivningar och en bit historia p kpet. Ls den!

Elias Chougui

2011-01-30

Fantastisk!!!

tarja jansson

2011-01-24

Detaljrik men de korta styckena gr att berttelsen aldrig stannar av. Knslomssigt stark. En blandning av bde nu-och dtida historia.

Anita Lundgren

2011-01-19

Finns bara en kommentar - fantastisk!

Elisabeth Khysing

2011-01-17

Mycket bra och stark bok. Man fr kalla krar nr man inser att det r fortfarande sdana hr hndelser som sker i krigens och oroligheternas kulilsser. Bra beskrivningar gr att man inser trots att det inte str utskrivet vad som faktiskt sker, och ter igen - historien upprepar sig. Mycket lsvrd!

Jessica Nilsson

2011-01-16

Jttebra bok som r riktigt obehaglig bitvis.

Torbjrn Nilsson

2011-01-13

En dyster historia som jag tagit del av p vg till och frn jobbet. Den var vldigt bra och vlskriven.

Karin Lfstrand

2011-01-11

101229: Bra historia ven om jag inte riktigt frstr varfr denna bok ftt s mycket uppmrksamhet. Riktigt S bra var den inte enligt mig. Huvdpersonen var verkligen inte ngon trevlig bekantskap, en mnniska med mnga felaktiga val bakom sig.

Elin Mllerstedt

2011-01-05

Starkt skrivet av ung och ambitis frfattare. Otck och sorglig ur ett historiskt perspektiv men ven ett mnskligt. Gillar att historien inte berttas kronologiskt utan hoppar mellan rtionden uppblandat med brev och politisk pappersexercis.

Petra Norstedt

2010-12-29

ntligen en bok som hller intresset uppefrn prm till prm. Satt 11 timmar p akuten men det gjorde inget fr jag var i en annan vrld. Kan rekommenderas!

Pia W

2010-12-25

Hrde som ljudbok. En skickligt upplagd bok, med en hemsk historia som sakta avsljas i ett spnnade vxelspel mellan d och nu. S mycket elnde och mrker s det nstan gr ont.

1946 Vstra Estland, vrldskriget r slut och en ny uppdelning av vrlden gller. Snart faller an tung rid av jrn. Visst, uppgrelsen mellan de allierade och kalla kriget ltas i vra skolsalar, vi kan slagen och ledarnas paroller utan och innan. Men om vrt grannland p andra sidan stersjn fr vi lra oss skamligt lite. Ignorant fogas de till den gra landmassa under rd fana som vi smcyniskt rknar till stblocket. Att exempelvis den fga knda Baltutlmningen hr till det mest dramatiska som hnde Sverige under 1900-talet, r talande fr polariseringen. Vi ser frhoppningsvis ett breddat objektiv. Kanske sker det delvis med hjlp av Oksanens Utrensning, 2010 rs vinnare av Nordiska rdets litteraturpris.
Som lsare kastas du mellan krigets fasa, 90-tal och en lng efterkrigstid som i Estlands fall komponerades av den mest skrmmande sortens mnsklighet var dag ett illavarslande omen. Frn ett litet men sjlvstndigt land till nazisternas forcerade bundsfrvanter efter Warszawapaktens fall, tyskarnas tillbakatg och Sovjets jrnklor. I en by bor Aliide, systern Ilse med dottern och maken Hans. I en tid av angivelser, bedrgerier, sjuklig krlek och de mest obarmhrtiga politiska metoder gller inga seder av vnskap eller slktskapens tillgivenhet. Det mest ovidkommande yttrande eller ansprkslsa reaktion kan ge signal, svart bil, frhr och frsvinnande. Fyrtio r senare och 900 mil sterut i Vladivostok, drmmer en flyktens efterkommande om vstvrlden, om studier och det bttre livet i Europa. Den ofta s sorgliga fllan. Zara har en adress till en moster och en slktgrd i Estland som kanske finns kvar. Om det blir tid och lge fr besk
Det hr r en berttelse som kryper under huden. Som dissekerar makten och ideologins snedtndningar. Brnda grdar, mrka skogars skydd, djupa sr i bde hjrtan och sjl. Historieromaner r ofta svartvitt skolande och torrare n fnske, men nr den som hr skildras genom ett ftal nrvarandes nrmsta verklighet och lgner fr handlingen substans. Omjliga beslut silas genom deras sinnen, desperationen besudlar deras synflt, uppgivenheten rubbar hela knsloregistret och historien blir mnga gnger verkligare. Med fokus p ngra f individer tillfrs bladen en tredje dimension. Lager lggs p lager; vrldshistoria, kommunhuset, slkten och det allra mest personliga. Den mestadels lttflytande prosan avbryts ibland lite trubbigt av loggfrande brev och burdust knslodda rapporter ver KGB:s spionage och infiltration, men i det stora hela r det kompositionen msterlig. P vr gladlynta bok- och vinkvll i Sundbyberg hromkvllen konstaterades att formatet r som klippt och skuret fr Nordiska rdet. Med andra ord r Oksanen en logisk men ocks vrdig vinnare. Vi var dessutom verens om att om Utrensning tilltalar den breda skaran, vilket den verkar, s r vi alla njda.
Av: Christian Rydberg kesson

Lisa Engstrm

2010-12-15

Rets bsta bok fr mig. Riktigt jobbig och stark.

Linda Bohlin

2010-12-07

Vlskriven men s dysteroch ibland seg. All svrta i den drar ner betyget.

