Utloggad: Skrivsystrar 1

Emme, Lilly

| 2021

»En härlig och skojig bok men som dessutom utöver humor även har ett djupare budskap som är värt att fundera över ... Det här är del 1 i en ny Feelgood-serie som heter Skrivsystrar och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta att följa de fyra tjejerna. Den rekommenderas varmt.« Bettan bokprataren  »Utloggad är klassisk feelgood, med alla de välbekanta ingredienserna väl mixade. Här finns kärlek, vänskap, humor, livskris och insikt. Språket är lättsamt och flyter på sömlöst. Författaren är svensk men har bott länge i England, vilket gör att miljöer och dialoger känns genuint brittiska.« BTJAtt logga ut från världen Så länge trettioåriga Katie O Farrell kan minnas har hon drömt om att bli författare. Katie och hennes tre väninnor bildade kvartetten Skrivsystrar när de möttes på universitetet i Hull. De avgav då ett löfte: ingen av dem...

2022-06-29

Väldigt behaglig feelgood bok som gick snabbt att läsa också, den gav mig inte riktigt mersmak för serien men den funkar helt klart för att fördriva några timmar i exempelvis flygplans- eller solstolen.

Katie har alltid drömt om att bli författare. Tillsammans med sina tre vänner kallar de sig "Skrivsystrar", de har lovat varandra att inte ge upp skrivandet förrän alla fyra lyckats bli utgivna författare. Katies vänner har alla lyckats medan hon själv inte har lyckats och det gör att hennes tro på sig själv sviktar. Katies frustration ökar och av misstag råkar hon lägga ut ett meddelande på sociala medier som får hennes värld att rasa, då bestämmer sig Katie för att logga ut från allt som har med sociala medier att göra och hon flyr ut till landsbygden.

Jag älskade verkligen den här boken, den är lättläst, den är fartfylld/händelserik och har ett bra driv - jag sträckläste boken. Boken har så mycket, jag som läsare får verkligen följa med på en berg- och dalbana av känslor - vänskap, humor, allvar, sorg och kärlek. Att som Katie känna sig misslyckad, ha drömmar, hur vänskap sätts på prov, dilemmat med sociala medier. Boken gav mig själv en tankeställare när det gäller sociala medier, hur vi scrollar runt i denna värld, så mycket tid vi lägger på detta - när vi kunde göra så mycket annat.... Detta är en underbar bok, jag rekommenderar den verkligen.

2021-03-28

Vilken underbar bok! Miljöerna, karaktärerna, handlingen, ja allt!! Jag fångas av berättelsen och fastnar där, kan inte sluta läsa men vill verkligen inte att boken ska ta slut. Man kommer karaktärerna nära i läsningen, lär känna dem. Deras glädje och sorg går att ta på och blir verklig.

”Utloggad” är en underbart mysig och väldigt bra feelgood. En sådan där bok jag blir väldigt glad av att läsa. Den innehåller fantastiska miljöbeskrivningar, humor och en lite mer allvarlig underton. Det är en berättelse om att förlora sig själv i jakten på en dröm men även inse att drömmen kan ändras, att det kan bli bra ändå.

Det här var den första delen i Lilly Emmed nya serie ”Skrivsystrar” och jag längtar redan efter nästa del! Grattis till dig som ännu inte har läst! Du har något att se fram emot.

Stinas_boksida

2021-03-04

De fyra vännerna träffades när de läste på Universitetet i Hull. Då de alla hade författardrömmar bildades Skrivsystrar. De lovade varandra att inte ge upp förrän alla fyra var utgivna.

Nu är det bara Katie kvar. De tre andra är redan etablerade författare. Hon försöker träffa "rätt människor", vara på realeser och aktiv på sociala medier, men ingen tror på henne.

Självförtroende börjar dala, samtidigt som hon försöker vara glad och glädjas åt vännernas framgångar.

Så råkar Katie skicka ett mail till fel person, och snart har det spridit sig i hela branschen. Hon är körd.

Hon bestämmer sig för att logga ut från allt. Slänger sin telefon i Themsen och flyr till London, och lovar sig själv att aldrig mer skriva ett ord.

Wow, vilken bok, och vilken tankeställare man får.

Här får vi en mysig feelgood i full fart med mycket humor. Samtidigt tar man upp att vi alltid är uppkopplade och anträffbara. Behöver vi verkligen sitta uppkopplade så mycket som vi gör? Troligen inte, men många av oss skulle nog inte klara av att logga ut.

Boken är lättläst och har härliga karaktärer och miljöbeskrivningar.
Kul att läsa om författares värld, hur man får kämpa för att bli utgiven, om man ens blir det.

Gillar du feelgood är detta en bok att läsa.

Detta är första delen av fyra i serien Skrivsystrar.

Bettan_bokprataren

2021-02-14

En härlig och skojig bok men som dessutom utöver humor även har ett djupare budskap som är värt att fundera över.

Utloggad beskriver även om hur det är att leva med en dröm om att bli författare men utan den stora tilltron till sin förmåga. Hur det kan påverka beslut som tas och som kan få ödesdigra konsekvenser.

Den här boken tar upp den stora frågan som idag utgör mångas dilemma, måste man ständigt vara uppkopplade och inloggade överallt?
Är det Ok att logga ut?

Utloggad handlar också om vad man gör när en vän mår dåligt och om man kan förlåta vad som helst.
En bok som är skriven på ett lättsamt sätt och med ett fint flöde, trevliga miljö och personbeskrivningar.

Härlig feelgood med både humor och djup.

Det här är del 1 i en ny Feelgood-serie som heter Skrivsystrar och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta att följa de fyra tjejerna. Den rekommenderas varmt.

Skrivsystrar handlar om de fyra vännerna Katie, Jade, Amanda och Emma. De är alla i trettioårsåldern och träffades när de läste litteraturvetskap på universitetet i Hull. Efter examen flyttade alla till London där de lever författardrömmen, som är allt annat än rosenskimrande hela tiden.

Fantastisk, underhållande och härlig!