Utrensning

Oksanen, Sofi

| 2010

Den gamla kvinnan Aliide har av svartsjuka en gång gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men har också själv våldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater. Zara är ung och har sökt sig bort från sin barndoms Vladivostok till Berlin, där hon fastnat i prostitution och drogmissbruk. Till slut bryter hon sig loss, och Aliide hittar den avsvimmade Zara utanför sitt torp i Estland. Det är strax efter murens fall. De två kvinnornas öden visar sig vara oväntat och tätt sammantvinnade. Utrensning är en stor läsupplevelse och skönlitterär lektion i en närhistoria som utspelats alldeles intill oss. Med sitt osvikliga sinne för detaljer, med sin lyhördhet och sitt vackra och klara språk, som inte väjer för det mest vämjeliga utan att någonsin snaska i enskildheter, och som samtidigt låter ana ett återhållet raseri, ger Sofi Oksanen läsaren en mörk och obönhörlig...

Sara Frimodig

2016-12-04

Hemsk historia om två olika generationer i Estland under Sovjettiden. Gripande och tänkvärt.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Jag tyckte boken började så bra och det var detaljerade miljöbeskrivningar men mot senare delen tappade jag intresset och den kändes väldigt hoppig. Så slutet lästes ganska fort med jag-ville-helst-bli-klar-med-den-känslan. Handlingen är hemsk med tragiska människoöden.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Vilket driv! Vilket fantastiskt språk!

2014-12-18

En mörk berättelse om en fruktansvärd tid i ett av våra närliggande länder. Kärlek, sorg, svek och fruktan. Allt berättas på ett mästerligt sätt. En riktigt stark berättelse som jag varmt rekommenderar.

Maria Nordström

2014-12-12

Svårt att koncentrera mig på denna, men den ska få en andra chans så småningom.

Klara Marklinder

2014-10-16

En viktig historia att berätta. Jag visste väldigt lite om Estlands historia innan jag läste och jaghar fått en helt ny bild av det nu. Den är lättläst trots att den hoppar mellan tid och personer väldigt mycket. Bitvis är historien väldigt rå och brutal, men kanske behövs det för att förstå vikten av det som berättas. Slutet känns nästan lite snopet, jag ville gärna ha en längre förklaring, Boken når inte riktigt upp till en 4:a men definitiv en stark 3:a och jag skulle rekommendera att läsa den.

Mylar .

2014-07-05

Engagerar inte ett dugg under läsningen och lämnar inga spår. Ämnet är intressant, men lite överraskningar hade inte skadat.

2014-04-17

Äntligen slut! Boken är bra och välskriven, men jag måste faktiskt erkänna att jag hade större förväntningar av den. Estlands historia under ockupationen är sorglig, hemsk men också intressant- tänka sig vad lite jag vet om ett land som ligger så nära vårt! Traffickinghistorien om Zara är naturligtvis viktig, men fruktansvärt obehaglig att lyssna på. Men boken är som sagt såväl viktig som intressant, språket är okej. Men boken hade nog allt behövt vara något längre för att den skulle få något högre betyg av mig. Men en stark 3:a är den ändå värd. Gunilla Nyroos som läser det mesta av boken- fungerar bra (om än något monoton bitvis) som uppläsare!

Josefine Ejebjörk

2014-03-25

Gripande historia om en tid som inte alltid uppmärksammans så mycket som det borde.

Ingeborg Amnéus

2014-01-27

Fantastisk bok, även om man hela tiden läser vidare med ångest.

Teresia Kjellgren

2014-01-22

På ett spännande och bra sätt får man en bild av livet i Estland under Sovjetstyre, hur angiveri och svartsjuka splittrar familjer. Det är en fascinerande historia väl värd att läsa.

Viktig bok, men jag tyckte Stalins Kossor var mycket bättre

Alexander Stiller

2013-11-28

Spännande bok som ger utrymme för eftertanke. Lyssnade på den som ljudbok. Jag kommer definitivt att läsa mer böcker av denna författare.

