Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som mjlighet

Englund, Tomas

| 2007

Flag from sv

1


Att utbildning alltid innebr ngon form av kommunikation r uppenbart, men lika uppenbart r att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och drmed mer eller mindre engagerande fr de involverade. Graden av engagemang r ocks beroende av i vilken utstrckning kommunikationen skapar frutsttningar fr reflektion och deliberation och gr kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera frmgan till msesidig kommunikation, innebr att utmana en dominerande syn p skolans uppgifter, nmligen att det framfr allt handlar om kunskapsverfring och frmedling av kunskap frn lrare och lromedel till studerande, om invandet av frdigheter p primrt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, sjlvstndig problemlsning och annat sjlvstndigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrgastter givetvis...

Visa mer

Skapa konto fr att stta betyg och recensera bcker

Recensioner

Bli frst med att recensera denna bok