Ur askan i elden : En Alan Banks deckare

Robinson, Peter

Kommissarie Alan Banks har just flyttat från London till landsortsstaden Eastvale i Yorkshire. Han ser framför sig ett lugnare liv tillsammans med sin fru Sandra. Men skenet bedrar ? brottsligheten i det lilla samhället visar sig vara värre än han föreställt sig.En inbrottsvåg har drabbat staden. Maskerade ungdomar bryter sig in hos gamlingar och stjäl smycken och värdesaker. Det framstår till en början som gärningar av relativt harmlösa småtjuvar. Men när en 87-årig kvinna hittas död i sitt hem efter ett inbrott får fallet en helt annan innebörd. När Sandra dessutom råkar ut för ett överfall blir ärendet personligt för Banks. Rör det sig om samma gärningsmän? Och kommer Banks att hitta dem innan de slår till igen?Ur askan i elden, som utkom på engelska 1987, är den allra första delen i Alan Banks-serien. Här lär vi känna en yngre poliskommissarie och får veta hur allt började.

2020-08-27

Alltid kul att höra ur en serie började. Efter att ha läst åtskilliga Peter Robinson deckare om Alan Banks var det kul att höra hur det startade och jag tycker att debuten är överraskande bra, även om både Alan Banks och berättelserna djupnat med tiden.

2019-02-18

Kul att få stifta bekantskap med Alan Banks i Robinsons debut! Lite trevande, kanske lite uppstyltat, i början men det tar sig och visar väg mot en lysande serie. Tre får räcka här, flera bättre betyg blir det framöver.