The Little Shop of Happy-Ever-After

Colgan, Jenny

| 2016

Given a back-room computer job when the beloved Birmingham library she works in turns into a downsized retail complex, Nina misses her old role terribly - dealing with people, greeting her regulars, making sure everyone gets the right books for their needs. Then a new business nobody else wants catches her eye: owning a tiny little bookshop bus up in the Scottish highlands. No computers. Shortages. Out all hours in the freezing cold; driving with a tiny stock of books...not to mention how the little community is going to take to her, particularly when she stalls the bus on a level crossing...

Ulrika Larsson

2022-11-20

Mysig och trevlig bok att läsa. Gillar speciellt att hon är i Skottland och de fina miljöerna där, får mig att längta tillbaka dit. Men att en bokhandel skulle gå så bra i en liten by känns orealistiskt..

2022-08-13

Veckan efter vi varit ute på bussresa så blev vi sjuka, eftersom en del människor inte förstår uppmaningen att man ska hålla sig hemma om man inte är frisk. Eftersom jag hunnit läsa alla böcker jag planerat att läsa och huvudet var rätt trött så tyckte jag att en feelgood kunde vara på sin plats. Det fick bli Den lilla bokhandeln runt hörnet.

Jag kan ju börja med nämna att jag ar lite svårt (ganska mycket, faktiskt) för den här en aning tramsiga typen av feelgood, med tillhörande himlastormande kärlek. Egentligen så är nog detta mer chick-lit än feelgood, om man ska gå efter definitionen. Chick-lit handlar mer om kärlek och har en yngre huvudperson och, ja båda stämmer här. Historien är inte sockersöt, men den går egentligen bara ut på att hitta en man.

Den lilla bokhandeln runt hörnet är en lättsmält historia, som passar perfekt när man är sjuk och huvudet är tungt av feber. För mig som har läst tre böcker om det lilla bageriet så blir det lite för likt. Inte bara huvudpersonen är samma typ av människa, även handlingen är i stort sett exakt likadan. Den är oerhört förutsägbar och lyckas inte beröra mig.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/08/bok-den-lilla-bokhandeln-runt-hornet-av.html

Amanda Lindqvist

2021-04-07

Jag som inte brukar läsa feel-good gillade faktiskt den här. Det var spännande att läsa om Nina som köper en gammal buss och startar en rullande bokhandel. Vilken fantastisk idé.

Angie J

2021-01-08

Catharina Stenkvist

2020-12-26

Är inte förtjust i feelgood, men denna är svår att släppa, fast man lätt kan räkna ut hur det går, men ändå spännande att läsa.

Marie Alexandersson

2020-11-10

Älskar Jenny Colgans feel good romaner. Starka kvinnor som ger sig ut på okänt vatten och hittar lyckan

Idas Recensioner

2020-09-23

Den lilla bokhandeln runt hörnet är en charmig feelgood som alla feelgoodälskare kommer tycka (eller redan tycker) om. Den har allt från den fantastiska skotska miljön till mysiga, genuina karaktärer. Jag kunde inte sluta läsa – allt på grund av Jenny Colgans fantastiska beskrivande och berättande.

Handlingen är enkel men fängslande. Hela boken är egentligen som en bokresa till Skottland, där man får möta unika personer och där man får boktips under hela resans gång. För det mest speciella med denna boken är Jenny Colgans fantastiska sätt att bjuda in till läsning. Hon har flätat in bokens handling med fina boktips, vilket bara gör denna boken ännu bättre. Den lilla bokhandeln runt hörnet är en mysig roman som jag varmt kan rekommendera!

Bettan_bokprataren

2020-08-05

enny är en absolut favorit författare när det kommer till feelgood.
Den lilla bokhandeln runt hörnet är precis som hennes tidigare böcker, de om Det lilla bageriet på Strandpromenaden, charmig, lättläst och inte så där sockersöt.
Det här är en författare som vet precis hur man skriver en bok som både berör, roar och är lättsmält. Hon blandar såväl blandar humor med allvar.
Beskrivningarna från Skottland är sådär mysiga så man bara vill packa väskan och ta sig e sväng dit.
En mysig bok som innehåller kärlek, förvecklingar och lyckligt slut, den har precis allt som en bra feelgoodböcker bör ha, enligt mig. Vill du läsa en riktig bladvändare som aldrig tappar farten eller blir tråkig?
I så fall rekommenderar jag den här.

Maria Linder

2019-09-09

Lättsmält och stundom tänkvärd. Gullig, men inte sockersöt.

Sevgi Akalin

2019-08-26

Riktig Feel good läsning. Man blir så förtjust i Skottland av hur författaren skildrar det i boken. Vill så gärna åka dit :)

Mia Mellbin

2019-07-21

Mysig och lättsmält historia om kärlek och relationer. Extra härlig om man varit i Skottland och kan relatera till miljön.

Elisabeth Svensson

2019-07-11

Mysig läsning som griper en fast och ger en hel del små leenden på läpparna.

Johanna Stål

2019-06-19

Lättillgänglig, trevlig, lättsmält men underhållande.

