Utan dig

Areklew, Lina

| 2024

Höstmörkret har sänkt sig över Örnsköldsvik. Ett gäng tonåringar har samlats på en grillplats vid havet för att festa. Vid midnatt hittas en av festdeltagarna blodig och medvetslös i en närliggande bäck.Polisaspirant Fredrik Fröding är först på plats och ställs inför berusade och chockade ungdomar som alla påstår sig vara oskyldiga till det brutala överfallet.Utredaren Sofia Hjortén dras in i ett fall där familjer skyddar sina egna och där hon måste lära sig att förstå ungdomarnas hemliga värld.Utan dig är den fjärde delen i Lina Areklews omtyckta Ulvöserie om mord och mörka hemligheter i Örnsköldsviks skärgård. En engagerande kriminalroman om vuxnas svek och tonåringars utsatthet.

Lika fängslande som vanligt!
Hon har gjort det igen! Lina Areklew har skrivit ytterligare ett mästerverk.

"Utan dig" är fjärde boken i Ulvöserien, en serie som bara blir bättre och bättre. Boken är spännande, väldigt välskriven och lättläst. De korta och växelvisa kapitlen skapar ett driv framåt och jag sugs direkt in i boken. Det skapas många lösa trådar av karaktärernas komplexa relationer och hemligheter. Dessa trådar vävs ihop till ett nät som sakta med säkert dras ihop runt mördaren.

Jag gillar Lina Areklews sätt att skriva, hon fångar karaktärerna på ett bra sätt och får till den rätta mixen av polisjobb och privatliv. Denna gång har hon tagit sig an ungdomars utsatthet, psykisk ohälsa och missbruk, ämnen som är högaktuella. Böckerna i Ulvöserien är fristående men som alltid är det en fördel att ha läst de tidigare för att få ut maximalt av boken. Men om du inte vill eller har möjlighet att läsa de tidigare tre så finns det en hel del korta tillbakablickar i Utan dig som gör att du får ganska bra koll ändå.

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Utan dig, är den fjärde delen i bokserien Ulvöserien, av författaren Lina Areklew. Dom tre tidigare böckerna heter Ur askan, I mörkret, och Av skam. Jag har läst alla dom tre tidigare böckerna, och tyckt om dom allihopa. Och jag tyckte precis lika mycket om den här fjärde boken. Den är välskriven, spännande, intressant, handlar om aktuella ämnen, och är absolut inte förutsägbar. Och jag tycker om dom huvudpersonerna som man får följa i böckerna. Kan absolut rekommendera bokserien, och jag kommer definitivt att följa böckerna även framöver. Jag lyssnade på boken, och den var mycket bra inläst av Mirja Turestedt.

Ulvöserien är bra
Spännande, relationer, välskriven och intressant.