Upplaga noll

Eco, Umberto

| 2015

En mäktig och inflytelserik man bestämmer sig för att starta en tidning. Vad bara några få känner till är att den aldrig kommer att gå i tryck. Det hela är bara ett listigt projekt för att få mer makt.Men när Braggadocio, en av journalisterna, börjar gräva i en historia kommer han något på spåren som kastar nytt ljus över en kedja mörka händelser i Italien. Det handlar om maktspel och påvemord, hemliga högerorganisationer och frimurarloger - och inte minst uppenbarar sig frågan: dog verkligen Mussolini 1945? När Braggadocio hittas mördad tätnar mystiken ytterligare.Upplaga noll är en roman där berättelsen inramas av verkliga händelser, men som i sann Eco-anda kryddas med författarens outsinliga fabuleringskonst.

Samuel Karlsson

2016-10-01

läs något annat

Marianne L

2015-07-24

Jag ser boken som en kritik till kvällspressen journalistik. Det är nästan som en skolbok på hur man vrider till icke nyheter till något som får oss att köpa tidningen. Sen kommer mytomanen med sina otroliga historier. Eller är han bara fel person som framför sanningen? Vem mördas för de vet för mycket och vem kan framföra sanningen och bli trodd även om sanningen är otrolig?
Boken har en ramberättelse som inte driver berättelsen fram med tillräcklig spänning. Budskapet i boken är dock mycket tänkvärt.

Björn Torstensson

2015-06-22