Upptckten

Thorvall, Kerstin

| 2003

I sin nya bok berättar Kerstin Thorvall på sitt uppriktiga och drastiska vis om sin nuvarande livssituation. Om att vara hänvisad till hemtjänstens pressade scheman, att vara ett 'ärende' som man tar itu med så snart det hinns med, att sitta i oändliga telefonköer när man känner att nu går det inte längre. Att alltid vara den besvärliga Kerstin. Upptäckten är en närgången skildring av en livssituation som delas av många men som skildras av få. Samtidigt ger Kerstin Thorvall en smärtsam återblick på ett turbulent 70-tal, då hon modigt rannsakar sig själv i sin roll som mor och yrkeskvinna. ”Jag ser döden vart jag ser. Och vore jag nu en helig jungfru av medeltiden eller en terrorist som med självmordet åker raka vägen in i paradiset borde...

2021-08-24

Nr "Det mest frbjudna" kom ut, 1976- s blev Kerstin Thorvall snabbt en av mina favoritfrfattare och jag har lst de flesta av hennes mycket befriande romaner genom ren. Jag har lst artiklar om henne och sett intervjuer av henne p tv. Med det sagt s knde jag inte till hennes privatliv alltfr vl. Mest var det ju tal om alla hennes unga lskare.
Jag kan inte minnas att jag tidigare lst om den fruktansvrda ngest och depression hon led av. En ngest som tog henne helt i besittning. Den hr sjlvbiografiska boken r skriven under perioden, hsten 2001 till sommaren 2002. Hon r 76 r gammal, har kronisk ngest, ddsskrck, lider hela tiden av ldrandet. Hemtjnsten kommer och gr och p kvllarna ringer hon runt till gamla bekanta och till psykakuten. Jag fr veta att hon vid ngra tidigare tillfllen har legat inlagd. Hon spekulerar mycket huruvida ngesten hr ldrandet till eller om hon har lidit av en och samma ngest genom hela livet.
Kanske var alla de mnga relationer till olika mn ett frsk frn hennes sida att stoppa ngesten? Istllet fr alkohol, cigaretter, lugnande medel och knark?
Jag lider med henne under lsandets gng, ver hennes ngest. ver biverkningarna hon fick av de olika antidepressiva lkemedlen. ver att hon var missfrstdd av vrden och knde en fruktansvrd ddsngest.
Men hr finns ocks en ganska bisarr tragikomik som jag kan finna i de flesta av hennes bcker. Hon lmnar ut sig sjlv helt och hllet och sparar inte p ngot, inte ens det mest intima. Hr finns pruttar, urin, avfring, bljor, tandproblem, en rdsla fr att tnderna ska lossna under natten och hon kvvas av dem.
Hon ser tillbaka p sitt liv. ktenskapen, de komplicerade frhllandena till sina fyra sner som frn och till under uppvxtren nstan tyckts ha haft ngon form av informell frldraroll ver sin egen mamma.
Hennes personlighet var komplex. Men jag uppskattar att hon aldrig frsker sknmla sig sjlv. Som den gngen nr hon var omgift och driven av en impuls flyr hemmet en dag tillsammans med en av sonens jmnriga kompisar fr en kortare sexuell relation, fr att senare ngra sig och tervnda hem. Ett flertal av hennes andra kortvariga relationer tar hon ocks upp.
Det mest befriande r nd att f lsa en rlig beskrivning om ldrandet. Jag r urless p att lsa artiklar om pensionrer som lever som om de var runt de femtio med inga lderskrmpor verhuvudtaget. Jag r ocks trtt p den klassiska pensionrsgestalten som den snlla, bullbakande farmodern som tycks vara njd med allt. Som enbart finns till fr barn och barnbarn, som aldrig svr eller rker och dricker.
lderdomen r verkligen ingen dans p rosor.
rligt, gripande och nd humoristiskt! En bok jag varmt kan rekommendera!
Toppbetyg, frn mig!

Ulla Olsson

2016-03-28

Lst om. En av de mycket f bcker av henne som jag tycker om.