Lotta Berling

2013-09-05

Ett grymt utsnitt ur Estlands historia, som jag var mycket okunnig om innan jag läste Utrensning. Oksanen är en skicklig historieberättare och det blir mycket sträckläsning.

Maria Nilsson

2013-08-08

En riktigt mäktig roman. Älskade bilderna och flödet i den.

Izabela Kosznik

2013-06-01

Jätte bra bok, mycket intressant huvudkaraktär Allide en kvinna som bor i Estland under ockupationen av Sovjetunionen under andra världskriget. Hon är en kvinna med många brister , en som överlever men betalar ett högt pris.

Ingrid Selnes

2013-01-06

Mörk och ödesmättad historia, och den bästa bok jag läst på länge

Emeli Backström

2012-12-26

En av mina Top 10 all time.
Mest för känslan av fy fan den gav. När en författare får en att känna så starkt är det riktigt bra.

Jennifer Dutton

2012-11-17

Så bra, kunde knappt lägga ifrån mig den. Man får insikt i en värld man vet så lite om. Skrämmande

Sara Eriksson

2012-04-11

Den var bra på ett sätt att om den är facklig så är jag tydligen väldigt omedveten om vad som hände i Estland och hur länge det levde/lever kvar. Fascinerade på det sättet att jag tycker att jag fick en bra inblick i deras liv, men en väldigt SORGLIG historia med svek, rädsla men samtidigt en fullständig lojalitet mot andra människor. Lite skrämmande bitvis dock. Saknade det lyckliga slutet.

Emma Hortlund

2012-03-30

"Utrensning" utspelar sig till största delen på en gård i Estland och handlingen hoppar fram och tillbaka mellan olika år. Precis min typ av bok egentligen. Men något gör att jag aldrig riktigt fastnar för "Utrensning".

När jag närmade mig slutet av boken upptäckte jag en bild av Oksanen på sista pärmsidan och då blev jag väldigt fundersam. Hon ser ju hur cool som helst ut, jag tänker mig att hon borde skriva en helt annan typ av bok. Författaren till "Utrensning" hade jag mer tänkt mig som en kvinna i 60-års åldern som flytt från Estland till Sverige och skriver en bok om eländet.

Jag vet att många tycker att Utrensning är väldigt bra och den har fått många hyllningar, men för mig funkar det inte. I don’t get it.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En märkligt dramatisk bok om Estland.

2011-11-30

Ja, det här var en gräslig historia, skriven på ett väldigt "lätt" och snabbt språk. Jag vet inte om det egentligen är en fördel att den är skriven på det här sättet, det blev lite "thriller-aktigt" av ett (egentligen många) allvarligt ämne. Den fick mig ändå att förskräckas (kan inte komma på något annat ord) över tillståndet i ett grannland för bara tjugo år sedan. Hur är det möjligt? Och hur kan jag inte ha vetat detta tidigare? Jag kan nästan inget om Estlands historia och jag kände mig tvungen att googla lite medan jag läste och jag gillar böcker som får mig att fundera och leta information. Förutom att läsa in mig på Estlands historia så kände jag mig tvungen att kolla upp både mjölksvamp och tesvamp, för det hade jag aldrig hört talas om tidigare.

För min del tror jag den hade vunnit på att hoppa mindre mellan åren. Det hade varit helt OK om det hade varit tre olika trådar, som gick i ordning, men här hoppas lite för friskt fram och tillbaka. Enda syftet verkar vara att kollra bort läsaren och göra det besvärligt, det är inget som tilltalar mig. Hoppandet gjorde det ändå inte för jobbigt, det gick bra att följa med ändå, men jag gillar inte sättet.

Aliide verkar vid första anblicken vara en otroligt osympatisk och oempatisk person (med en helt osannolik fobi för flugor, varför förstår man bara om man läser översättningarna i slutet av boken), men efter hand så inser jag att skenet bedrar. Däremot visar Aliide hur man kan bli om man tvingas fatta omöjliga och absurda beslut för att därefter leva med konsekvenserna. Det visar också vad människor kan göra och stå ut med för att överleva och priset för det. Ibland hisnade jag riktigt när saker och ting drogs fram i ljuset.

