Ut och stjäla hästar

Petterson, Per

| 2005

Sommaren 1948 bor Trond och hans far på en fäbod vid en älv nära gränsen till Sverige. En sommar med trädfällning, timmerflottning, hästar, hö, värme, regn, vilda pojklekar, pubertal kåthet ? och det mörka stråket av död och svek. Trond är femton år. Det han upplever de sommarveckorna kommer att prägla hela hans liv.   Mer än femtio år senare flyttar han till ett litet avsides liggande hus vid en insjö, tillsammans med sin hund. Här försöker han bygga sig en ny tillvaro, långt borta från det liv han nyligen levde som stadsbo och företagare.   Drömmen för honom har alltid varit att leva ensam på ett ställe som det här. Det finns egentligen bara en sak som nu kan rubba hans jämvikt: andra människor ? och de frågor och minnen som följer med dem.  Och det är just vad som sker: hans ensamhet bryts. Hans närmaste granne visar sig vara en annan skadskjuten gammal...

2019-03-29

Vackert och smärtsamt skrivet. Det finns många teman i boken såsom den existentiella ensamheten, kärleken till en far men också till landsbygden, minimalismen samt förlorad oskuld och svek. Jag berördes rakt igenom.

2016-05-01

Vilken fantastisk berättare. En fin barndomsskildring samtidigt som den ger en bra historiebeskrivning. det är ju inte så länge sedan vårt grannland var ockuperat av tyskarna. Rekommenderas!

Annika Sjöström

2015-08-23

ljudbok med rolf lassgård

Marita Ryen

2012-11-23

En fin och långsam berättelse med vackert språk. Dock tyckte jag den var lite tråkig.

2012-09-12

Det är en fin och lite långsam bok. Lyssnade på den med Rolf Lassgård som hade det rätta vemodet i rösten.

Marit Edèn

2011-09-11

Det är en helt underbar bok, så rik på detaljer och fina beskrivningar av allt. Rolf Lassgård läser ljudboken och det är en stark upplevelse att lyssna till den.Synd att den inte finns att köpa.

Linda Vängbo

2011-07-22

En skön och långsam bok att njuta av. Vackert språk, vacker natur och intressanta människor. Jag gillade den verkligen.

inger ericsson

2011-03-13

En underbar bok, stark fyra.

Mr Roslund

2010-11-01

Inte så fantastiskt som jag förväntat mig men extremt välgjord (ljudbok). Lite för långsam för min smak...

Maria Klamas

2010-09-21

Tycker mycket om denna bok
Så vacker och härlig att läsa, ett språk och en historia som fångar mig... kan egentligen inte sätta fingret på varför...

Ingrid Selnes

2010-02-02

Så suverän! Om svek och förtroende, om mäns svårigheter att vara känslosamma, om att bita ihop och gå vidare, om skogen och ensamheten som läkande kraft.

Bengt H Höidahl

2010-01-04

En fantastisk bok, en sterk historie, stor fortellerkunst!

Samuel Karlsson

2009-12-18

Motstånd under andra världskriget vid norska gränsen blandas med nutida berättelse om lite mystisk man. Växer med tiden.

Samuel Karlsson

2009-12-18

Jack Russel

2009-05-23

Ganska trivsam läsning om en mans tillbakablickar på sitt liv och det som hände just den sommaren, lätt nostalgisk.