Americanah

From the award-winning author of Half of a Yellow Sun, a powerful new novel-her first in seven years: a story of love and race centred around a young man and woman from Nigeria who face difficult choices and challenges in the countries they come to call home.

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

En halv gul sol bättre

Safira Blom

2020-12-06

Karin Åkeson

2020-04-13

2019-08-20

Tung, fantastisk läsning! Nigeria och USA, ras och klass, utbildning och identitet. En liten inblick, en historisk lektion och en berättelse om relationer och kärlek. Adichie greppar allt på en gång, och gör det helt fängslande.

Tommy -

2019-04-04

En bok som inte säger så mycket och samtidigt säger allt. En insiktsfull berättelse om hur det kan vara att vara svart i nutidens Amerika.

Beatrice

2019-03-01

Fantastiskt språk med otroligt mänskliga personporträtt. Det är ren njutning att läsa den här boken.

Hanna Fries

2019-01-03

Ellinor Lindqvist

2018-08-16

Lärorik och indragande med ett fantastiskt språk.

Sanna Carlborg

2017-09-05

Ganska olik vad jag brukar läsa. Om jag skulle beskriva boken med et ord vore det "nyttig". Den ger nyttiga perspektiv och tar upp rasism och klass utan att förenkla för mycket eller vara alltför svartvit. Hade nog varit bättre om den varit mindre utdragen.

Sonia Siropian

2017-06-01

Viktig bok som erbjuder en inblick i hur rasism, klass och sexism utspelar sig i verkligheten. Känns trovärdig och aktuell.

MaPa

2017-04-16

Zack Simone

2017-03-26

Lite lång, men väldigt bra i stora partier. Känns fortfarande som en "edukativ" författare, ocj berättandet ligger nära journalism, vilket för mig blir lite andefattigt.

Hanna Johansson

2017-01-28

Viktig bok om såväl rasism och sexism som kärlek och relationer.

Thilda Karlsson

2016-08-10

Gillade början och slutet men mellanpartiet var långsamt. Boken fängslade mig inte och jag drogs inte med i livshistorierna och framåt i boken.

Josefine Lind

2016-07-04

Man ställs mot sina egna tankar om rasism, kultur och Afrika på ett naket och obarmhärtigt sätt. Allt invävt i en kärlekshistoria som är väldigt lyckat skildrad.

Gunilla Pellerina

2015-10-09

För lång..

Anna Hedenstedt

2015-09-12

Läste inte mer än drygt 50 sidor. Var säkert bra men att läsa e-bok på mobilskärm var för jobbigt. Skippar den bokcirkelträffen.

Henrik Johansson

2015-07-30

Bra, men inte lika intensiv som "En halv gul sol"

Karin Löfstrand

2015-03-23

150318: Skriver på ett positivt sätt om Afrika vilket känns fräscht. Historien är inte lika fängslande som "Halv gul sol" men har ändå ett bra driv byggt på spännande frågeställningar och ett intressant persongalleri.

Khalid Said

2015-02-05

I allra högsta graden aktuell för vår tid!!

Sara Frimodig

2014-12-08

Lättläst och samtidigt tänkvärt och lärorikt om rasism och rasfrågor i USA. Efter att själv (som vit) ha bott i USA är det mycket jag känner igen, men inte har tänkt på tidigare. Läsvärd!

Gunnel Lindström

2014-11-15

Handlingen utspelar sig i Nigeria och USA med intressanta reflektioner kring ras och etnicitet. Ett litet minus för en helt ointressant kärlekshistoria som slingrade sig genom boken.

maria görts

2014-11-03

Läst till sid 79 på engelska.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Fängslade inte mig lika mycket som En halv gul sol, men ändå läsvärd. Boken får läsaren att förstå kluvenheten som uppstår mellan olika samhällssystem. Rekommenderas!

Erika Wiman Snäll

2014-08-20

Den här öppnade mina ögon för amerikansk rasism och oss västerlänningars syn på Afrika. Dessutom är det en härlig kärlekshistoria.

Maria Eriksson

2014-08-10

Bra skildring om att lämna sitt välkända liv för att studera i USA med alla drömmar i ryggsäcken. En kärlekshistoria väver ihop berättelsen och även om den går lite på tomgång mot slutet så lär jag mig en hel del om både Nigeria och det tuffa livet som student i USA.

Emma Fägerlind

2014-08-03

Det är ju en på många sätt mycket bra bok, men delarna som handlar om att hon skriver en blogg förstör. Jag kan inte komma på något tråkigare än en text om någon som skriver en blogg.

Ingrid A

2014-07-31

Sanna Persson

2014-07-11

Underbar bok. Rekommenderas varmt!!!

Karin Granander

2014-06-07

En njutning att läsa vad det gäller språket. Historien bara flyter fram och hon beskriver allt så himla bra. Boken gör också att man får en hel del att reflektera över och nya insikter. Kanonbok!

Sofia Johnsson

2014-04-21

En underbar berättelse om stor kärlek som övervinner många hinder. Den ger också en inblick i rasfrågan i Amerika och man får också läsa mycket om hår i alla former.

Josefin Andersson

2014-03-03

Underbar kärlekshistoria. Älskar karaktärerna och språket som flyter så lätt.

G Anna G

2014-02-14

Det konstiga är att jag egentligen inte gillade så mycket huvudpersonerna, men jag gillade boken väldigt mycket...

Liza Bolin

2014-02-11

politiken och rasfrågorna är fantastiska, själva storyn lite tunn men riktigt jävla bra skriven, otroligt intressant.

Marina Trenkoska

2014-01-10

Orkade inte ens läsa ut den. En halv gul sol var sååååå mycket bättre!

2013-12-14

"Americanah är en klarsynt genomlysning av ras, klass, utanförskap och rikedom i Afrika, Amerika och Europa." I vissa partier är romanen också ömsint och starkt berörande. Ibland tröttsamt utförlig, men summa summarum värd allt besvär.

Lina Zackrisson

2013-11-18

Lär mig ngt nytt om livet, nya perspektiv som lever kvar efter läsning, och det är min definition på en sjukt bra bok.

Eva Pettersson

2013-11-14

Bra skrivet som alltid av denna författare. Dock irriterade jag mig lite på de illa dolda moralkakorna kring hur man bör tycka och tänka om svarta och vita i USA, och andra halvan av boken kändes seg och lite för lång.

Malin H

2013-11-08

blev helt förälskad! smart, snyggt, skarpt. gillar så klart alla sjukt intressanta reflektioner om klass och ras. gillar hur ifemelu förändras genom boken, gillar hur hennes relationer skildras. hennes olika resor. hur att komma tillbaka till nigeria skildras. skillnaden att leva där med ett amerikanskt medborgarskap i bakfickan. gillar att den uppfyller beschdeltestet. årets bästa!

Stefan Grip

2013-08-03

Mycket lärorikt om ras i USA o Afrika.