Uppgörelsen

Buthler, Dan

| 2013

"Diaboliskt bra"Östran"Bret Easton Ellis goes Stockholm Noir, som möter svensk myspyspolis. En litterär frontalkrock som skapat thrillerserien med extra allt."TaraUppgörelsen är den fjärde boken om psykopaten Christopher Silfverbielke som vi tidigare mött i författarduon Buthler & Öhrlunds succéthrillers En nästan vanlig man, Grannen och Återvändaren.På ytan är Christopher Silfverbielke en charmerande och världsvan affärsman, men bakom masken är han en känslokall psykopat och seriemördare. Efter att ha hållit sig gömd utomlands är nu Silfverbielke tillbaka i Sverige. På själva julafton har han involverat kriminalkommissarie Jacob Colts egen familj i sina ondskefulla handlingar, och nu planerar mördaren sin hämnd på en enslig gård i mörkaste Småland. Det är upplagt för en sista desperat kraftmätning mellan de två ärkefienderna, en sammandrabbning som hotar att få ödesdigra...

Maria B

2020-07-28

Lyssnat på ljudboken. Kan inte låta bli att ryckas med och vilja fortsätta lyssna, men med en stor skopa avsmak. Extremt våldsamt och inriktat på sex, våldtäkter och droger. Kan inte låta bli att undra hur författarna kommer på allt...

Sofi Lindberg

2016-10-12

Bäst

Annika Sjöström

2016-02-18

En bok som till synes bara går ut på att se hur länge man kan fortsätta att följa en sjuk galning utan att lägga den ifrån sig. Fullständigt smaklös!

Annika Sjöström

2016-02-18

Riktigt dålig!

Johan CB

2015-12-03

Karin Löfstrand

2015-02-13

150209: Uppläsaren är verkligen mer än halva nöjet med att lyssna på berättelsen om denna psykopat.

Eva Aronsson

2014-11-24

4:e boken med CS och dem håller måttet än! Grymt spännande och välskrivet! Sträckläste boken. Nog för att CS är grym och riktigt vrickad, men dessa böcker är ändå mina favoriter!

Anton Bengtsson

2014-10-25

Stundtals löjligt orealistisk.

Anna Johansson

2014-07-02

Bra 4:e bok om Silferbielke. Håller samma mått som de andra, dock är denna lite väl grov på sina ställen. Ser fram emot fortsättningen!

Annelie Andersson

2014-05-20

Satans Silfverbielke !!! Skynda på att ge ut nästa bok nu Buthler/Öhrlund!!!

2014-01-27

Spännande som bara den:-) Stefan Sauk läser så bra. Östgöte som jag är så uppskattar jag hans version av polisen med den dialekten.

Andreas ManU

2013-10-15

Haha Silfverbielkes kommentarer är oslagbara alltså. Tycker inte Colt ger Silfverbielke en match direkt. Det tyder ju bara på att Silfverbielke har rätt i att alla poliser är ointelligenta;). Hoppas han blir lite vassare i kommande böcker.

Kerstin Hellgren

2013-08-12

Spännande men väldigt rå! Måste alla deckare numera innehålla så mycket hemskt?

Å

Åsa Sjögren

2013-07-15

Toppklass! Som vanligt. . .

Ulrica Björnhag

2013-07-11

Det är som så ofta i författarduons böcker ett alldeles för snabbt och hastigt avslut.

Carolina E

2013-06-11

Jag tycker att den här boken är snäppet vassare än de andra i serien, mycket tack vare det höga tempot som är genomgående i hela boken. Det är sällan det blir tråkigt att läsa. Men karaktärerna! Karaktärerna, karaktärerna, karaktärerna... Jag vill ha en man som inte beter sig som ett svin och en kvinna som inte är kärlekstörstande eller behöver "tuktas". Jag vill ha en enda person som går att relatera till på ett mänskligt plan. Ge mig bara en enda karaktär som kan betraktas som vettig. Då skulle jag bli nöjd(are)

Kristina Simar

2013-05-27

Det är väl märkligt att jag kan tycka så mycket om den fruktansvärda och ondskefulla Christoffer Silfverbielke att jag inte vill att han ska dö. Jag vill läsa mer om hans hemska dåd. Storyn är spännande från första sida och de flesta kapitel slutar med en cliffhanger så det går bara inte att sluta läsa. En nästan 500 sidor bok går snabbt att läsa och själv låg jag och läste tills boken var slut mitt i natten. Författarna skriver på ett mycket spännande sätt och de gestaltar både karaktärer och miljöer mycket bra. Jag känner hat mot vad Silfverbielke utsätter andra för, men ändå vill jag läsa hela tiden. Och i denna bok var en del av handlingen lagt i min hemstad Jönköping och det gjorde handlingen ännu bättre. Själv har jag jobbat på sjukhusbiblioteket i Jönköping och då hade jag hand om de psykiatriska avdelningarna som finns där. Därför var det givande att ta del av just dessa avdelningar. Jag kunde se dem framför mig. Hoppas att del fem snart kommer. Givetvis blir det högsta betyg, fem av fem.

2013-05-25

Det här är den åttonde boken som Dan Buthler & Dag Öhrlund har skrivit tillsammans. Och det är den sjunde boken om kriminalkommissarie Jacob Colt. Och den fjärde boken om psykopaten Cristopher Silfverbielke. Jag har läst alla böckerna och jag har tyckt mycket om dom alla, speciellt dom om Cristopher Silfverbielke.

Och den här boken var inget undantag. För det var en spännande roman med Jacob Colt och Cristopher Silfverbielke i huvudrollerna. Som vanligt så var det mycket grymt våld och utförligt skildrat sex i boken, så den är absolut inget för känsliga. Men om man inte är känslig, så är det helt klart en bra bok.

Jag är inte så känslig, och jag tyckte om boken, även om jag ibland tyckte att den nästan balanserade på gränsen när det gällde våldet i vissa scener…

Och jag ser fram emot fler böcker av författarduon. Och jag rekommenderar den som sagt var till icke känsliga personer.