Universums mörka hemlighet

Året är 2179. Människan har erövrat månen och jordens förenade regering har bevisat att något utomjordiskt liv inte existerar. I denna inbillade sanning har jag vuxit upp.Mitt namn är Veronica Harrington. Jag är arton år gammal och överintelligent. Om det är roligt att vara ett underbarn? Oh nej, kära läsare. Det är faktiskt ganska ensamt. I hela mitt liv har jag känt mig udda. För smart för min ålder och för ung för mitt intellekt. Jag har aldrig tillåtits vara barn på riktigt.Nu ska du få höra hur mitt liv tog en dramatisk vändning. Det är historien om hur jag förberedde mig på att dö långt ute i rymden, efter att mitt skepp förlist i en tragisk olycka. Det är historien om den mest osannolika vänskap. Det är också historien om en naturkraft så brutal att den inte bara skulle hota jorden, utan allt liv i hela universum.Mitt namn är Veronica Harrington välkommen till min värld.Universums...

Veronica Kronholm

2023-01-16

Ett spännande rymdäventyr med härliga karaktärer!

Universums mörka hemlighet är ett rymdäventyr uppdelad i två olika delar som ligger sju månader isär och även om boken riktar sig mot unga vuxna, tycker jag att det är en bok som de flesta kan ha behållning av. Och om man är ovan fantastiken som bred genre och vill börja med något, tycker jag att den här kan vara en bra inkörsport. Framförallt till sci-fi. Som genre är det ingen jag brukar läsa ofta eller vara störtförtjust i eftersom det ofta kan vara så mycket nytt att hålla reda på, men det här gillar jag, mycket för att det är mycket bra gestaltat och genomtänkt.

Själva handlingen vill jag inte riktigt skriva om, för det är så stor risk att förstöra hela första delen av boken i så fall, men vi börjar i rymden, när kapten Lundegaard, Veronica och Aaron flyger med rymdskeppet Millennium för att undersöka den stora fläcken på Jupiter, dras in i ett maskhål, räddas av ett annat skepp och plötsligt får lära sig att det finns utomjordingar som tillsammans med jorden har en handelsöverenskommelse och har ett råd sinsemellan för att inte de olika planeterna ska känna till varandra. Tillsammans försöker de komma ut ur maskhålet och hitta hem igen. Andra delen bjuder på fler äventyr men också mycket mer relationsdrama mellan de olika karaktärerna.

Persongalleriet är alldeles lagom stort, och jag tycker om de olika personligheterna av olika anledningar. Till exempel gillar jag Harvey och Raavus relation som är sådär svår av förståeliga men samtidigt helt ovettiga skäl, kapten Lundegaard som verkar så mysig och Aaron som jag tycker har den absolut bästa utvecklingskurvan. Auriga är en av mina favoriter och hennes varma och inbjudande sätt gör att jag vill vara kompis med henne också. Men min absoluta favorit är roboten Tivirty, och hennes stora oförmåga att tala om väsentlig information för att ingen har frågat om den.

Veronica som huvudkaraktär är spännande och svår att nonchalera. I många fall vill jag absolut ta tag i henne och skaka om henne, eftersom hon beter sig väldigt omoget och som ett barn. Och då är det dags att stanna upp lite vid det, för Veronica Harrington är i stort sett ett barn. Ett underbarn, som är otroligt mogen inom det vetenskapliga, inom sitt specialämne, men som inte alls är mogen känslomässigt, för hon har fått lära sig att genier minsann inte ska visa starka känslor. Och som underbarn, som fått skippa flera årskurser och alltid varit yngre än de andra, har hon varit relativt ensam och inte heller fått lära sig det sociala samspelet på riktigt. Det är svårt att komma ihåg, tycker jag, eftersom hon ändå jobbar som läkare i rymden, men ack så viktigt. Malin V. Olsson har skrivit det väldigt snyggt. Inte övertydligt så det hela tiden påpekas, men ändå att det alltid finns med i bilden.

