Untitled Book 3

Gerhardsen, Carin

| 2014

It's the call every officer dreads. Stockholm Criminal Investigator Conny Sjoberg finds a mother and her two young children lying peacefully in bed, their throats coldly and efficiently cut and no signs of a struggle. As Conny and his team get to work they draw a blank on both motive and suspect for these cruel, senseless murders.

Karin Johansson

2019-10-13

Läs den!

ElinsBokhylla

2019-05-12

Vyssan Lull , tredje delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie och äntligen börjar spänningen att komma fram och jag har verkligen gillat denna bok. Det måste vara den bästa boken i serien hittills, så mycket spänning, många tvister och en handling som var väldigt intressant och välskriven. Jag har verkligen sträckläst den sista delen av boken, kunde verkligen inte lägga ned den.

Precis som de tidigare två delarna i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen så är Vyssan Lull riktigt välskriven, detaljerad och har en handling som får mig att vilja läsa mer och mer.
Jag tror att jag har nämnt det tidigare, men jag upplever att bokens kapitel är väldigt långa. De olika karaktärernas handlingar är uppdelade med tydliga markeringar, däremot så tycker jag att det är lättare att läsa en bok med kortare kapitel än vad denna bok hade. Men det är såklart bara en smaksak, men värt att nämna.

I de tidigare delarna upplevde jag även att karaktärernas privatliv tog väldigt mycket plats i handlingen, det tog över handlingen för mycket och det var för mig inte intressant. Jag är mer intresserad av att följa morden, gärningsmannens tankar och utredningen. Men nu när jag tänker efter så kan det också vara så att jag inte riktigt klickat med karaktärerna, jag tycker om karaktärerna men de står inte ut för mig. En del böcker har karaktärer som lyfter hela boken och handlingen, det är de som gör boken men i Hammarbyserien så upplever jag inte att jag har klickat med karaktärerna på samma sätt, jag upplever de som väldigt tama och tråkiga.
Däremot måste jag ändra mig inför Vyssan Lull då jag tyckte att det var skickligt av Carin Gerhardsen att väva in karaktärernas privatliv med handlingen och polisutredningen. Jag fick lite mer känsla för en del av karaktärerna och det gjorde mig mer intresserad av att läsa mer och få reda på hur deras liv kommer att utvecklas. Ett stort plus, hoppas att nästa del fortsätter i samma tema!

2019-02-17

Första kontakten med Carin Gerhardsen ger riktigt positiva vibbar. Välskrivet, spännande och trovärdigt med intressanta och väl tecknade karaktärer. Stark 3:a

Johanna Åberg

2018-11-21

Stundtals spännande, men jag tycker inte att boken griper tag i mig på samma sätt som de 2 första gjorde. Jag ser ändå fram emot att läsa de resterande böckerna i serien!!

Bokläsaren

2018-03-17

Blir bara mer och mer fast i Carin Gerhardsens böcker i Hammarbyserien. Denna bok beskriver karaktärerna mer på djupet och karaktärernas historia är lika spännande som själva mordhistorien. Inga onödiga detaljer utan ett flyt i boken. Själva mordhistorien är lite lam, en historia som vi som läser mycket deckare redan har läst om, men den är skriven på ett sådant sätt så att det inte gör något.

Marléne S

2016-06-24

Mjaaa...

Maddes Bokblogg

2014-08-12

Spännande, dock aningen rörigt med alla olika karaktärer och deras historier.

Anna Jensen

2014-08-06

Jättebra och spännande, precis som de andra böckerna i Hammarbyserien. Lättläst men svårsmält, fast på ett bra sätt :-)

2014-05-19

Ännu en bra deckare i serien. Gillar att det ofta är parallella handlingar jäms med mordgåtan. Det händer mycket, blir aldrig långtråkigt. Lättläst.

2013-10-26

Jag har läst de här tre böckerna i serien i hyfsat tät följd och det är nog en fördel när det gäller Hammarbyserien. Den ena boken tar vid nästan exakt där den förra slutade och många trådar följer med till nästa. Det är spännande. I några böcker. Sedan kan det kännas som att det blir långdraget. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/vyssan-lull-av-carin-gerhardsen.html

2013-06-08

Fortfarande väldigt spännande intriger med Hammarbypolisen! En väldigt spännande och otäck trilogi!