Ibland var detaljrikedomen stor och ibland fick man gissa och dra egna slutsatser. För min del räckte detaljerna i Zaras liv för att kunna gissa vad som egentligen hände Aliide, Ingel och Linda i den där källaren i kommunalhuset. Det här med att tvinga läsaren att gissa tror jag egentligen är ett vinnande koncept, för det är nästan alltid otäckare att inte veta säkert, än att få allt beskrivet för sig.

Lite svårt hade jag också för hur kvinnor och män framställdes, generellt. Kvinnorna var starka, utsatta och tvingades göra vad som helst för att överleva, männen var grymma och korkade. Nu när jag tänker efter så var kvinnorna dynamiskt porträtterade, medan männen var extremt platta och endimensionella.

Det är riktigt svårt att sätta betyg på den här boken, jag ville verkligen gilla den mer än jag gjorde. Trots att den avhandlar många, många viktiga ämnen och man får sig en hel del intressant historia till livs, så sätter den inga djupare spår hos mig. Visst har den fått mig att fundera, men jag har sett och läst det förut.

Boktipset estimerade betyg var 4.7, jag ger den 3.5.

Emma Nordenberg

2011-11-22

Gjorde kanske inte boken rättvisa, den borde nog lästs i ett svep. Betyget sänks av slutet eller femte delen.

Tina Lantz

2011-11-10

Svår att lägga ifrån sig. Otroliga kvinnoöden som beskrivs rakt och rättframt.

Konstantin Krakow

2011-11-10

Stark bok! Mycket bra skriven.

Klinga

2011-10-03

Sofi Oksanen har en gåva som hon förvaltar väl. Hon har fått chansen att lyssna till levande historia och hon kan omsätta den i texter som är bland det bästa jag läst. Om man vill beskriva begreppet "historielöshet" kan man ta fram Stalins kossor och Utrensning som exempel på motsatsen. Tvärtemot vad många verkar tycka är det här ingen bok om trafficking. Jag läser en bok om vår brutala 1900-talshistoria. den som gått svenskarna någorlunda obemärkt förbi. I Estland och andra sovjetrepubliker har haft det desto svettigare. Ett ord kan innebära deportering 9000 km bort, eller döden.

Det är en bok om svek och rädsla och om att se till sitt eget bästa. Zaras tid som prostituerad är hemsk men del i en större väv av utnyttjande, terror och våld. Sofi Oksanen: skynda dig att skriva mer!

Emma Fägerlind

2011-08-27

Mycket bra! Intressant och välskrivet och fungerande hela vägen. Jag vet inte varför jag inte ger den en femma, det är mest en känsla jag har...

C L

2011-08-24

Jag tyckte den började lite halvdann, och slutade lite halvdann. Men mitten var överraskande bra! Sovjet tiden är lika läskig som den är spännande! Den tar upp ämnen jag är helt obekant med, men ååh så intressant! Tyckte mycket om den här! Aliide som en fluga på väggen ? Zara rustad med det naiva hoppet!

Tom Eriksson

2011-07-29

Här har vi ett exempel på att en mycket prisad (bokstavligen) förf är mycket bra.

eva arkelid

2011-07-12

Vilken otäck och spännande beskrivning av människors situation unde Stalintiden

Elin Stenblom

2011-05-19

Ännu en fantastisk bok av Oksanen! Precis som i hennes övriga böcker får vi följa flera generationer av estniska kvinnor från andra världskriget till nutid.
Frågan vad en människa är villig att göra mot andra för att skydda sig själv är det centrala temat i boken. Hur ser jag på en person som säljer ut andra för att rädda sitt eget skinn? Den här boken visar med all önskvärd tydlighet svårigheten att besvara den frågan.

harriet karlsson

2011-04-07

Läste bara halva, skummade sen och det var för bedrövligt för mig. Säkert så det varit/är men dt klarar inte jag.

