Utan personligt ansvar

Andersson, Lena

| 2014

Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting. Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester? Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna. Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där. Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt...

En lika fin och skarpt skildrad kärlekshistoria som den föregående romanen om Ester Nilsson. Även här beskrivs en kärleksrelation där ansvaret för varandras välbefinnande och för relationen bärs ojämnt av de båda parterna och konsekvenserna av detta beskrivs och belyses av Lena Andersson på ett avslöjande, träffsäkert och trovärdigt sätt som ingen annan gjort.

Maddox

2020-04-10

Helen K

2018-06-27

Lena Anderssons språk är fantastiskt! Vill bara läsa mer av henne efter denna.

Anna Hedenstedt

2017-11-01

Ester Nilsson igång igen. Viss igenkänning dessvärre... Lite väl lång del där handlingen står och trampar, men jag antar att formen ska förstärka innehållet.

Lars Andersson

2017-01-22

Jag tyckte att den här romanen var ännu bättre, och mera plågsam än den första romanen om Esther. Anderssons prosa är lika stram som tidigare, fast nu är det allt tydligare att hennes protagonist är helt neurotiskt. Hon lever ett fantasiliv, och omtolkar verkligheten för att fortsätta att tro på mannens kärlek. En djup analys av människans förmåga att bedra sig själv.

Jan Svensson

2016-11-30

Känns väldigt lång innan den till slut tar fart lite på slutet. Lite svårt att välja sida, båda beter ju sig väldigt märkligt och omoget.

Erika Wiman Snäll

2016-10-16

Bättre som roman betraktat än "Egenmäktigt förfarande" men viss research saknas. Hela episoden med Esters resa till Norrköping är behäftad med geografiska fel. Uppkom dessa fel i en hastig kamouflering av verklighetens teaterresa?

Huvudpersonen provocerar genom sin brist på självrespekt och självdistans och föremålet för hennes heta låga är inte mer sympatisk han.

Nina Gustafsson

2016-10-15

Ester är kär igen i en gift man och denna gång ska hon vara tydligare med vad hon vill. Men det går ju sådär...Bitvis blir jag tokig på båda huvudpersonerna som är så enkelspåriga och inne i sitt eget synsätt.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Ester på nya äventyr, utan skyddsnät och säkerhetsbälte. Kan det bli bättre än ?Egenmäktigt förfarande?? Ja, det kan det ? jag tycker mycket bättre om den här, än om den tidigare utgivna. Beror det på att den här är tjockare? Jag får i alla fall en bättre förståelse för Ester här. Utan personligt ansvar är inte, som många tror, en tjejbok, det är en relationsbok. Lena Anderson försöker belysa ett oreglerat område människor emellan och det lyckas hon bra med, hon säger att hon gjort en del egen research innan hon gav sig i kast med dessa båda böcker. Den är härligt välskriven, känslosam och torrolig samtidigt och Lena Andersson dissekerar skickligt ett omöjligt förhållande. Man undrar vad hon skall ge sig på härnäst. Mycket läsvärd!

Ma Coon

2016-06-06

Lika deprimerande och tragisk som Egenmäktigt förfarande, men snäppet bättre. Fantastiskt språk!

Å

Åsa Arveberg

2016-03-14

En del av mig älskar boken och en del av mig hatar den men jag kunde ändå inte sluta läsa....

emilia bornestav

2016-02-10

Bara läs den! Helt fantastisk på alla vis

Christel Ivarsson

2016-01-28

Älskade "Egenmäktigt förfarande". Till min förvåning blev jag sedan lite trött på Ester när jag satte igång med den här boken, på hennes envisa besatthet..
Blev dock inte klar med den ska erkännas. Kanske ska jag låta den vila en tid och så försöka igen!

Hedvig Marklinder

2016-01-17

Ja, till en början tänkte jag mig en trea, vidare i boken en fyra, i slutänden blev det hela fem stjärnor.
Historien i sig tycker jag är ganska banal men det är bara Lena Andersson som med ett språk som detta kan göra en banal historia så fylld med substans. Språket väger över och det går inte annat än att älska varje ord.

En bok som gör ont att läsa för att den är så bra skriven. Fantastiskt språk och otroligt gripande. Blir ändå lite besviken på slutet, även om det är precis så verkligheten är.

Pernilla Lindholm

2015-12-18

Når inte riktigt upp till första bokens perfektion men nära inpå.

kniven .

2015-11-15

briljant gestaltning, men boken är för lång, intresset för karaktärerna falnar på grund av det.

Solveig Andersson

2015-09-08

Jag trodde det var en ren omöjlighet att slå Egenmäktigt förfarande, men jag hade fel. Det här är en rent underbar roman med ett språk som får de flesta andra romaner att blekna. Lena Andersson hör till en av våra absoluta största inom litteraturen nuförtiden.

Birgitta Olai

2015-08-27

Lite utdraget men slutet är brilliant.

Sara Gren

2015-08-25

Fantastiskt tragikomisk sarkasm, överraskande liknelser och outhärdlig slalom mellan känsla och förnuft.

Erika Granholm

2015-07-25

Långt ifrån Egenmäktigt förfarande. Här känns stilen mer tillkämpat distanserad, och det är också svårt att förstå vad som är speciellt med Olof som skapar den enorma hang upp Ester har.