2013-05-15

Började segt men blev riktigt bra!

Jennie Arwin

2013-03-04

Den bästa boken i serien!

Caroline Karlsson

2013-01-03

Spännande från första sidan! Den här deckaren har allt!

anna panna

2012-06-15

Inte riktigt lika bra som tvåan i Hammarbyserien (Mamma, pappa, barn) men riktigt bra den här också. Ser framemot att läsa nästa del. Och då har jag varit riktigt urtrött på deckare på sistone, men Gerhardsen är så duktig att jag ligger vaken om nätterna ända tills ögonen faller ihop och läserläserläser. Spänning.

Carina Olsson

2012-04-13

Nja, inte lika bra som föregående bok (mamma, pappa, barn) den läste jag ut på mindre än ett dygn, den här boken tog betydligt längre tid. Har man läst de två föregående ska man självklart läsa denna, inte minst för att få veta hur bihistorien, som sträcker sig genom alla tre böckerna, slutar. Dock blir det ändå bara en svag trea i betyg.

Carina Svensson

2012-03-17

Inte riktigt lika bra handling som i de två första böckerna. Tyckte även att det i den här var svårare att hålla koll på de olika karraktärerna.

A H

2012-02-15

Riktigt bra. Särskilt bakgrunds historien !

Therese Andersson

2011-09-13

Av de tre böcker som hittills kommit har den första varit bäst (med marginal) och denna sämst. Lättläst och intressant är den i och för sig men jag tycker att den där ordentliga spänningen saknas och att deckarhistorian i slutänden är ganska platt och icke trovärdig. Nej, bättre kan du Gerdharsen!

inger ericsson

2011-09-03

Jättebra! Har sträckläst boken. Det gick inte att lägga den ifrån sig. Nu väntar jag på nästa i Hammarbyserien...

Lena A

2011-08-27

Mycket bra

Lena A

2011-08-27

Bra

Marie Johnson

2011-07-18

Ännu en väldigt bra bok av Carin Gerhardsen.

kristina johansson

2011-07-17

Superbra!!! Stark handling, spännande. En riktig bladvändare där det är lätt att fastna för karaktäererna då de känns riktiga.

Annelie S

2011-04-19

Perfekt bok att lyssna till i bilen. När kommer nästa del i serien?? Snart, hoppas jag.

Jessica Nilsson

2011-04-01

Helt enkelt toppen

Mycket bra deckare. Många vändningar och historier att hålla koll på. Ser verkligen fram emot del 4 i serien som kommer i sommar.

Jonna

2011-03-29

Ett minus till mig själv att det tog så länge för mig att läsa denna efter att jag hade läst mamma, pappa, barn. Jag kom inte ihåg något! Allt var suprice och jag var tvungen att tänka länge för att fatta nåt i början.

Maria Johnson

2011-02-14

På ett mycket skickligt sätt väver Gerhardsen ihop en intrig. Hon låter karaktärerna träffas, vara släkt, slumpmässigt träffa på varandra. Det är är verkligen en bok som är svår att lägga ifrån sig. Jag vill sträckläsa den!

Maria Johnson

2011-02-14

Ann Simonsson

2011-02-08

Inte imponerad alls!

2011-01-25

Jag fastnade stenhårt för den här boken. Jag låg visserligen hela tiden ett steg före berättelsen, men det förstörde inte för mig. En unik historia, och bra karaktärer och sidospår. Jag ser fram emot den nya boken som kommer ut i sommar!

Louise A

2011-01-15

Den här serien blir bara bättre för varje bok.

Annione H

2010-12-27

Gillar Hammarbyserien, tycker dock denna bok var lite sämre än de tidigare. Längtar ändå till nr 4 nästa sommar!

