Ut ur skuggan : En kritisk granskning av Sverigedemokraterna

Ekman, Mikael

| 2010

Sedan mitten av 1990-talet har Sverigedemokraterna försökt att tvätta bort sin extremiststämpel och förtiga sina ideologiska rötter. I dag hävdar partiet att man gjort upp med sin historia. Det är inte sant, menar författarna, skinnskallarna rensades aldrig ut, de bytte bara klädstil. Sverigedemokraterna vill framstå som ett brett parti för alla, men det är hatet mot invandringen och invandrarna som är dess viktigaste drivkraft. Under de senaste åren har den antimuslimska retoriken blivit alltmer högljudd. Men varför får muslimer tjäna som Sverigedemokraternas syndabockar? Och hur resonerar egentligen partiets väljare? Partiets åsikter förklaras här mot bakgrund av tidigare ställningstaganden, och analysen når på så sätt bakom mediernas ofta förenklade bilder. Partiet sätts också in i ett större sammanhang, både nationellt och internationellt. Ut ur skuggan är den mest heltäckande...

Benjamin Elfors

2018-02-02

Skriven innan Sverigedemokraterna valdes in i riksdagen, men en mycket bra redogörelse av partiets historia. Boken visar med all tydlighet vilka starka nationalsocialistiska rötter partiet har.

Benjamin Elfors

2018-02-02

Charlotta Rylander

2010-10-11

Lyssnade till en av författarna på Bokmässan. Intressant bok som gav en saklig framställan av vårt senaste riksdagsparti.