Upp till ytan

2014-07-27

Atwoods genombrottsroman. Boken börjar så bra med en mörk underton i berättelsen. Den unga kvinnan återvänder till sina hemtrakter tillsammans med sin pojkvän och ett annat par för att leta efter sin försvunna far, men det utvecklar sig också till ett sökande efter sitt egna förflutna, och sitt egna jag. Jag gillar verkligen Atwoods språk och berättarteknik men jag blir samtidigt lite besviken på upplösningen i boken vilket sänker betyget till en stark 3:a.

Edwin Cole

2014-06-04

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om boken. Jag gillar Atwoods poetiska språk och hur mångbottnad historien är, men samtidigt tycker jag att bokens utveckling är något av en besvikelse.

Ronnie Kronblad

2014-01-10

Stark. Med stora drag från 70-talsfeminismen. Men ändå högst nutida i porträttet över den starka, ibland ganska osympatiska kvinnans sökande efter sin barndom.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Mindfucker

2012-08-21

Det här var inte riktigt likt något jag läst tidigare och sanningen är väl att det inte passar mig som handen i handsken, men det är fortfarande bra och jag kan förstå om man blir helt såld på det. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/upp-till-ytan-av-margaret-atwood.html

Liza Bolin

2012-04-05

intressant att analysera, men jag tyckte inte själva berättelsen var något att hänga i julgranen. kändes inte unikt, och man måste vara jävligt uppmärksam hela tiden för berättaren är sjukt opålitlig och ljuger hela tiden. föråldrad feminism i skogen.

Maria Eriksson

2011-07-19

En mörk snårig berättelse om en kvinna som återvänder till sin födelseort. Resan innebär att hon konfronteras med sin barndomsvärld och det är en komplicerad historia. Jag tyckte om den och vill egentligen ge 4,5 men den är lite tjatig i mitten. Håller med om att förordet ska läsas som efterord.

2011-01-25

Det är andra gången jag läser boken och vi passade bättre ihop denna gång ? boken och jag.
Detta är en nyutgåva med ett välformulerat, men förvirrande, förord med fel titel (!?). Detta förord gör sig bäst som en riktigt bra eftertext!
Berättelse beskriver en ung kvinnas resa för att leta efter sin försvunna far på en ö i den kanadensiska vildmarken, men också för att på något sätt hitta sig själv och försonas med eller kanske förstå händelser tidigare i livet. Det är poetiskt samhällskritiskt och väldigt mycket 1970-tal ? med alternativ frigörande livsstil, ondska (här i form av amerikaner), bli ett med naturen, kvinnlig sexualitet etc.
Det är mörker, det skaver och det är väldigt, väldigt bra!