Utan ett ord

Barclay, Linwood

| 2009

Du vaknar. Huset är tomt. Din familj är borta. 14-åriga Cynthia skriker åt sina föräldrar och slår igen dörren till sitt rum. När hon vaknar nästa morgon förväntar hon sig en konfrontation, men istället är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är borta. 25 år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett tv-program om olösta fall i ett sista försök att få veta vad som hände den där natten. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. En mansröst säger att hennes familj förlåter henne. Cynthia är nära att bryta ihop. Är hennes familj vid liv? Varför har de aldrig hört av sig? Cynthia börjar forska i försvinnandet, och trådarna leder till fruktansvärda hemligheter. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila Om författaren Kanadensiske författaren och journalisten Linwood Barcley har skrivit en skrämmande...

Marc Moore

2021-12-01

Min favoritförfattare.
Tror det beror på att tempot är helt lagomt för mig, spännande men inte uttröttande och dessutom inte överdrivet grymt.

Evasbokhylla

2019-12-05

En sorglig och spännande historia. Men räknade ganska snabbt ut hur historien låg till.

E H

2015-05-08

Skickligt skriven bok. Inte blodig men otroligt spännande!

Izabela Horn

2014-06-28

En lättläst thriller med hög spännings faktor, svår att lägga ifrån sig .

2013-08-26

En ganska seg och medelmåttig bok, för att inte tala om orealistisk! Var nära att ge upp ett flertal gånger, men nu är jag glad att jag inte gjorde det. Slutet var ruggigt spännande!

marlenes. nu

2013-02-24

En liten miss är att uppläsaren är en kvinna då boken är skriven i jag-form av en man. Men det får jag ha överseende med då det är mitt eget val att lyssna istället för att läsa, vilket igentligen alltid är bäst men för mej handlar om tid.

Vill du ha en spännande lättläst thriller är denna att rekommendera :)

Iris Forsberg

2012-10-21

Helt OK. Plotten lovar mer än boken ger. Svag karaktärbeskrivning. Jag får aldrig någon empati för flickan/kvinnan vilket gör att jag inte egentligen bryr mig. Ogillar att han fortsätter skriva när berättelsen är slut.

Ulf Pettersson

2012-10-18

mycket spännande bok med bra och lite oförutsett slut

Lars Hansson

2012-10-01

Jag gillar verkligen mysteriet att en 14-årig flicka som vaknar upp och inser att hela hennes familj är borta. Men det är något som saknas i själva berättandet. Det är lite för overkligt, övertydligt och förutsägbart. Ibland fick jag känslan av att jag läste en barn- eller ungdomsroman. Men visst är den lättläst och bitvis spännande. Man vill ju förstå hur allt hänger ihop.

2012-06-13

Lättläst bladvändare. Intrigen är ganska orginell och spänningen håller genom större delen av boken. ganska trovärdig story då man ju hör talas om liknande verkliga fall. Ingen större läsupplevelse men boken lever på spånningen. En svag trea.

Som alltid när Mats rekommenderar en bok så är den bra. Man kommer snabbt in i handlingen och det är inga större problem med att hitta rätt bland de olika rollfigurerna. Även om man anar sig till vad som ska hända så är man inte säker förrän när man läser det. Slutet blev inte riktigt som jag trodde, det blev bättre.

Katarina Sjöö

2011-12-09

har en allvarligt komplicerat äktenskap till deckare. den är så fruktansvärt dåligt skriven (tror inte att den är avsevärt mkt bättre på originalspråk - så värdelös är väl ingen översättare) att jag vill cutta boken samtidigt som jag ju slukar den snabbare än jag hinner vässa morakniven (skämt åsido). deckarförfattare i överlag är ju asvassa (fortsätter på mina knivmetaforer märker jag...) på stories och språket verkar alltid få komma i typ femte hand. det hade blivit en etta om jag inte visste med mig att jag ju faktiskt föll för de enkla knepen. och maffiasnubben ägde faktiskt.

Maria Johnson

2011-08-13

Lite förutsägbar men spännande och klart läsvärd.

alkb bokblogg

2011-07-16

När jag var på biblioteket för ett par veckor sedan bad jag min favorit bibliotekarie Emma att plocka fram bra deckare av författare som jag inte har läst förut. Då tog hon fram två böcker av C.J. Box som jag har skrivit om tidigare samt Utan ett ord av Linwood Barclay. Och efter att ha läst såväl Michael Connellys som Peter Robinsons lovord om boken kunde jag naturligtvis inte låta bli att låna den.

Den är långt ifrån den bladvändare som Connelly och Robinson påstår att den är men därmed inte sagt att jag inte gillade vad jag läste.

Utan ett ord handlar om den fjortonåriga Cynthia Bigge som efter en olovlig fylla tillsammans med sin pojkvän Vince Fleming vaknar upp i sin säng och inser att hela hennes familj har gått upp i rök och lämnat henne helt ensam.

25 år passerar och det går inte en dag utan att hon funderar över vad som kan ha hänt hennes mor, far och storebror. Till slut bestämmer hon sig för att delta i ett tv-program motsvarande vårt Efterlyst för att i ett sista desperat försök ta reda på sanningen. Till en början händer ingenting men ett telefonsamtal blir startskottet för handlingar som får Cynthia att fundera på om det hade varit bättre att låta det förflutna vila.