N M

2019-01-20

Sååå mysig och varm. Väldigt bra beskrivningar. Kände att jag var inne i scenerna som målades av författaren.

janne lindh

2019-01-09

Lite tramsig ibland, men som helhet småtrevlig med allvarlig underton.

Nerdy Books

2019-01-05

Läser sällan Feelgood-böcker men av någon anledning fastnade jag för just denna. Visst, den är inte jättespännande och fartfylld men jag gillade den ändå. Jag gillar att Nina är lite av en drömmare och äntligen vågar förverkliga sina drömmar. Hade gärna haft en egen bokhandel nånstans i Skottland!

Hanna Sjöberg

2018-09-30

Mysig och fin bok!

Tilde Johnsson

2018-08-31

Visst är den söt och gullig men det tog mig väldigt lång tid att läsa ut den för att den faktiskt är ganska tråkig. Medelmåttig är ett bra ord för att beskriva den. Plus att jag verkligen har svårt för karaktären Surinder, Ninas bästa vän. Det känns som att hon bara utnyttjar Nina hela tiden och aldrig låter henne vara sig själv. Så varje gång hon var med (vilket är ganska ofta) blev det ännu segare och jobbigare att läsa.

Dock älskar jag att den utspelar sig i Skottland och jag blev lite avundsjuk på samhället hon blev en del av och hur de verkligen uppskattade henne. Jag blev själv lite sugen på att flytta dit och öppna en bokbuss :)

Madeleine Löfqvist

2018-07-28

Söt men lite tråkig.

Catharina Sanjay

2018-06-27

Härliga beskrivningar av det skotska landskapet och njutningen av läsning. Annars är det en förutsägbar historia och påminner för mycket om "Lilla bageriet på strandpromenaden". När man läste de sistnämnda böckerna var det nytt och härligt, men nu känns det mest som att det är samma typ av historia - och exakt samma huvudperson. Inte desto mindre är det en trivsam läsning, även om jag faktiskt gärna haft mindre romantik och mer nörderi i läsningen och utvecklingen av företaget. Bonus för alldeles underbart förord!

Intet nytt under solen. Ytterligare en bok om hur man omvänder inåtvänd, tjurig och oförskämd man till den bästa livspartnern världen skådat. Jag gillade förvisso bokbussen men tyckte boken blev lite väl lång och tradig. Tjat om Oakney och vädret och så vidare. Det dröjde innan den kom till skott, men uj, då gick det undan! Trevlig sommarläsning men inte mer.

Bokdjungeln

2018-06-25

Detta måste vara första gången någonsin som jag känt en 'connection' genom att ha läst förordet till en bok. I ärlighetens namn brukar jag oftast bara skumma igenom förordet i böcker. Men i denna bok blev jag både glad över att någon förstått hur det är att vilja läsa på de flesta platser man befinner sig på, men också att förordet faktiskt var tillägnat oss läsare - så fint. Det började bra! Sedan måste jag säga att känslan höll i sig. Detta är en härlig feelgood-bok för den som skulle kalla sig en läsare (med andra ord, en som kan tänkas läsa en bok). Den innehåller lycka, brustet hjärta och vänskap - vad mer behöver man?! Texten flyter på bra, och precis som Colgan skriver i förordet så underlättar det att karaktärerna inte heter något som påminner om varandra. Detta är speciellt bra när man läser innan man ska sova och är trött.

Marina Trenkoska

2018-05-15

Söt.

Erika Hedéen

2018-05-15

Gullig feelgood bok med mycket humor men även lite sorglig emellanåt. Bra skriven & jag rekommenderar den varmt!

Marielle

2018-05-12

Söt feelgood ,en hel del skratt! Saknade dock den lilla lunnefågeln Neil av någon anledning ;)

Den lilla bokhandeln runt hörnet – Jenny Colgan
” Jenny Colgan är tillbaka med en ny oemotståndlig hjältinna Nina Redmond älskar böcker. Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland. Fast besluten att leva ut sina drömmar, och med styrkan hos sina romanhjältinnor Katniss Everdeen och Elizabeth Bennet i ryggen, tar hon steget ut i det okända. Hon lyckas förvandla den gamla bussen till en rullande bokhandel och ger sig ut i grannskapet, men att locka till sig de svårflirtade skottarna blir inte lika lätt som hon först trott. Hon får möta en mängd människor som både förgyller och förpestar hennes tillvaro, exempelvis den barske bonden Lennox och den charmige tågkonduktören Marek. ”

Mina förväntningar var att boken skulle innehålla många härledningar till en rad olika böcker och de blev sanna. Jag älskar tanken av att få möjlighet att jobba med sin passion och att få njuta varje dag av att gå till jobbet och känna sig tillfredsställd med det man valt att jobba med.