Strcklste boken p ett par dagar. Dessa kvinnors den berrde mig och jag kunde, tack vare Oksanens sprk, leva mig in i deras vrldar. Knna dofterna, frst avundsjukans mrka ansikte och knna skrcken ver att bli upptckt. Mycket lsvrd bok!

En mrk, svart berttelse om livets vedermdor i Estland under tiden 1936-1992, tv kvinnoden fltas samman i en grym, men realistisk, beskrivning av vergrepp p ett land och dess invnare. Kommer att lsa mer av Sofi Oksanen. Ls den

Camilla Eriksson

2010-11-18

Nej denna bok fr inte godknt av mig fr mycket barnutnyttjande i detalj beskrivningar i boken .

Sanna S

2010-11-13

Jag knner mig s berrd av denna fantastiska berttelse. Av de ca 70 bcker jag lst 2010 r denna verlgset bst.

Monika Hgg

2010-10-29

Fantastiskt sprk och ett oehrt driv i berttandet. Gr inte att slppa ifrn sig. Den kommer att leva kvar lnge hos mig.

Titi Af

2010-10-28

Bara en som inte varit med om tiden i Sov-Estland blandar ihop s mycket fiktion o fakta synd.

Conny J

2010-10-12

En av rets hjdpunkter. Vill lsa mer av Oksanen i framtiden..

Karin D

2010-09-24

Vldigt vlskriven, mycket intressanta miljskildringar, men s otck att jag nd inte kunde tycka om den... gillade dock det ganska fasansfulla slutet.

Linda Fredin

2010-08-23

Vrd alla pris den ftt!

Per Engstrm

2010-08-23

Skrmmande, men bra!

Samtliga nrvarande bokklubbsmedlemmar gav full pong:)

Hillevi Good

2010-07-07

En bok om vrldens jvlighet, och om Estlands historia. Spnnande som en thriller.

Jakob Nylin

2010-07-04

Mrk historia, msterligt berttad. Slutet inte enbart mrkt.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Den r otck, man ryser nstan nr man lser om dessa kvinnor som frsker skydda varandra och det som de lskar.

Elisabeth Karlberg

2010-06-24

Min bsta vninna r Estnisk flyktning och med det i bagaget r boken oerhrt intressant. En otrolig berttelse om olika mnniskoden. En "skrmmande" bok som fr en att vara oerhrt tacksam ver det liv man sjlv lever.

Merja A

2010-06-14

"Puhdistus" skrevs ursprungligen som teaterpjs, Sofi Oksanens debut som manusffattare (2007). Senare omarbetades den till en roman som liksom pjsen handlar om Estlands nrhistoria. Det var en sprklig upplevelse att lsa Sofi Oksanen . Hennes finska r mustigt, vackert och varierat.

Lena Persson

2010-06-12

nnu en bok i raden om kvinnoden. Finner inget nytt, varken sprk eller handling. Klart verskattad.

Ulrika Strm

2010-06-08

Vilka kvinnoportrtt!!! Fantastisk historia som smyger sig inunder huden och pusselbitar faller p plats allt eftersom! LS!

Nils Thor

2010-06-05

En mrk och skakande berttelse skriven med en msterlig stil.
Den r mycket bra.

Jukka Rty

2010-05-12

Den hr boken r ensam vrd ett nobelpris.
Nu hoppas jag att det drjer. Priset har ddat mnga bra berttare,

Ulla Rosling

2010-05-07

Sprkligt msterlig. Skrmmande och mrk historia som trots det fick mig att bara vilja lsa vidare.

Ulla Olsson

2010-04-04

Ls den!

Tove Skarstedt

2010-03-25

Tyvrr har jag inte lst ngot annat av Oksanen, men jag har alltid trott att hon skulle vara bra, nu har jag ftt det bekrftat - med rge.
Boken utspelar sig i Estland under en massa olika tider frn trettiotalet och framt till brjan av nittiotalet.
Tv kvinnor str i centrum. den gamla Aliide och den unga Zara. Genom att bertta deras historier berttar Oksanen Estlands historia genom andra vrldskriget och sovjetstyret. r en ockupationsmakt bttre n en annan? det r svrt att frhlla sig till verheten som vanlig mnniska. Nr verheten flyttar in i sngkammaren blir det nnu vrre.
Jag tvekar inte att jmfra Oksanen med Herta Mller, hon ger samma drabbande bild av frtrycket och den hr boken r vlskriven, klargrande, upprrande och inte minst spnnande.
Dessutom fr lsaren en verraskning p slutet.

Kenneth Olausson

2010-03-16

Ett kammarspel med tv kvinnor i fokus som visar p konsekvenserna av politiska och existentiella val fr svl individer som samhllen. Stark, grym och ndvndig att lsa som en pminnelse om att det "kom alltid en ny kromlderstvel, det kom alltid en ny stvel, likadan eller olik, den trampade p samma stt ver strupen". Men verlever nd inte den modiga och sjlvstndiga mnniskan som en strimma av hopp in i framtiden?

BOKMANIA bokblogg

2010-02-06

Helt oumbrlig! Ls grna min recension hr:

Fiona *

2010-02-02

nnu en bok om kvinnorna och hur deras kroppar utstts fr psykiskt eller fysiskt vld. Utrensningen handlar om skam, dess anatomi och arvsmassa. Den r en mrk glimmande berttelse om prostution, ockupation, svek och skrck. Oksanen vver ihop sin berttelse men den krver en del av lsaren.Det skrivs om tyska och ryska soldater, splittrade familjer. Om svek, grymhet, trafficking, vld och motstnd. Hon gr det bde mttat, bildrikt och detaljerat. nd kan jag inte lta bli att knna att jag lst det tidigare, bara med andra huvudpersoner.