Utan ett ord handlar om Cynthia men det är inte hon som berättar utan hennes make, tillika lärare i kreativt skrivande och engelska, Terry Archer. Till en början blev jag alldeles ställd över att berättarens ”jag” inte var synonym med intrigens ”jag” men efter ett tag insåg jag att Barclay hade gjort ett alldeles utmärkt val eftersom man härmed får chansen att se allt utifrån två helt olika synvinklar vilket gör att ”historien blir obehagligt verklig” (Lotta Olsson, DN). Detta gäller inte minst det faktum att det ibland kan vara svårt som läsare att veta vad som verkligen händer och inte bara pågår i Cynthias egen fantasi där hon ser saker som ingen annan gör och som ser sin bror, Todd, i praktiskt taget alla killar i samma ålder som hon möter.

Cynthias upplevelser speglas i hennes uppfostran av sin åttaåriga dotter Grace som milt sagt är överbeskyddande. Samtidigt som jag förstår Cynthia kan jag inte låta bli att bli irriterad på henne då hennes ”omsorger” om dottern går alltför långt vid alltför många tillfällen.

En annan sak som irriterar mig är denna evinnerliga berättarröst med kursiv stil som i det här fallet försöker förmedla sin sida av saken. Det har aldrig fungerat och kommer heller aldrig att göra det! När ska författarna lära sig att detta ”knep” stjälper mer än det hjälper …?

Tempot växlar men det tar sig rejält mot slutet och det kombinerat med en rätt så tät och intressant intrig gör att jag definitivt kommer att läsa fler böcker av Linwood Barclay.

Soli .

2011-06-25

Knäckte gåtan redan innan jag läst halva boken, men det var ändå intressant att läsa klart den för att få hela förklaringen. Sträckläsning av mer eller midrre bästa sort!

Denna bok gillade jag, den var både spännande och mystisk.
Jag kan varmt rekommendera denna till er andra :)

Petra Hansson

2011-04-11

Helt ok. Men för mig blev det inte den sidvändare jag hoppats på.

Jessica Nilsson

2011-02-16

spännande bok.

Linda Abramsson

2011-02-05

Mycket spännande!

Åse Bandling

2011-01-30

Fångades ganska snabbt i att "jag måste får reda på hur det slutar" så, svår att lägga ifrån sig.

2011-01-23

Wow... säger jag. Streckläste den här boken, den var grym! Spännande, och visst - jag kunde gissa mig till ganska många saker - men det var inget som hindrade att det var en enormt bra bok.

Gunilla Jönsson

2010-12-27

Väldigt bra, läste den i ett sträck.

En amerikansk thriller i bästa anda

Annione H

2010-08-16

Väldigt bra bok. Hade mina aningar om upplösningen men det gick ju inte att vara helt säker.

2010-08-06

Bra, fast så himla oväntat är inte slutet!

2010-07-20

Det här var en mycket, mycket bra amerikansk kriminalroman / thriller. Den var väldigt spännande, och var svår att lägga ifrån sig. Och den var absolut inte förutsägbar. Jag kunde i alla fall inte räkna ut hur det skulle gå, och hur det skulle sluta.

Jag har inte läst någonting förut av Linwood Barclay. Men det ska definitivt bli fler böcker av honom, efter den här boken. Om jag måste jämföra honom med någon annan författare, så tyckte jag att han var lite lik Harlan Coben (vilken jag i och för sig också bara har läst en bok av: "Berätta inte för någon").

Rekommenderar boken varmt till alla deckar/kriminalroman/thriller-älskare!

Sophie Sundin

2010-07-13

Om det inte vore för ett slut som inte riktigt passade ihop med resten av boken så hade kanske denna fått en femma, kanske.

Lina J

2010-07-13

Gillade boken och storyn, men den blev lite väl förutsägbar och "klyschig" emellanåt.

2010-06-06

Nästan sträckläsningsvarning på den här. Lagom underhållande och spännande, trots att den var lite förutsägbar. Kanske har jag hittat en ny favoriförfattare? Minst en bok till av Barclay kommer det att bli i alla fall.

Maria Eliasson

2010-04-08

Den snuddar helt klart vid en fyra för den inledande spänningen, men samtidigt kan jag inte komma ifrån att jag lyckades luska ut svaret på gåtan i förväg. Då blev ju resten av boken en transportsträcka till "facit" - även om det var en händelserik transportsträcka.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Gastkramande

Anette L

2010-01-28

Blev rekommenderad boken av en arbetskamrat som inte kunnat lägga den ifrån sig. Boken är bra, men jag hade nog lite för höga förväntningar. Lite förutsägbar om hur den skulle sluta.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Mycket spännande! En riktig bladvändare.

Nenne N

2009-10-05

Boken var mycket bättre än jag trodde den skulle vara. En positiv överraskning!!

Elisabeth E

2009-09-09

En mycket bra bok, inte helt värd en fyra. Författaren skriver bra och boken innehåller en stegrande spänning. Jag ser framemot nästa bok av författaren.

Kristine Hedén

2009-06-12

Fantastisk på alla sätt. Historien, språket, människorna. Jag saknar den!

Kristine Hedén

2009-06-12

Den var en fyra under tiden jag läste, men nu börjar jag redan glömma. Perfekt avkoppling.

Karin D

2009-04-26

Väldigt otäck upptakt med en 14-åring som vaknar upp efter en blöt kväll och efter bråk med föräldrarna finner att hela familjen; mamma, pappa och brorsan, försvunnit. 25 år senare medverkar hon i en TV-show om mystiska försvinnanden och saker börjar hända...

Boken skulle vara perfekt att ha med sig på flyget eller på sjukhuset eller någon annanstans när man vill avskärma sig och att tiden går fort. Egentligen var den väl inte så fantastiskt bra litterärt sett, men spännande! Jag anade svaret på gåtan ganska tidigt - som alltid med lite blandade känslor - kul att ha knäckt den, men samtidigt var det lite för enkelt då...