Uppdrag Skolstart

Reider, Katja

"Bilderna av Nikolai Renger är härligt färgglada med mycket humor och roliga detaljer att upptäcka... En rolig idé som är väl genomförd och kan inspirera föräldrar och lärare att skapa olika uppdrag inför skolstart."- Bibliotekstjänst, Mona Örjes "Betyg 4 av 5... En frisk fläkt"Barnboksfamiljen En härlig och rymdinspirerad bilderbok om att börja i skolan. Max ska snart börja i skolan. Frågan är om han är redo? Som tur är får han brev från Kapten Kosmos med små uppdrag som ska hjälpa honom att förbereda sig.  Läsaren får följa med Max på hans olika upp­drag: Kan han hitta till skolan själv? Vågar han prata med utomjordingar i klassen? Max löser uppgifterna på sitt eget finurliga sätt.  En perfekt bok att läsa för barn som är ny­fikna på skolan. Som kanske ska börja skolan, som nyss har börjat skolan eller som bara vill ta del av ett annorlunda rymdäventyr,...

den var så där

Rolig, charmig & fint illustrerad!

Möt Max som om tre dagar ska börja skolan! Det riktigt fladdrar i Maxs mage och han längtar tills det är dags för skolstart. Plötsligt får Max ett brev från Kapten Kosmos! Det är början på en rad uppdrag för att förbereda sig inför skolstarten på Planeten Skolan.
Iförd rymddräkt och gummistövlar får Max träna på att göra sig iordning på morgonen, provgå skolvägen, ta kontakt med utomjordingar (nya klasskamrater) och fixa mellis.

En sak jag tyckte var en frisk fläkt med boken var att den inte var ren vardagsrealism - vilket många skolstartsböcker är.
Här blandas det vardagliga med fantasi och rymdäventyrslek på ett sätt som mina barn uppskattat.
Jag gillar också att boken utspelar sig under trygghetsskapande förberedelserna inför skolstarten. En del som vuxna ofta försummar, trots att många barn uppskattar. Jag hade personligen valt andra typer av förberedande aktiviteter och inslag av annan tydliggörande pedagogik, t.ex bildstöd. Men bokens syfte får ändå en välmenande tumme upp.

Något jag tyckte var lite märkligt var att Max skulle träna på att gå helt själv till skolan i boken medans pappa spejar på avstånd. Det är väl självklart att ta sitt barn i handen och tillsammans vandra iväg på den första pirriga dagen och sällskapa till skolan - vilket också Maxs föräldrar gör i bokens sista uppslag.
Men samtidigt ett väldigt bra inslag att faktiskt provgå skolvägen.
Jag hade gärna sett att boken hade lite mer stöttande förberedelser för en bra skolstart, nu känns boken till viss del som höga krav på att snabbt bli väldigt självständig. Boken är översatt från tyska så kanske spelar det också in.

En rolig detalj var att när jag fråga mellanbarnet om hon ville läsa om boken med mig inför recension så hojtade hon glatt ”Ja! Gärna! Den var jättebra!”. När vi sedan satte oss och började läsa tog det sedan en minut innan även nioåriga storebror hade krupit upp i soffan bredvid oss. Så båda barnen ville gärna läsa om boken trots tidigare högläsning.
Min I som startar förskoleklass imorgon har efter vi läst boken deklarerat att hon ska lära känna alla sina nya klasskompisar. Så visst verkar hon ha tagit boken till sitt hjärta.

Jag har läst Uppdrag skolstart som är skriven av Katja Reider och illustrerad av Nikolai Renger, den svenska utgåvan är utgiven på Ordalaget Bokförlag 2019. Det är tre dagar kvar tills Max ska börja skolan. Max mage är full av fjärilar och de där tre dagarna känns som en evighet. Men med posten kommer ett brev till Max med fem galaktiska uppdrag som Max måste lösa innan han börjar skolan. Max försöker lösa uppdragen och tiden går i raketfart… Uppdrag skolstart är en lekfull och fantasifull förberedelse inför Max skolstart. Jag tycker att det är spännande och roligt att följa Max äventyr de sista dagarna innan skolan börjar. Boken riktar sig till barn i åldern 3-6 år och jag tror att barn som är ca fem, sex år kommer att uppskatta boken extra mycket. Det ska bli roligt att läsa Uppdrag skolstart för de äldsta barnen på förskolan, speciellt i vår när skolstarten börjar närma sig. Texten är rolig att läsa högt och det händer mycket i språket och man kan växla mellan olika röster. Illustrationerna är charmiga och fina med färgglada och roliga detaljer. Uppdrag skolstart är en varm och humoristisk bok som passar många barn just nu som har fjärilar i magen och går och väntar på skolstart.