Ursulas hemlighet

Ursula kunde inte minnas att hon haft en härligare dröm i hela sitt liv. Hon hade sprungit under träden med stora lurviga djur.Hon visste att de hörde ihop med henne, och hon hörde till denna vackra plats med mossa, träd och stenbumlingar. När hon rörde vid sina lurviga följeslagare väcktes en vild längtan efter frihet.Ursula är tolv år och drottning. Hon är ensam och rädd och helt i händerna på adeln och krigsmakten. När den nye läraren Frans dyker upp är han den första på mycket länge som verkar vilja henne väl. En natt tar han med sig två främlingar till Ursulas gemak. De säger att de kommer med ett budskap från skogens hjärta. Ursulas hemlighet är en berättelse om att hitta sitt folk och kampen för rättvisa. Det är första delen i Marija Fischer Odéns bokserie En björn i en bur. Illustrationer av Catrin Schmeer."Fantasy för unga människor och äldre när den är som bäst. Helt enkelt en...

"Ursulas hemlighet" är en mörk och mystisk fantasiberättelse, men en strimma ljus tillsammans med magiska stämning med grund i den äldre folktro och dess traditioner med tillhörande tron på mystiska och magiska väsen som hamnskiftare.

"Ursulas hemlighet" är en magisk och fantasifull berättelse som för tankarna till gamla folksagor. Här får läsarna uppleva en värld fylld av mystik, ondska och rättvisetänk. I denna berättelse möter vi även varelser med magiska krafter som tar oss med tillbaka till den förtrollande urskogen i hjärtat av medeltidsskogen.

I den förtrollande fantasin "Ursulas Hemlighet" följer vi berättelsen om den ensamma flickan Ursula, en ung barndrottning från medeltiden, som längtar efter att undkomma sin ensamhet och finna sin plats i världen. Trots sin unga ålder på tretton år har hon alltid känt sig hjälplös och övergiven. Men allt förändras den ödesdigra dagen då hon möter sin nya mentor, en lärare som verkar äkta intresserad av hennes välmående. Han hjälper henne att utforska sin sanna identitet och avslöjar en hemlig grupp människor som Ursula tillhör. En natt tar han med sig två mystiska främlingar till Ursulas kammare. Dessa främlingar påstår sig ha ett budskap från hjärtat av skogen och avslöjar att Ursula är besjälad med magiska krafter och utgör en länk mellan forntida varelser och hennes nuvarande liv.

"Ursulas hemlighet" är en gripande och historisk berättelse som tar oss tillbaka till medeltiden. Det är en berättelse om att hitta sin tillhörighet och kämpa för rättvisa.

Här byggs spänningen upp successivt och alla kännetecken för en välskriven fantasysaga finns med. "Ursulas hemlighet" som är första delen i fantasiserien "Björn i en bur", skriven av författaren Marija Fischer Odén. Serien kommer att bestå av sammanlagt fem böcker och riktar sig till bokslukaråldern 9-12 år, men kan även läsas av äldre läsare och högläsas för yngre åldrar. Språket är anpassat för målgruppen och boken innehåller också svartvita illustrationer av Catrin Schmeers som förstärker berättelsens folksagekänsla. Catrin har även skapat det trollska och inbjudande omslaget till boken som lockar till läsning.

Författaren Marija Fischer Odén är i grunden folkhögskollärare och har även skapat en tillhörande lärarhandledning till boken"Ursulas hemlighet" som innehåller samtalsfrågor, skrivövningar, ordlistor och reflektionsstöd.

När Ursula är fem år och ska bli storasyster dör hennes mamma och det nya barnet och Ursula är plötsligt helt ensam. Sju år senare är Ursula drottning, men fortfarande lika ensam. Hon skyddas inne i sitt hem eftersom Sällskapet med greve Warg i spetsen vill ta över makten men är egentligen helt i händerna på krigsmakten och adeln. När Frans, den nya läraren dyker upp, börjar det hända underliga saker och en kväll har han med sig två personer som påstår sig ha ett budskap från skogens hjärta och kan berätta för Ursula vem hon egentligen är.

Ursulas hemlighet är första delen i en fantasyserie för bokslukaråldern (9–12-åringar) men den är precis lika magisk att läsa för någon som är antingen äldre eller yngre. En supermysig bok som jag kommer att spara för att kunna läsa tillsammans med mina barn. Åttaåringen skulle redan idag klara av att lyssna på den, så förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän vi läser den tillsammans.

Jag får känslan av sådan där härlig äldre saga, med grund i folktro och traditioner, när jag läser den här. Det är inte ovanligt för mig när det kommer till Marija Fischer Odén, då jag har läst hennes Tvåhjärtat-serie men här känns det som att hon gräver ännu djupare och nästan går tillbaka till sagans rötter. Till viss del har absolut den känslan att göra med Catrin Schmeers fantastiska svartvita illustrationer som ger mig känslan av folksaga, och det otroligt magiska omslaget som är sådär mystiskt mysigt man vill ha det för den här typen av serie.

Miljön beskrivs på ett väldigt bra sätt, och det känns som att man är där i ett mer medeltida samhälle. Spänningen byggs upp successivt och alla kännetecken för en välskriven fantasysaga finns med. Vi har magi, vi har kungligheter, vi har djur med mänskliga egenskaper och vice versa. Det finns mystik, ondska och rättvisetänk. Jag gillar skillnaden mellan skogen och staden, mellan invånarna på de olika platserna och hur vissa verkar leva i mer harmoni än andra. Jag tycker också om Ursula som huvudkaraktär och ser fram emot att följa henne genom serien.

Språket är bra och passar både genre och målgruppens ålder. Fischer Odén är inte rädd för att låta det vara mörkt, men med en strimma ljus, och det uppskattas. Bokens 107 sidor är uppdelade på 17 kapitel, med ett tygbokmärke som känns exklusivt, och i slutet finns också ett persongalleri. Textstorleken är relativt liten, så en del läsvana behövs för att läsa den på egen hand. Även om det är början på en serie, är den här delen av äventyret avslutat och klart men öppet för spännande fortsättning.

🖤🩷Detta var en magisk bok. Historien om den unga drottningen och hur hon upptäcker sin inneboende magiska personlighet är så varsamt uppbyggt att när det väl sker är glädjen man känner helt underbar.
Det är en varm och mycket spännande historia som målas upp framför mig och barnbarnet och vi längtar redan efter en fortsättning nu när sista sidan nått sitt slut.
❗️Säg bara att det kommer en del till 🤗❗️
🦊🐺🦔🐿🐻 av 5st 🐾 möjliga