Eh, samma lika? Ester Nilsson har inte lärt sig ett smack, alla är lika korkade som sist. Det är väl hela grejen, men jag ser hellre att Lena Andersson skriver något i stil med ?Vad det bra så?? (total knockout). Hon skriver ju fantastiskt. Stark tvåa.

Helena Wennergren

2015-04-06

Snäppet bättre än den första boken. Underhållande och lite skrämmande hur fel en person kan tolka en annan utifrån hur hem vill att det ska vara.

Maria Linder

2015-04-05

Sååå tröttsam. På sätt och vis. Boken berättar samma story som Egenmäktigt förfarande. Den berättar också samma story inuti boken om och om igen. Men slutet - äntligen!
Lena Andersson kan verkligen beröra. Detta är ett viktigt ämne att beröras av, att inte slösa bort sitt liv. Men det går att engagera folk i fler saker, så skriv en ny story nästa gång så läser jag den gärna.

Glada Gunvor

2015-04-03

Välskriven, men den passade inte mig. Bra uppläsare däremot.

Emma Fägerlind

2015-04-03

Jag hinner tröttna på Ester flera gånger om, men så kommer slutet och är fantastiskt. Nu såhär efteråt saknar jag allt och vill ha mer.

John C

2015-03-17

Ester Nilsson är tillbaka och lyckas bli olyckligt kär igen, denna gång i Olof Sten, gift skådespelare.
Och visst känner man igen scenariot och överraskningsmomentet är väl egentligen bortblåst, men Lena Andersson skriver så bra att det inte spelar någon roll.
Ester Nilsson kan upplevas vara oerhört naiv som går på detta en gång till, men slutligen framstår dock Olof Sten som den narcissist och självgoda typ man vetat att han varit hela tiden. Tål nog att läsas om precis som Egenmäktigt förfarande!

2015-03-09

Kände aldrig någon sympati för Ester. Tycker att både hon och Hugo är två träbockar som förtjänar varandra. Ingen bok som jag kommer att minnas någon längre tid.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Ännu bättre än den förra. Knivskarpt språk.

Lena Floser

2015-02-05

Rolig!

Ulrika Håkansson

2015-01-27

Åh, jag blir så arg på Ester! Hon beter sig så dumt, först med hela Hugo Rask-historien, och nu det här. Skärp dig, människa!
Men - det här är så bra. Lena Andersson är full av fina formuleringar och meningar som låter självklara men är så snitsigt sammansatta att det är en njutning att läsa. Väl värd all uppmärksamhet.

Andrea Gardell

2015-01-21

Tankeväckande bok och som vanligt fantastiskt språk.

Sandra Hollstedt

2015-01-16

Jag gav Egenmäktigt Förfarande en femma, men den här är ännu bättre... Ett mästerverk!

Elin Möllerstedt

2015-01-05

Jag började läsa utan några som helst förväntningar med tanke på allt snack jag hört om att denna roman i princip skulle vara en upprepning på "Egenmäktigt förfarande"-storyn. Det är den också. Men en upprepning som man med stor glädje och behållning finner sig i. Anderssons sätt att behandla språket, att göra prosa till dikt och förvandla en banal kärlekshistoria till något speciellt och rentav vackert imponerar stort. Jag vill gömma mig bakom skämskudden när Ester återigen förnedrar sig men njuter samtidigt av att människan faktiskt verkar ha fått mer skinn på näsan efter Hugo Rask.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Med orubblig fingertoppskänsla tar sig Lena Andersson ännu en gång ämnet kärlek.

Viveca Eriksson

2014-12-30

Lättläst och språkligt godkänt bortsett från några knepiga ord ibland som jag aldrig sett.Finns förståeliga alternativ att använda. Boken kändes lite som en upprepning av Egenmäktigt förfarande

Viktoria Li

2014-12-05

Ok, men lite lång ibland.

Sofia Grundtman

2014-11-30

'Fruktan för den livsavgörande kärleken gjorde att man höll den ifrån sig tills det inte gick längre.'

Maria L

2014-11-16

Otroligt träffsäkert skriven. Egentligen strået vassare än första boken, men upplevelsen blir inte lika stark andra gången. Det är en oerhört bra bok, men jag är ändå inte övertygad om att det behövdes ännu en bok om Ester Nilsson.

C J

2014-11-12

Uppföljaren är minst lika bra och träffsäker.

2014-11-12

Anna Godenius läser och gör det fantastiskt bra! Tänk om alla uppläsare kunde läsa åtminstone hälften så bra som hon- då skulle det alltid vara en ren njutning med ljudböcker, vilket det tyvärr inte är! Boken då? Jo vars. Den påminner om den första på sättet den är skriven. Innehållet i sig är ganska bra och engagerande, men åter igen svamlar Lena Andersson alldeles för mycket, enligt mig ganska meningslösa diskussioner som inte heller för historien framåt. Ändå kunde jag inte sluta lyssna, och detta är helt tack vare Godenius! Underbar uppläsare! Mer med henne, tack!

Karin Ivarsson

2014-11-10

En 5a om det inte vore för den aningen utdragna historien. Så träffsäker och smärtsam. Man vill skaka om Ester!

Lina Zackrisson

2014-11-09

Samma lika

Merja A

2014-11-04

Träffsäkert och humoristiskt skildrar Lena Andersson Ester Nilssons förälskelse och "ensidiga" förhållande med en gift man. Nu ångrar jag att jag inte ville läsa den första boken om Ester.

Tarja Ahlgrén

2014-10-28

Plågsamt, träffsäkert, enastående skickligt!