Därför är det inte heller svårt att förstå att Veronica faller hals över huvud för den första som ens visar lite intresse, och älskar honom helhjärtat. Skulle jag bli glad om mina egna barn betedde sig så? Nej. Var jag likadan i hennes ålder? Absolut. Att det också händer på ett rymdskepp där de knappt vet om de kommer att överleva gör saken ännu mer förståelig. Det är inte heller konstigt att hon reagerar impulsivt och ibland verkar lite känslomässigt instabil, hon har helt plötsligt fått relationer att försöka hantera, något hon inte är van vid.

Malin V. Olsson skriver med ett driv och alla miljöer verkar helt trovärdiga. Att det skulle bo utomjordingar på planeterna runt oss är en spännande tanke, och framför allt gillar jag här förklaringarna till varför jordens invånare aldrig har upptäckt dem, trots otaliga försök. Skulle jag hitta något minus i skrivsättet så är det de plötsliga ”kära läsare” som dyker upp emellanåt. Jag hade önskat fler sådana eller inga alls. Antingen allt i mer dagboks-/brevform, eller rakt upp och ner jag-perspektiv.

Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen i Av stjärnstoft är vi komna, speciellt eftersom Universums mörka hemlighet slutar med lite av en cliffhanger.

Rebecka Nyman

2020-11-30

En mysig bok som byggs upp ju längre en kommer in i den. Jag tycker att det är spännande med en berättelse som knyter an till om det finns utomjordiskt liv eller inte. Ibland är det som om Veronica pratar till läsaren med fraser liknande "Kära läsare". Jag hade dock gillat om det hade varit mer eller inte alls, då jag i nuläget tyckte det var lite oklart. Mycket kärlek och jag kan nämna att jag hejar mer på vissa utan att avslöja vilka. Boken är fylld av varm vänskap. Som sagt, en mysig berättelse om den spännande rymden och bra uppbyggd som gör att jag längtar till att börja nästa bok!

Rosita Söderström

2020-11-21

Wow! Vilket äventyr. Spänning, humor och allvar, Mysterium och romantik i en härlig blandning. Ingen känsla bortglöms, i detta dramatiska rymdäventyr.
Jag både fascineras och imponeras utav Malins rika vokabulär, tekniska- och sjukvårdssäkra inslag. Förstår visserligen att hennes vardagsarbete som leg. sjuksköterska har nytta och avspeglar sig också i hennes skrivande. Allt är mycket trovärdigt!

Rymdteamet med överintelligenta läkaren och biokemisten Veronica Harrington (18år), Kapten Lundegard (89år) och teknikern Aaron (22år) från California Space Center påbörjar sin resa mot planten Jupiters största måne, Ganymedes. Varifrån de skulle sända mekaniska sonder över till planeten för att ta prover från Den stora röda fläcken. Vilken förblivit en spännande, till synes olöslig gåta. En gåta Kapten Lundegards team var fast beslutna att finna svar på.
Naturligtvis uppstår diverse komplikationer, annars vore det säkert varken trovärdigt eller speciellt hissnande och medslukande. Dock en härlig relationssaga med utveckling.

Universums mörka hemlighet - en ungdomsbok med fortsättning. Jag 40+ skriver emellertid under på att detta fascinerande och spännande äventyr passar minst lika bra för äldre. Det är ett gnistrande men också turbulent och bitvis riktigt känsloladdat universellt framtidsdrama.

Ge dig chansen att slukas med! Du kommer inte minst träffa på och lära känna ett fantastiskt gäng utomjordingar! Aurgia, Malek och Ravuu samt Medéas - Saknar dem redan!

Universums mörka hemlighet får av mig fyra planeter av fem möjliga samt en supernova och två tindrande stjärnor, tillsammans med glädje för humorn, tårar för tårarna, rosenlyrik för den kännbara romantiken och en kram för den vackra vänskapen.

