Unto a Good Land

Moberg, Vilhelm

| 1986

Book Two opens in the summer of 1850 as the emigrants disembark in New York City. Their journey to a new home in Minnesota Territory takes them by riverboat, steam wagon, Great Lakes steamship, and oxcart to Chicago County.

Anna Liljenby

2021-08-03

Bra fortsättning. Fortfarande lika fascinerande.

Malin Karlsson

2020-05-19

En bokserie som jag återkommer till igen och igen och varje gång upptäcker jag nyanser som jag missat tidigare.

2020-05-16

Ett mästerverk. Moberg förmedlar historien så fint ur den lilla människans perspektiv. De hårda livsvillkoren, Okunskap om vissa ämnen och stor kunskap inom andra. Drömmar och tro på en ljusare framtid men också tvivlen. En av de riktigt stora svenska berättarna.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Helena Flemström

2018-04-23

Helt omöjligt att lägga ifrån sig

Jens Nilsson

2017-10-20

Om du inte redan läst, läs!

Annelie Saxby

2017-09-21

Jättebra

Mylar .

2015-01-10

Denna fortsättning är precis lika bra som första boken och tar skarvfritt över där den slutade. Samma stil och intressehållande berättarsätt.

Sara Frimodig

2014-12-27

Lika bra som första delen. Otroligt fina beskrivningar och fint språk. Mästerverk!

Helena R

2014-12-19

Det är en fantastisk historia berättat på ett underbart sätt! Jag sträckläser denna och påbörjar Nybyggarna direkt efter. Mobergs beskrivningar gör att jag kan se allt framför mig, alla svårigheter, lyckan, kärleken, saknaden.

Kristina Norin

2014-09-19

Så är de äntligen på plats, men det saknas samma driv som fanns i första delen. Det mesta går i grått och visst har de det svårt, men även en grå vardag har ju sina glädjeämnen. Värd att läsa då dt är en av våra stora klassiker och för att tredje delen är minst lika bra som första.

Anders Friberg

2014-01-12

En klassiker och det är verkligen fantastisk läsning att följa familjerna i det nya landet. Otroligt språk och till och med spännande fast jag vet vad som ska hända.

Sanna Carlborg

2013-12-15

En mycket bra fortsättning på en mycket bra första bok. Som så ofta upplever jag dock nummer ett som strået vassare.

Emma Fägerlind

2013-09-02

De här böckerna är så långsamma! Varför så många ord om så lite? Sen irriterar jag mig på att de flesta är så dumma och naiva, porträttet av Kristina är ju inte precis smickrande för kvinnosläktet. Samtidigt är det ju helt okej bra, det går inte att komma ifrån.

Mats T

2011-08-01

Denna bok levde upp till mina förväntningar över Mobergs beskrivning av Invandrarnas liv i Amerika. :)

Lars Andersson

2011-05-19

Enkel, mysig, intressant, humoristisk och spännande

Ulrica Sandell

2011-04-08

Bäst!

Conny J

2011-04-02

Bra från första ordet till det sista. Man vill inget hellre nu än att läsa Nybyggarna. Gillar särskilt att han skriver på dialekt.