Boken var till en början lite små seg att komma in i men sen när huvudpersonen Nina fyttar till Skottland börjar äventyret och det är sådär lagom mysig och go så man vill krypa upp i soffan och tänker sig att man är i Skottland och ser dess fina natur och miljö. Då jag själv rest till Skottland och älskar landskapet och gillar jag hur författaren är autentisk till sina miljöbeskrivningar. Huvudpersonen är lite navi emellanåt men det är helt okej och nästan lite gullig då hon inte tycks ha haft så mycket romantik i sitt liv innan flytten. Jag dras med av hennes medkänsla för byborna och hennes önskan att hitta rätt bok för rätt person för det är hennes livs syfte. Ja skulle rekommendera den bok varmt för en lättsam läsning, mysig stund och en stor kopp te.

Avslutningsvis för att beskriva boken med tre ord; Mysig, romantisk och Skottland.

Trevligt tidsfördriv för stunden, men ganska förutsägbar.

Jenny Wikander

2017-10-07

Jenny Colgans böcker är alltid mysiga, och denna är inget undantag, speciellt om man gillar kärlek, böcker och... ja allmänt mysa feelgoodböcker helt enkelt.

Linnea No

2017-09-16

Feelgood!

Charlotta Renstig

2017-09-14

Härlig feelgood bok

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Ännu en fullträff! Efter att ha läst 2 böcker i Strandpromenadtrilogin så såg jag verkligen fram emot att läsa denna bok. Jag menar, bara titeln Den lilla bokhandeln runt hörnet är ju ljuvlig. frågan var dock, skulle denna bok vara lika charmig som Strandpromenadböckerna? Kan Nina charma mig lika mycket som Polly gjorde? Och hur ska en bok utan lunnefågeln Neil funka?

Faktum är att Den lilla bokhandeln runt hörnet är en alldeles ljuvlig bok, charmig men inte alls utan djup, precis vad jag hade hoppas på. Ibland kan feelgood böcker bli för sockersöta men Jenny Colgan vet precis hur man skriver en bok som blandar humor och allvar och jag kunde känna igen så mycket i denna bok. Både när det gäller läsandet men även att leva i ett samhälle där centralisering och nerskärningar är ett faktum.

Jag gillar verkligen tanken på en bokbuss som får människor i en liten bygd att börja läsa igen. Jag känner igen drag i denna bok från Strandpromenadböckerna, t.ex. att Nina får uppmärksamheten från två olika män Precis som Polly fick i Strandpromenadböckerna. Men likheterna gör inget, jag har inte ens något emot triangeldramat, jag gillade både Marek och Lennox, de är som två motpoler, frågan är vem som Nina kommer falla för? Ja, det får du läsa för att finna ut.

Den lilla bokhandeln runt hörnet känns som en perfekt sommarbok, den är lättsam, snabbläst men ingen man glömmer i första hand.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Den här boken är lika osannolikt fängslande som böckerna om Det lilla bageriet på Strandpromenaden. Charmig, lättläst, förutsägbar och allt går bra för hjältinnan, på något osannolikt sätt. Egentligen borde boken inte tilltala mig, men det gör den. Jenny Colgan har en förmåga att beskriva miljöer och karaktärer så det känns som om man är där, mitt i berättelsen, ser luktar, och tar del av allt som händer runt omkring. DET är bokens styrka. Just det får mig att läsa från pärm till pärm med ett leende på läpparna.

Den här gången får vi möta en ny kvinna, Nina Redmond. Hon arbetar på ett bibliotek som ska läggas ned. Hon räddar böckerna och släpar hem dem till lägenheten där hon är inneboende. När vännen får nog av alla böcker och Nina blir av med sitt jobb, ser hon en annons om en varubuss. Det för henne till Skottland, till en ny värld och ett helt nytt liv.

Nina som tidigare varit den tystlåtna, inbundna, med näsan ständigt i en bok, blir plötsligt medveten om omgivningen, om luften hon andas, om människorna runt omkring sig. Hon fattar ett vansinnigt, och för henne ett mycket ovanligt beslut. Hon ska starta en rullande bokhandel i varubussen. Namnet blir Den lilla bokhandeln med lyckliga slut.

För att klara av allt tar hon hjälp av alla romanfigurer hon läst om och beundrat. Hon blir Katniss Everdeen, med skinn på näsan och attityden att det ska fungera.

Men det är ingen dans på rosor, törnen kantar hennes väg. Även om vännerna alltid finns där i bakgrunden är det inte alltid så lätt att att lämna allt det gamla och börja ett nytt liv på en främmande plats där hon inte känner en enda människa.

2017-07-13

Jag önskar att jag kunde falla mer för en bok om böcker, men den är lite för naiv och lite för förutsägbar. Snabbt läst och snabbt glömd.

Martina Bergman

2017-07-12

Helt ointressant läsning som inte ens skapar feel-good-känsla. Meningslösa karaktärer och förutsägbart slut. Den här borde stå i hyllan med Harlequin-böcker. Enda anledning till att det inte blir 1 stjärna är referenserna till andra (betydligt mycket bättre) böcker.

2017-06-23

Älskade hennes första bok om bageriet, men denna faller helt platt, tyvärr.

Eva Pettersson

2016-12-26

Underbar feelgood-bok som får alla bokälskare att drömma om sin egen lilla bokbuss i lantlig miljö!