Catrin Persson

2020-07-15

Ni vet när man påbörjar en bok, sugs in i den och sedan plötsligt läst ut den? Precis detta hände mig när jag öppnade Universums mörka hemlighet. Redan otroligt tidigt i boken hittade jag en favoritkaraktär, som trots många underbara figurer höll sig kvar på plats ett hos mig.
En spännande och fartfylld resa ut i rymden, fylld med äventyr, känslor, vänskap och tillfredsställande mängd vetenskap bakom händelserna.
För vad finns egentligen ute i universum? Och vad kan gå fel när man beger sig ut dit?
Har du inte redan läst om Veronica Harrington så rekommenderar jag verkligen att göra det!

Idas Recensioner

2020-05-23

Oj, oj oj! Jag fastnade redan på första sidan av Universums mörka hemlighet. Inte bara för att handlingen är spännande och händelserik, utan för att beskrivningarna är helt fantastiska. Malin V. Olsson har skapat ett spännande äventyr, med karaktärer som både är unika och roliga att följa.

Jag blev positivt överraskad av bokens handling, den innehåller många oväntade vändningar och andra händelser som verkligen förde handlingen framåt och skapade ett intresse hos mig. Relationerna är underbara, men kanske att det gick lite snabbt fram ibland. Trots detta kunde jag inte sluta läsa, och det är tecken på en riktigt spännande bok. Dessutom tycker jag att boken hade fungerat fint som en film, eller kanske en kortare serie.

Universums mörka hemlighet bjöd på en fängslande läsning, med välutvecklade karaktärer och intressanta miljöer. Jag kan inte skriva en bättre recension än att den verkligen är värd att läsa. Stort tips!

Andie Lindskog

2020-01-06

Frågan om det finns liv på andra planeter i universum är kanske lika gammal som mänskligheten själv. I Universums mörka hemlighet av Malin V Olsson får vi veta att det visst finns liv på flertalet andra planeter i vårt solsystem. Men även då, år 2179 är det en väl bevarad hemlighet för mänskligheten. Bara en liten grupp experter där det överintelligenta underbarnet Veronica Harrington ingår känner till detta.
På ett fyndigt och underhållande sätt berättar Malin ett framtidsdrama om hur det rymdskepp Veronica är en del av besättningen på färdas längre än vad som är tillåtet. De dras in i ett maskhål, med en lång rad problem som följd. Som jag dock inte tänker gå in på här, eftersom risken då finns för spoilers. Bättre att så många som möjligt själva får läsa och uppleva detta välberättade spännande rymdäventyr. För mig som egentligen inte är särskilt van vid science fiction, och inte ens sett alla Star Wars-filmerna, är Universums mörka hemlighet en alldeles utsökt berättelse, med lagom mycket ”facktermer” som jag enkelt kan ta till mig och förstå. De olika karaktärerna är väl beskrivna, och jag kan tydligt se dem alla framför mig, även de som inte kommer från vår planet. Gestaltningen i boken är utsökt. Bara ett litet exempel, vid ett tillfälle när huvudpersonen Veronica är på besök hemma i Kalifornien hos kollegan Aaron som bjuder på mat. Normalt i den här avlägsna framtiden får man sin förtäring från ”matåterskapare”. Men Aaron är fascinerad av gamla ting, och Veronica berättar för oss läsare; ”Två stearinljus brann med flämtande låga och i bordets mitt stod en gammal kokmojäng – jag vill minnas att Aaron kallat dem grytor – med det mest väldoftande innehåll jag kunde föreställa mig”!
Med bokens avslutande sidor befästes också tanken att jag bara måste läsa den kommande fortsättningen!

