Urkällan

Rand, Ayn

| 1993

Urkällan (som publicerades 1943) har sedan länge uppnått status av modern klassiker. Miljoner läsare världen över har trollbundits av Ayn Rands oförglömliga berättelse om den geniale arkitekten Howard Roark, om hans kamp för att få skapa på sina villkor, hans passionerade kärlek till den vackra och bittra Dominique och hans strid mot de dödsfiender som till varje pris vill för förgöra honom. Urkällan är en väldig episk roman om människans skaparkraft, kärlek och triumf. Ingen som läser den kan vara likgiltig inför den eller någonsin glömma den. Med böckerna Urkällan och Och världen skälvde (1957) etablerades Ayn Rand som en av nittonhundratalets populäraste författare och en av dess mest inflytelserika tänkare.

2020-10-18

Första 75% av boken skulle fått högsta betyg men de sista 25 drar ner betyget lite. Då blir boken mer predikande och själva budskapet stinker. Innan hade det gått att ha boken öppen för andra tolkningar. Ett annat minus är den glorifierade våldtäkten. Men förutom det ett fantastiskt språk och en medryckande läsupplevelse. Jag skulle kanske inte visuellt uppskatta Roarks arkitektur men det passionerade sätt den beskrivs på är hänförande. Roark och Dominique är också mycket intressanta karaktärer.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Benjamin Elfors

2016-05-08

Läste den för säkert sju år sen. På många sätt en anskrämlig bok: extremt grovhuggna karaktärer, pompöst språk och ett högst tvivelaktigt budskap. Men jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte bitvis tyckte den var spännande.

Anna Norberg

2014-03-24

Det här var den andra Rand-boken jag läste och jag kan bara säga WOW! Som jag ser det beskriver detta objektivismen på ett mycket personligt plan. Romanens huvudkaraktär är integritet personifierad, Dominique är trots sin kamp den mest fascinerande och underhållande kvinnliga karaktären i litteraturen. Det är alldeles för enkelt att säga att boken handlar om den centrala romansen; den är underordnad bokens filosofiska budskap. Liksom kritiken om svartvita karaktärer; de är sådana för att illustrera en filosofisk princip och kan inte framställas annorlunda. Jag kan intellektuellt förstå att den som försöker gömma sin egen otillräcklighet bakom tomma floskler kommer att ogilla detta; hur någon med heder kan undgå att älska den är mig dock en gåta.

carromyran en dag

2013-10-20

Ayn Rand är Ayn Rand och hon har sina åsikter. Men det hantverk hon gör med det här episka verket måste ändå få högsta betyg. Karaktärer man aldrig glömmer.

Gunvi Lundqvist

2012-08-16

Så länge jag velat läsa denna, och i vår någon gång på min resa till Sevilla och Granada följde den mig. 800 sidor tar sin tid. Kommer att skriva mera om karaktärerna inte så mycket om tiden när de första skyskraporna byggdes och konstruerades av olika arkitekter med olika ideal. Roark lämnade i skallen på mig trodde aldrig han skulle flytta ut. Sådana män finns tydligen även om jag aldrig träffat någon . Man våndas med Roark, man hoppas men man kan inte sluta tänka på karaktärerna och idealen i denna bok. Mycket bra bok.

Martin Spiik

2011-04-23

Sinnessjukt budskap, men fängslande och intressant.