Susanne Rydvald

2011-03-27

Den var mycket bra skriven men ganska fattig i handlingen. Jag hittar ingen spänning i det hela och blev mer o mer besviken ju närmare jag kom till slutet.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

Boken ger mer än pjäsen

Samuel Karlsson

2011-03-18

Jag har flera gånger tänka att jag skulle läsa den här boken. Jag har lånat den på biblioteket, lämnat tillbaka den, lånat den igen, köpt den i pocket. Jag kände att jag borde läsa den men jag har inte vågat ta klivet. Eftersom jag läst en del om boken så insåg jag att det här inte var något lyckopiller direkt. Men därför är jag tacksam för att jag nu tvingades ta i tu med Utrensning. Men jag har faktiskt inte läst utan jag har lånat den som ljudbok och det var nästan nödvändigt för att ta sig igenom den här texten.

Om man ser till själva grund intrigen eller konstruktionen så är det ganska raffinerad. Att dottern till den syster som huvudpersonen bidragit till att att få förvisad kommer tillbaka till gården i Estland. Det är en spännande konstruktion. Det gestaltar på ett knivskarpt sätt hur angiveriet skar genom familjer och vänner. Sedan är strukturen blandad mellan nutid och återblickar som kastas om hit och dig men jag tycker inte de är svårt att följa eftersom de olika tidslinjerna har så olika karaktär.

Handlingen utspelar sig till stor del i gårdens kök. Det är oändliga skildringar av inläggningar och syltningar. Och det är ett effektivt sätt att gestalta livet som de levde på gränsen till fattigdom.

Det jag tycker är mest intressant i boken är Estlands förvandling från fritt land till kommunistisk lydstat. Jag tycker själv det är väldigt märkligt hur man kan få så många människor att gå åt samma håll. Det återkommer om och om igen i historien. Att folkmassan följer ledaren blind trots att de inte tror på idé. Att man gör sig till medhjälpare i ett system som man inte vill ha. Mycket intressant.

Jag tycker dock det finns en svaghet i skildringen av Hans Pekkari. Vi får veta väldigt lite om hur det går till när han gömmer sig under flera år i ett litet skyffe och hur han sedan drar till skogs. Jag har läst den del om de estniska skogsbröderna och hade gärna sett att man fått veta lite mer om dem i boken.

De svåraste partierna i boken handlar om systerdottern Sara. När hon är i hallickarnas våld. Det är så vidrigt att man har svårt att uthärda men samtidigt ett viktigt tidsdokument. Nödvändigt men svårt. Men ibland kan jag bli lite trött på att skildringen av unga kvinnor i forna öst alltid handlar om sexslavar. Finns det inga kvinnor där som lever normala liv?

Mitt betyg blir en stark trea. Kunde också vara en fyra. Det här är en bok som jag är glad att jag orkade komma igenom och jag kommer bära med mig den länge.

Samuel Karlsson

2011-03-18

Linda Åslund

2011-03-03

Ingen gladläsning, direkt, snarare ett lågmält drama om stora saker som göms undan för att inte tänkas på. Jag älskar inte boken, det sliter i mig när huvudpersoner gör saker tvärt emot vad man som läsare vill. Men det känns att den här historien behövde få berättas. Den kunde inte ha berättats på ett bättre sätt än vad författaren gör.

Agneta Storm

2011-02-19

Kunde se miljöerna framför mig, mycket välskriven.

Maria Johnson

2011-02-14

En fantastisk bok! Oksanens berättande är lågmält och vackert, jag kunde verkligen inte sluta läsa.

Gunilla Jönsson

2011-02-14

En stark trea.Kanske en fyra. Den är bra, boken, men så väldigt sorgsen.

Camilla Forssén

2011-02-13

En mycket bra bok. Skrämmande att läsa om ett land så nära oss geografiskt men så långt bort levnadsmässigt. Ett land som verkligen har fått utstå och genomgå många förändringar, dvs Estland. Grym och intressant läsning.