I "Universums mörka hemlighet" av Malin V. Olsson @malin.v.olsson får vi följa med på en spännande resa in i framtiden och möta utmaningarna som människorna ställs inför. Boken är skickligt och detaljrikt skriven och förutom spänning är det en mysig och trevlig bok som jag varmt kan rekommendera. Boken passar både ung som gammal och skulle även passa som film.
Jag började läsa boken i Kalifornien och det var lite kul när jag upptäckte att delar av handlingen just utspelar sig där. Nu väntar jag med spänning på en fortsättning.😊
#universumsmörkahemlighet #malinvolsson #vistoförlag #Ungdomsbok #Ungdomslitteratur #boktips #bokrecension #novemberläsning #spänning

Jennifer Johansson

2019-09-14

Ett supertack för recensionsex Malin V. Olsson!

Universums mörka hemlighet är en contemporary i rymden. Den följer ett gäng karaktärer som kämpar med att hitta tillbaka till sin värld efter att ha dragits in i ett maskhål. Den handlar om vänskap, kärlek och om rymden.

Jag älskar rymden. Jag tycker den är så fascinerande och hade jag varit en smartare människa hade jag velat läsa rymdteknik. Jag har alltid fascinerats av hur rymden fungerar - vilket jag tycker att Malin V. Olsson lyckas gestalta avsevärt lättsamt. Det bästa med den här boken är allt rymdsnack, hands down.

Jag tyckte att handlingen började långsamt och hade svårt för skrivsättet, speciellt då jag tyckte att den hade två olika sätt att skriva på. Ena sekunden var det som att vi fick följa med dessa människor på deras äventyr, men i den andra sekunden så var vi och "tittade på". Refererar till när författaren valt att börja meningar med till exempel "Kära läsare...", detta förstörde historien lite för mig då jag tappade fokus totalt. Sedan tyckte jag att den romantiska biten i historien, de förhållanden som skapades och intrigerna, kändes lite oseriösa. Det gick lite för fort, instalove, och det kändes väldigt tonårsaktigt. Just den aspekten hade jag rekommenderat en yngre tonåring att läsa - men själva historien kan läsas av vilken ålder som helst.

Jag ser fram emot att läsa mer från Malin V. Olsson men också att få besöka dessa karaktärer igen och se vad det hittar på!

Linda Andersson

2019-08-19

En riktigt spännande och underhållande bok jag varmt kan rekommendera/Linda Andersson

Spännande, underhållande & välskriven!

Snezana Lindskog

2019-07-11

Att läsa ”Universums mörka hemlighet var som att kliva in i framtiden och andas in en frisk fläkt av en kommande värld. En storslagen genomtänkt berättelse med så mycket charm. Spänning från sidan ett. Ett härligt drivande berättande där författaren stannar upp precis i lagom portioner för att låta oss ta del Veronicas känslor i olika situationer. Veronika är 18 år, redan utbildad läkare, överintelligent och får vara med om helt otroliga äventyr. Rymdtemat är tydligt men tar inte över, tvärtom så fascineras jag av kunskaperna som portioneras ut precis i lagom takt så att jag förstår. Här finns fortfarande massor med relationer, stor portion drama och en stämning som gör att jag måste läsa vidare. Cliffhangers är Malin superb på! Jag försökte stjäla så mycket tid jag kunde för att få läsa och komma vidare i berättelsen. En ungdomsroman som fängslar även en 60 åring. 😉 Jag slås med häpnad över hur skickligt Malin har flätat ihop händelserna. Miljöbeskrivningar som målar tydliga bilder så att jag ser dem framför mig. Här märks även hennes gedigna kunskaper inom sjukvården från sjuksköterskeyrket men också massor av kunskap om universum och teknik. Jag fängslades otroligt och nu väntar jag på uppföljaren!!! Hoppas på att få läsa fler böcker av Malin, rymdtema eller ej. Språket är enkelt och berättelsen fängslande! Ett exempel på en vacker mening. ” Varmvattnet smattrade hemtrevligt mot golvets klinkerplattor, ett rytmiskt småplaskande som genom magi tycktes driva bort orosmolnen som hopat sig dagen innan.”
Full pott!