Conny J

2010-11-30

Medioker bok, har allt som svenska deckare har idag. Inget nytt och inget gammalt, tyvärr.
Avslutade boken för 5 minuter sedan, jag minns boken nu men knappast om 15.

Varför skriver våra deckarförfattare nuförtiden samma bok om och om igen?
För det gör dem allihop..

Kommer troligtvis att läsa Dostojevskij istället för nästa bok..

Elisabeth Karlberg

2010-11-23

Jag är ju , som jag tidigare sagt, egentligen ingen deckarläsare. Ser hellre deckare på TV. Men denna bok mer eller mindre sträckläste jag..............

Charlotta Rylander

2010-10-24

Relationerna mellan poliserna är intressantare än själva fallet. Böckerna blir bättre och bättre. Men måste det dö så mycket barn?

Erica B

2010-10-12

En svagare bok än de två första. Grund alltför enkel intrig. Kommer trots det att läsa nästa bok om det nu kommer någon. Gillar hennes karaktärer.

Återigen en mycket bra bok av Gerhardsen!

Ullis N

2010-07-15

Riktigt bra underhållning, men inget som stannar kvar. Tillräckligt bra ändå för att jag ska vilja läsa nästa i serien.

Kristina Simar

2010-06-16

Recension av Carin Gerhardsens nya kriminalroman Vyssan Lull

Carin Gerhardsen är född 1962 och uppvuxen i Katrineholm. Efter matematikerexamen har hon arbetat som konsult inom IT-branschen. Hon debuterade 1992 med den filosofiska idéromanen På flykt från tiden. De första delarna i Hammarbyserien heter Pepparkakshuset (2008) och Mamma pappa barn (2009). Böckerna är sålda till sex länder.

Handling: Två små barn och deras filippinska mor hittas döda med halsarna avskurna i sitt hem på Södermalm i Stockholm. Barnens svenske far blir ganska snart misstänkt, men kan han verkligen vara skyldig till detta fasansfulla dåd? Fadern är förtidspensionerad, deprimerad och lever avskärmat från samhället.

Det bli Hammarbypolisen med Conny Sjöberg i spetsen som får ta hand om fallet. Ju mer de gräver, desto märkligare blir fallet. Kriminalinspektör Einar Eriksson försvinner plötsligt. Kan han ha någon anknytning till morden?
Conny Sjöberg och hans kollegor kriminalassistent Petra Westman, kriminalassistent Jamal Hamad och kriminalinspektör Jens Sandén får även börja leta i en annan stad och tid, när en ung kvinna parkerar bilen vid en kiosk för att köpa klubbor till de två små pojkarna hon lämnat kvar i baksätet. Något fruktansvärt händer under tiden hon står vid kiosken, något som förstör flera människors liv. Hänger allt detta ihop? Läs boken och få svaret i denna tragiska historia.

Författaren Carin Gerhardsen har även denna gång lyckats göra en riktigt spännande kriminalroman om Hammarbypolisen i Stockholm. Vem minns inte alla lovord som Pepparkakshuset fick när den kom ut 2008. Författaren uttrycker sig på ett förträffligt sätt, med mycket spänning. Hon kan detta med att gestalta personer och miljöer på ett enastående sätt. En riktig sträckläsarbok som är spännande från första till sista sidan. Jag hade i alla fall väldigt svårt att lägga den ifrån mig. Jag rekommenderar den verkligen.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Linda Odén

2010-06-13

Sveriges absoluta deckardrottning!

Karin Karlsson

2010-05-27

Tredje boken i Hammarbyserien och den går i samma stil som de tidigare. Mycket bra berättat, saknade dock en aning av den spänning som funnits i de tidigare böckerna, men definitivt läsvärd.

Elisabeth E

2010-04-30

En svag fyra, inte fullt lika spännande som "Mamma, Pappa, Barn".

2010-04-17

Riktigt bra, precis som de tidigare böckerna. Spännande från början till slut. Jag gillar att hon inte har "hollywood slut" i sina böcker, samt den löpande sidohistorien som gör att man längtar till nästa bok.