Ruth Lezz

2011-02-11

Mitt under brinnande krig vävs det gardiner. Skräck skördar sina offer och överlevarna sår nya frön, det syltas, saftas och lagras men ingen går fri från skuld när hungern ska stillas. Det finns alltid en fluga som väntar på att få lägga ägg i det färska köttet. Estlands våldsamma 1900-tals historia gör intryck och min inlevelse är total.

Lotta Strandberg

2011-02-06

En mycket intensiv, förbannad bok, välskriven. Alltid en nackdel att ha för höga förväntningar, blir inte rättvist mot boken, men det drar ner mitt betyg. Man kanske skulle läsa den igen om något år, en del böcker är ju helt fantastiska vid omläsningen, denna är nog en sådan. (Svårt att ta sig den tiden tyvärr, eller hur!?)

Linda Abramsson

2011-01-31

Så obehaglig men ändå så himla bra! En angelägen och välskriven bok. Bra personbeskrivningar och en bit historia på köpet. Läs den!

Elias Chougui

2011-01-30

Fantastisk!!!

tarja jansson

2011-01-24

Detaljrik men de korta styckena gör att berättelsen aldrig stannar av. Känslomässigt stark. En blandning av både nu-och dåtida historia.

Anita Lundgren

2011-01-19

Finns bara en kommentar - fantastisk!

Elisabeth Khysing

2011-01-17

Mycket bra och stark bok. Man får kalla kårar när man inser att det är fortfarande sådana här händelser som sker i krigens och oroligheternas kulilsser. Bra beskrivningar gör att man inser trots att det inte står utskrivet vad som faktiskt sker, och åter igen - historien upprepar sig. Mycket läsvärd!

Jessica Nilsson

2011-01-16

Jättebra bok som är riktigt obehaglig bitvis.

Torbjörn Nilsson

2011-01-13

En dyster historia som jag tagit del av på väg till och från jobbet. Den var väldigt bra och välskriven.

Karin Löfstrand

2011-01-11

101229: Bra historia även om jag inte riktigt förstår varför denna bok fått så mycket uppmärksamhet. Riktigt SÅ bra var den inte enligt mig. Huvdpersonen var verkligen inte någon trevlig bekantskap, en människa med många felaktiga val bakom sig.

Elin Möllerstedt

2011-01-05

Starkt skrivet av ung och ambitiös författare. Otäck och sorglig ur ett historiskt perspektiv men även ett mänskligt. Gillar att historien inte berättas kronologiskt utan hoppar mellan årtionden uppblandat med brev och politisk pappersexercis.

Petra Norstedt

2010-12-29

Äntligen en bok som håller intresset uppefrån pärm till pärm. Satt 11 timmar på akuten men det gjorde inget för jag var i en annan värld. Kan rekommenderas!

Pia W

2010-12-25

Hörde som ljudbok. En skickligt upplagd bok, med en hemsk historia som sakta avslöjas i ett spännade växelspel mellan då och nu. Så mycket elände och mörker så det nästan gör ont.

