Utflykt från tyst planet

Lewis, C S

| 1979

Människan ställs inför de gudalika varelser som befolkar universum - hon vägs, och befinns vara för lätt.Två män försöker plundra en planet - en tredje erbjuds som offer till det okända... "Utflykt från tyst planet" är den första delen i C. S. Lewis berömda science fiction-trilogi. Boken är betydligt mer än en skickligt och fantasifullt skriven skildring från en väsensskild värld - den är framför allt en inträngande diskussion om människans natur och utveckling, beskriven genom kontrasten mot en annan och högre utvecklad kultur på planeten Mars. Denna trilogi, vars delar utmärkt väl kan läsas separat, är C. S. Lewis storverk - en oförglömlig läsupplevelse.

Karin Söder

2012-03-13

Mmm, välskriven, lågmäld men ändå spännande! Ser fram emot att få läsa de påföljande två!

Kamali 

2012-03-03

Språket (eller översättningen) är omständigt och jag ser detta mer som en filosofisk/religiös skrift än ett sci-fi äventyr. Där det kunde blivit riktigt intressant eller spännande slutar Lewis berätta vidare för att istället börja berätta något annat. Synd.

Erik Hoff

2010-08-27

sen vill jag också kommentera att boktipsets funktion att ta bort styckeindelningen i texter är fruktansvärt jobbig

Erik Hoff

2010-08-27

Gränsen mellan sci-fi och fantasy är ofta väldigt diffus och inte så sällan så gäller det att boken tillhör båda genrena. Utflykt från tyst planet är en av dessa, dock så är det mer en sci-firoman än en fantasyroman, både enligt mig och den diffusa grupp som kallas "de flesta andra".
Boken handlar ju om en rymdresa till en annan planet där denna planets flora och fauna utforskats till viss del. Filmen Avatar har ju samma grundhandling.
Jag tror/antar att jag förstår din åsikt om att den skulle vara fantasy (en genre som jag som sagt tycker denna bok också tillhör).
Som sista och faktiskt viktigaste argument för denna åsikt hänvisar jag till författaren själv. Lewis och Tolkien bestämde sig för att skriva varsin Sci-fi bok. Tolkiens, the lost road, som aldrig blev klar skulle handla om tidsresor medan Lewis bok skulle handla om rymdresor, resultatet blev utflykt från tyst planet.

Sen vill jag också allmänt tillägga att det är en fantastisk bok!

Titti Eng

2010-08-26

Utflykt från tyst planet är en av mina favoritböcker. Men jag är rätt säker på att det är en fantasybok och inte science fiction! Eller?