Ur askan av Gallus

Holmquist, Eva

Berättelsen är fylld av olika varelser och halsbrytande äventyr. Men framförallt handlar den om kamp och längtan efter fred och rättvisa. Lämplig för unga läsare. - Mattias Lönnebo, författare.Konflikterna i Gallus har lämnat delar av landet i ruiner. Matilda, rövarpojken Sticke och kapten Fidesko har lyckats ta reda på vilka som ligger bakom kriget, nu måste de finna ett sätt att avslöja dem. Men så blir en av deras vänner fängslad för högförräderi och situationen verkar hopplös. Kan de rädda sin vän och få slut på striderna innan det är för sent?UR ASKAN AV GALLUS är tredje delen i trilogin om Matildas äventyr i Gallus.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Eva Holmquists tredje och sista del i serien om Gallus, de två innan heter Attentaten I Gallus (läs här vad jag tyckte om den) och Gallus Brinner (läs här vad jag tyckte om den), det är en ungdomsfantasy men som jag sagt om de tidigare böckerna i serien så kan de passa även äldre. Det är en snabb genomgång i början av boken vad som hänt i de två tidigare böckerna men man bör läsa dem innan man ger sig på denna så att man hänger med bra om vad som hänt.

Det är en innehållsrik värld som vi fått tagit del i dessa böcker och denna är inget undantag. Nu får vi veta lite mera av några av de andra folkslagen som vi bara skymtat i de första böckerna. Och ändå tror jag inte att vi sett allt som denna värld har att erbjuda, detta är visserligen den sista boken i denna serie, man jag skulle inte bli förvånad om vi kanske får besöka denna värld fler gånger i framtiden.

Det är väldigt olika folkslag som vi möter och jag hade inte haft något emot att få veta ännu mera om dessa. Det väcks en mersmak och man vill veta folkslagens olika bakgrunder och hur världen var innan fågelfolket tog över makten och styrde över de andra.

Den är spännande och lätt att ta till sig i språket ändå tar den upp en del ämnen som är lite tyngre. Som jag skrev om del två så tror jag absolut att lärare som har elever i mellanstadiet kan använda denna serie som en utgångspunkt till att diskutera ämnen som berör vår värld, historiska som nutida.

Med denna boken får serien ett bra avslut. Eva knyter ihop det, men som jag skrev tidigare så tror jag (och hoppas) att vi får göra mera besök i denna värld. Vissa saker känns som att det inte är en omöjlighet.

Kim M. Kimselius

2018-11-09

Då var berättelsen om Matilda som drömförflyttar sig till Gallus slut i och med den tredje delen i serien: Ur askan av Gallus. Eller är det så? Kanske kommer det fler böcker. Jag väntar i så fall ivrig på fortsättningen.

Det jag tycker så mycket om med böckerna om Gallus är den helt galna värld som målas upp, galet bra. Fåglar är de som styr och ställer, människor är slavar, träskmonster, rövare, ja här finns många spännande varelser.

Trots att Eva Holmquist vänder upp och ner på allt vi känner till känns det trovärdigt. Jag älskar språket, lättläst, okomplicerat och korrekt. Boken känns väl genomarbetad och genomtänkt. Precis som allt författaren skriver. Jag rekommenderar dig verkligen att läsa den här boken, och allt annat Eva Holmquist har skrivit.