1946 Västra Estland, världskriget är slut och en ny uppdelning av världen gäller. Snart faller an tung ridå av järn. Visst, uppgörelsen mellan de allierade och kalla kriget ältas i våra skolsalar, vi kan slagen och ledarnas paroller utan och innan. Men om vårt grannland på andra sidan Östersjön får vi lära oss skamligt lite. Ignorant fogas de till den gråa landmassa under röd fana som vi småcyniskt räknar till ”östblocket”. Att exempelvis den föga kända Baltutlämningen hör till det mest dramatiska som hände Sverige under 1900-talet, är talande för polariseringen. Vi ser förhoppningsvis ett breddat objektiv. Kanske sker det delvis med hjälp av Oksanens Utrensning, 2010 års vinnare av Nordiska rådets litteraturpris.
Som läsare kastas du mellan krigets fasa, 90-tal och en lång efterkrigstid som i Estlands fall komponerades av den mest skrämmande sortens mänsklighet – var dag ett illavarslande omen. Från ett litet men självständigt land till nazisternas forcerade bundsförvanter efter Warszawapaktens fall, tyskarnas tillbakatåg och Sovjets järnklor. I en by bor Aliide, systern Ilse med dottern och maken Hans. I en tid av angivelser, bedrägerier, sjuklig kärlek och de mest obarmhärtiga politiska metoder gäller inga seder av vänskap eller släktskapens tillgivenhet. Det mest ovidkommande yttrande eller anspråkslösa reaktion kan ge signal, svart bil, förhör och försvinnande. Fyrtio år senare och 900 mil österut i Vladivostok, drömmer en flyktens efterkommande om västvärlden, om studier och det bättre livet i Europa. Den ofta så sorgliga fällan. Zara har en adress till en moster och en släktgård i Estland som kanske finns kvar. Om det blir tid och läge för besök…
Det här är en berättelse som kryper under huden. Som dissekerar makten och ideologins snedtändningar. Brända gårdar, mörka skogars skydd, djupa sår i både hjärtan och själ. Historieromaner är ofta svartvitt skolande och torrare än fnöske, men när den som här skildras genom ett fåtal närvarandes närmsta verklighet och lögner får handlingen substans. Omöjliga beslut silas genom deras sinnen, desperationen besudlar deras synfält, uppgivenheten rubbar hela känsloregistret och historien blir många gånger verkligare. Med fokus på några få individer tillförs bladen en tredje dimension. Lager läggs på lager; världshistoria, kommunhuset, släkten och det allra mest personliga. Den mestadels lättflytande prosan avbryts ibland lite trubbigt av loggförande brev och burdust känslodöda rapporter över KGB:s spionage och infiltration, men i det stora hela är det kompositionen mästerlig. På vår gladlynta bok- och vinkväll i Sundbyberg häromkvällen konstaterades att formatet är som klippt och skuret för Nordiska rådet. Med andra ord är Oksanen en logisk men också värdig vinnare. Vi var dessutom överens om att om Utrensning tilltalar den breda skaran, vilket den verkar, så är vi alla nöjda.
Av: Christian Rydberg Åkesson

Lisa Engström

2010-12-15

ÅRets bästa bok för mig. Riktigt jobbig och stark.

Linda Bohlin

2010-12-07

Välskriven men så dysteroch ibland seg. All svärta i den drar ner betyget.

Sträckläste boken på ett par dagar. Dessa kvinnors öden berörde mig och jag kunde, tack vare Oksanens språk, leva mig in i deras världar. Känna dofterna, förstå avundsjukans mörka ansikte och känna skräcken över att bli upptäckt. Mycket läsvärd bok!

En mörk, svart berättelse om livets vedermödor i Estland under tiden 1936-1992, två kvinnoöden flätas samman i en grym, men realistisk, beskrivning av övergrepp på ett land och dess invånare. Kommer att läsa mer av Sofi Oksanen. Läs den

Camilla Eriksson

2010-11-18

Nej denna bok får inte godkänt av mig för mycket barnutnyttjande i detalj beskrivningar i boken .

Sanna S

2010-11-13

Jag känner mig så berörd av denna fantastiska berättelse. Av de ca 70 böcker jag läst 2010 är denna överlägset bäst.

Monika Häägg

2010-10-29

Fantastiskt språk och ett oehört driv i berättandet. Går inte att släppa ifrån sig. Den kommer att leva kvar länge hos mig.

Titi Af

2010-10-28

Bara en som inte varit med om tiden i Sov-Estland blandar ihop så mycket fiktion o fakta synd.

Conny J

2010-10-12

En av årets höjdpunkter. Vill läsa mer av Oksanen i framtiden..

Karin D

2010-09-24

Väldigt välskriven, mycket intressanta miljöskildringar, men så otäck att jag ändå inte kunde tycka om den... gillade dock det ganska fasansfulla slutet.

Linda Fredin

2010-08-23

Värd alla pris den fått!

Per Engström

2010-08-23

Skrämmande, men bra!

