Ur havet stiger vågorna

Sjögren, Annika

| 2010

På ytan är Louise Strandbergs liv en idyll. Hon har ett bra jobb som rektor på Rosenbäcksskolan i Härnösand, bor i ett vackert hus och har en lycklig familj. Allt är dock inte riktigt som det ser ut. Hennes man Christer är notoriskt otrogen, hennes jobb slukar all fritid och relationen till dottern Isabelle är minst sagt ansträngd.Pressad av sina privata problem begår Louise ett ödesdigert misstag. Under ett möte med familjen Papadopoulos, där pappan misstänks ha misshandlat sin son Daniel, låter hon sig bevekas till att vänta med en anmälan.Dagen efter är Daniel inte i skolan och hans lillebror kommer inte till förskolan. Pappan hävdar att hans fru lämnat honom och tagit barnen med sig. Louise godtar hans förklaring och skjuter tacksamt problemet åt sidan, men det dyker genast upp ett nytt. Isabelle har stuckit till Stockholm med sin pojkvän, som ingen i familjen har träffat. Vem är han...

Rasmusmatte .

2014-02-02

Tycker boken är relativt bra. Klart läsbar. Annorlunda upplägg

Pia Stendahl

2011-01-26

Annika Sjögrens vardagliga miljöbeskrivningar är målande och träffande. Persongalleriet är intressant och rätt så trovärdigt. Dock är det ingen av karaktärerna som väcker min sympati, men det är kanske inte meningen heller.

Det märks hur Sjögren har stor insikt i hur skolan och en lärares vardag fungerar. Skolmiljön ur lärarens/rektorns synvinkel är inte allt för skildrat i litteraturen. I alla fall inte i de böcker jag läser.

Boken har ett lite annorlunda upplägg, en deckare utan poliser, vilket jag gillar. Alltid roligt med lite nya begrepp och ett smart sätt att undvika att visa sin eventuella brister i kunskapen om polisarbete.

Ur havet stiger vågorna är kanske inte superspännande och tempot är ganska lågt men trots detta finns ett driv i intrigen som gör att jag vill veta hur historien slutar. Betyget blir en trea men den är ganska svag eftersom jag har lite svårt att tro på en del av förklaringarna på vad som hänt.

Ullis N

2010-12-28

Det var första gången jag stiftade bekantskap med Annika Sjögren. Och den sista.

Karin Lundberg

2010-12-17

Varken storyn, karaktärerna eller språket lyckades fånga mig som läsare. Nej, den här boken känns rakt igenom ointressant (tyvärr). En dussindeckare/psykologisk thriller utan det lilla extra.

2010-11-07

En lite annorlunda kriminalroman, med mycket familjerelationer i. Tyckte stundtals att den var väldigt, väldigt bra, men vissa andra bitar var tyvärr inte lika bra. Fast som helhet var den över godkänd, och jag kan helt klart rekommendera den.