Upp till toppen av berget

Dahl, Arne

| 2000

Tredje boken om A-gruppen En ung fotbollssupporter blir dräpt med en ölsejdel på en känd stockholmskrog. Det är ett vanligt grått och rått vardagsvåldsbrott i huvudstadens centrum.In kallas ett par straffkommenderade kriminalare från det som en gång var rikskriminalens "specialenhet för våldsbrott av internationell art", mer känd som A-gruppen.Och någonting sker. Bakom det blodiga ölsejdelsplittret tonar ett helt annat händelseförlopp fram. Det leder i många riktningar. Mot Kumlabunkern, där en cell exploderar. Mot Sickla industriområde, där en uppgörelse inom den undre världen äger rum. Mot Internet, där grova övergrepp dokumenteras. Mot Danderyd, där en narkotikahandlare påtar i sin paradisiska trädgård. Mot poliskåren, där ett högre polisbefäl börjar bete sig egendomligt. Mot framtiden, där ett terrordåd plötsligt tornar upp sig. Mot det förflutna, där helvetets djupaste hålor...

2021-05-06

Dahl är alltid pålitlig. Underfundig humor kombineras med spänning. Välskrivet.

Ellinor Karlberg

2014-01-29

Vad jag gillar Arne Dahl. Det är något som är så bra med hur han beskriver karaktärerna. En av de bättre deckarörfattarna

Rasmusmatte .

2013-06-06

Som vanligt har Arne Dahl skrivit en mycket spännande bok

Emeli Backström

2012-07-21

Riktigt bra svensk deckare. Bra språk och intressanta karaktärer. Att de många trådarna vävdes samman var väl inte oväntat men kanske inte helt realistiskt. Fast man brukar ju säga att det inte finns nån slump i deckarsammanhang :)
Stark tre med hopp om fyra.

2012-01-10

Detta är alltså den tredje delen om A-gruppen och trots att det var ett bra tag sedan jag läste de två första delarna, Misterioso och Ont blod, så kom jag snabbt in i det och faktiskt kändes det lite som att träffa gamla vänner. Nu fuskade jag ju kanske lite och läste Viskleken i somras, som inte ingår i serien om A-gruppen, men ändå handlar om samma människor. En bok som jag inte blev så förtjust i, så det var med lite oro jag gav mig på Upp till toppen av berget. Kom jag helt enkelt ihåg fel? Var inte språket och humorn underbar? Oron visade sig vara helt ogrundad. Läs mer på http://bokslut.blogspot.com/2012/01/upp-till-toppen-av-berget-av-arne-dahl.html

Mia Dahlstrand

2010-07-14

2010-07-11
Tredje boken i Arne Dahls serie om A-gruppen. Böckerna är spännande och personerna personliga. Extra kul tycker jag att de är på Kvarnen... :-)

Oskar Henriksson

2009-10-02

En riktigt bra polisroman i samma anda, och nästan lika bra, som Sjöwall Wahlöö. Bra karaktärer och spänning från första till sista sidan. Dock är handlingen lite väl fantastisk för att det ska kännas helt realistiskt.

Henrik R.

2009-10-01

Jag har egentligen aldrig intresserat mig för kriminalromaner men jag tycker Arne Dahl:s serie om A-gruppen är väldigt bra. Man fastnar för karaktärerna, det är spännande, bra flyt och en subtil humor. Dock lider flera böcker av det sker aningen för många "sammanträffanden" vilket tär på "realismen" (i brist på bättre ord).