Samtliga närvarande bokklubbsmedlemmar gav full poäng:)

Hillevi Good

2010-07-07

En bok om världens jävlighet, och om Estlands historia. Spännande som en thriller.

Jakob Nylin

2010-07-04

Mörk historia, mästerligt berättad. Slutet inte enbart mörkt.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Den är otäck, man ryser nästan när man läser om dessa kvinnor som försöker skydda varandra och det som de älskar.

Elisabeth Karlberg

2010-06-24

Min bästa väninna är Estnisk flyktning och med det i bagaget är boken oerhört intressant. En otrolig berättelse om olika människoöden. En "skrämmande" bok som får en att vara oerhört tacksam över det liv man själv lever.

Merja A

2010-06-14

"Puhdistus" skrevs ursprungligen som teaterpjäs, Sofi Oksanens debut som manusföfattare (2007). Senare omarbetades den till en roman som liksom pjäsen handlar om Estlands närhistoria. Det var en språklig upplevelse att läsa Sofi Oksanen . Hennes finska är mustigt, vackert och varierat.

Lena Persson

2010-06-12

Ännu en bok i raden om kvinnoöden. Finner inget nytt, varken språk eller handling. Klart överskattad.

Ulrika Ström

2010-06-08

Vilka kvinnoporträtt!!! Fantastisk historia som smyger sig inunder huden och pusselbitar faller på plats allt eftersom! LÄS!

Nils Thor

2010-06-05

En mörk och skakande berättelse skriven med en mästerlig stil.
Den är mycket bra.

Jukka Räty

2010-05-12

Den här boken är ensam värd ett nobelpris.
Nu hoppas jag att det dröjer. Priset har dödat många bra berättare,

Ulla Rosling

2010-05-07

Språkligt mästerlig. Skrämmande och mörk historia som trots det fick mig att bara vilja läsa vidare.

Ulla Olsson

2010-04-04

Läs den!

Tove Skarstedt

2010-03-25

Tyvärr har jag inte läst något annat av Oksanen, men jag har alltid trott att hon skulle vara bra, nu har jag fått det bekräftat - med råge.
Boken utspelar sig i Estland under en massa olika tider från trettiotalet och framåt till början av nittiotalet.
Två kvinnor står i centrum. den gamla Aliide och den unga Zara. Genom att berätta deras historier berättar Oksanen Estlands historia genom andra världskriget och sovjetstyret. Är en ockupationsmakt bättre än en annan? det är svårt att förhålla sig till överheten som vanlig människa. När överheten flyttar in i sängkammaren blir det ännu värre.
Jag tvekar inte att jämföra Oksanen med Herta Müller, hon ger samma drabbande bild av förtrycket och den här boken är välskriven, klargörande, upprörande och inte minst spännande.
Dessutom får läsaren en överraskning på slutet.

Kenneth Olausson

2010-03-16

Ett kammarspel med två kvinnor i fokus som visar på konsekvenserna av politiska och existentiella val för såväl individer som samhällen. Stark, grym och nödvändig att läsa som en påminnelse om att det "kom alltid en ny kromläderstövel, det kom alltid en ny stövel, likadan eller olik, den trampade på samma sätt över strupen". Men överlever ändå inte den modiga och självständiga människan som en strimma av hopp in i framtiden?

BOKMANIA bokblogg

2010-02-06

Helt oumbärlig! Läs gärna min recension här:

Fiona *

2010-02-02

Ännu en bok om kvinnorna och hur deras kroppar utsätts för psykiskt eller fysiskt våld. Utrensningen handlar om skam, dess anatomi och arvsmassa. Den är en mörk glimmande berättelse om prostution, ockupation, svek och skräck. Oksanen väver ihop sin berättelse men den kräver en del av läsaren.Det skrivs om tyska och ryska soldater, splittrade familjer. Om svek, grymhet, trafficking, våld och motstånd. Hon gör det både mättat, bildrikt och detaljerat. Ändå kan jag inte låta bli att känna att jag läst det tidigare, bara med andra huvudpersoner.