Upptäckten av currywursten

Timm, Uwe

| 2009

Upptäckten av currywursten är berättelsen om Lena Brücker och den stora kärleken. Till sin form uppfyller den alla villkor som man brukar ställa på en klassisk novell. Vi möter Lena Brücker som berättar om krigets elände, freden och kärleken som förändrade hennes liv i både stort och i smått. Hon berättar om tredje rikets undergång och om hur hon får idén till en maträtt som idag älskas av miljoner tyskar. Men Upptäckten av currywursten är inte bara berättelsen om Lena Brücker, en ung soldat och ett kök inte långt från Reeperbahn, utan också om en alkoholiserad kvinnlig korvfabrikör, en trave ekorrskinn, en såskock från Wien, ett ryttarmärke och mycket, mycket mer. I händerna på Uwe Timm, en av Tysklands mest aktade och älskade författare, blir allt detta till en otrolig och vacker historia. Uwe Timm föddes 1940 i Hamburg. Efter utbildning till körsnär och några år...

Lars Sederlin

2014-01-22

En roande liten välskriven läsupplevelse.

Per Englund

2013-07-19

När jag kommer till tyskland och äter en currywurst nästa gång kommer jag att tänka på den här boken.

Anita Lundgren

2012-06-16

Charmig med en driftig kvinna i huvudrollen

Fiona *

2012-02-17

Här saknar jag halvpoängare... då den är bättre än en 3:a, men inte bra som en 4:a.

Samuel Karlsson

2011-10-06

En ganska intetsägande bok med flera goda intentioner som aldrig införlivas. Lämnar mig oberörd och uttråkad.