Ciccis bokblogg

2010-04-10

I en lägenhet i Stockholm hittas en kvinna och hennes två barn mördade. Halsarna är avskurna på dem. Den lilla familjen ligger tillsammans i sovrummet och det är blod överallt. Mördaren har inte lämnat några som helst spår efter sig. Hammarbypolisen är snabbt på plats och de börjar utreda morden. Kvinnan är från Filipinerna och har varit gift med en svensk man tidigare men är nu skild. Det visar sig snart att det funnits en annan man i hennes liv som dock är svår att hitta. Vid sidan av den hemska mordhistorien så har poliserna egna problem. En av kollegorna kommer inte till arbetet och det visar sig att han är försvunnen. Både spåren från mordutredningen och den försvunna kollegan leder kriminalkommissarien Conny Sjöberg till Arboga. Där även han har privata ärenden att ta tag i.

Vyssan lull är tredje boken i Hammarbyserien om kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans kollegor på Hammarby polisstation på Söder i Stockholm i centrum. Varje bok är en avslutande historia men jag tycker att man skall läsa dem i rätt ordning eftersom utöver varje fall är det en liten extra ”story” om poliserna på Hammarby polisstation. Carina Gerhardsen skrev färdigt alla tre böckerna innan hon lämnade in dem till förlaget. Hon håller just nu på att skriva färdig fjärde delen i Hammarbyserien.

Den här boken är minst lika bra som de båda andra böckerna. Den är en bok att sträckläsa/lyssna på. Uppläsare är Katarina Ewerlöf och hon är enligt min mening en av de bästa uppläsarna. Alltså en riktigt bra bok med en riktigt bra uppläsare, kan det bli bättre? Carina Gerhardsen är helt klart den nya deckardrottningen i Sverige just nu.

2010-03-30

Den här boken "Vyssan lull" är den tredje fristående delen i deckarserien: "Hammarbyserien".

Den första boken "Pepparkakshuset" utkom 2008.

Den andra boken "Mamma, pappa, barn" utkom 2009.

Och nu har jag alltså läst den tredje boken "Vyssan lull".

Den här boken var precis lika bra som dom två tidigare böckerna. Jag tycker verkligen om karaktärerna i boken, speciellt poliserna som är med i varje bok. Storyn i den här boken var också lika bra som i dom två tidigare.

Boken var spännande, lättläst, gripande och inte alls förutsägbar. Så jag kan varmt rekommendera boken. Men läs helst alla tre böckerna, och i rätt ordning.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Maria Larsson

2010-03-23

En briljant sammanvävd spänningsroman av hög kvalitet.

Maria Larsson

2010-03-22

Två små barn och deras filippinska mor hittas med halsarna avskurna i deras hem i Hammarby sjöstad. En lägenhet som en svartarbetande städerska omöjligen kan ha råd med. Barnens far, en deprimerad förtidspensionär, är en av de misstänkta för dådet.
Den surmulne polisinspektören Einar Eriksson har dessutom försvunnit spårlöst. Just när hans medarbetare behöver honom som mest för att lösa de fasansfulla morden.

"Vyssan lull" är Carin Gerhardsens tredje bok i "Hammarbyserien", där vi får följa kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans kollegor. Gerhardsen växer med uppgiften - för varje bok blir intrigen tätare och hennes förmåga att knyta ihop många trådar är rent av imponerande.
Som en röd tråd genom alla tre böckerna är Gerhardsens förmåga att hålla sina läsare på helspänn från allra första sidan och att upplösningen är allt annat än förutsägbar.

Tempot på språket är högt, detaljerna många men ingenting lämnas åt slumpen. Gerhardsen är mycket noggrann i uppbyggnaden av sina böcker. Det märks framför allt på sättet hon galant knyter samman historier.
"Hammarbyserien" ska läsas i kronologisk ordning, annars riskerar man att gå miste om mycket av Gerhardsens briljans.

Jag vågar även påstå att Gerhardsen är snäppet modigare än samtida författare i samma genre, då hon tar sig an det otäcka i samhället, det vi oftast blundar inför. Det vi inte vill se.
Otåligt väntar jag nu på del fyra.