Upplysta Stigen

Eriksson, Kjell

| 1999

Belönad med Svenska Deckarakademins Debutantpris 1999 En ung man är mördad, gömd under en gran. Varför kom han till den lilla uppländska byn Ramnäs? Kriminalinspektör Ann Lindell leder utredningen om ett mord som skakar om en hel by. Lantarbetarfamiljen Risberg och den inflyttade insektsforskaren Erik Rosander är några som träder fram. Kriminalromanen gör en djupdykning i den uppländska myllan, bland människor och stämningar, med utblickar mot både Paris och Peru. Den upplysta stigen är en roman om vår tid, den lilla byn och världen utanför. Detta är Kjell Erikssons fjärde bok och hans debut som kriminalförfattare.

2020-11-10

Första boken i serien om Ann Lindell läste jag först nu. Serien i stort har varit bra men denna boken kändes lite seg och trevande utan spänning. Lyssnade på den då jag läst övriga böcker och det är alltid kul att veta hur allting startade.

Näääääää

Nää botten napp

2015-07-03

Dubbelsnark! Fruktansvärt seg och tråkig!

2013-09-28

Jag är svag för deckarserier. Något som torde stå klart för alla läsare av den här bloggen. Därför blev jag överlycklig när jag hittade en serie på hela tio böcker av en för mig helt okänd författare, Kjell Eriksson. Min vana trogen skaffade jag mig alla böcker i serien innan jag började läsa. En vana som inte alltid har lyckligt slut. Efter att ha läst denna första del så är jag faktiskt lite orolig för hur detta ska bli. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/09/den-upplysta-stigen-av-kjell-eriksson.html

Den första av tio böcker om polisen Ann Lindell i Uppsala. Gav mersmak. Mer roman än deckare, karaktärer och relationer bra skildrade. Mer eller mindre sträckläste sedan de följande nio också!

ag lyssnade ungefär på halva boken sedan gav jag upp, den var bara så himla tråkig.
Förstod knappt vad den handlade om, han sägs vara en bra författare, men kommer det i nästa bok då.

Rasmusmatte .

2011-12-11

Segt, segt, segt. Orkade inte ta igenom boken. En riktig flopp av Kjell Eriksson som annars skriver så bra

Pia Stendahl

2011-08-18

I boken tar Kjell Eriksson tempen på det svenska samhället. Något som inte är ovanligt i deckare. I boken lyfter han samhällsproblem, landsbygdens förändring, generationsväxlingar och mycket mer. Tyvärr vill Eriksson pressa in för mycket i en och samma bok. Det blir så pass många inpass kring dessa frågor att spänningen försvinner och jag tappar bort själva intrigen.

Boken är välskriven. Språket är bra och Eriksson skriver stundtals näst intill poetiskt men tyvärr räcker det inte. Jag kommer aldrig in i boken. Blir aldrig riktigt engagerad och nyfiken. Utan det var inte långt ifrån att jag avslutade lyssnandet i förtid.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ulla Seppälä

2011-05-09

Erika Broberg

2009-09-10

Så seg och tråkig!! Kom inte ens igenom den, gav upp och började på Stenkistan istället.