Unga Kvinnor

Alcott, Louisa May

| 1981

sarah kings

2017-07-05

Mysig och lttlst, ingen bladvndare. Knns som att versttningen r lite fr modern d boken r skriven p sent 1800 tal.

Iris Eriksson

2016-04-15

jaa... lste den pga min bokcirkel. Den var... okej. Svrt att beskriva. Den kndes vldigt... oskuldsfull. medveten om att det r en ungdomsbok men ja.. handlade lite fr mycket om saker som jag inte knner att jag har ngot intresse fr.

Lars Martinsson

2015-04-04

Viktoriansk familjeroman utan frsonande drag.

Sara Johansson

2014-04-29

En bra bok, klassiker. Jag lyssnade p denna p engelska och de va olika upplsare per kap s de va lite svrt att hnga med.

Elisabeth J

2010-12-02

Nja, inte min typ av bok. Alldeles fr sockerst och sliskig ibland.

Sara Eriksson

2010-08-30

Jag hade s stora frvntningar p den hr boken, och sg verkligen fram emot den. Har alltid varit nyfiken sen Rachel i tv-serien vnner nmner den i en episod nr hon och Joey har bytt bcker fr att se vilken som r bst. Boken r trevlig, och karaktrerna r milsvida olika varandra och jag r fascinerad och imponerad ver att frfattarinnan lyckas ge dessa kvinnor s sregna drag och lyckas behlla dessa boken igenom. Det jag blir lite frvirrad ver r som vanligt den rda trden. Boken sker inte fram en hndelse som binder ihop hela boken, utan det r i srklass en bok som r vldigt vardaglig. Ingenting utver det "vanliga" hnder, och kanske ska man vara just tacksam ver att det inte r en bok som r spektakulr. Jag fr dock en mer vlkommen inblick i hur det var att vara kvinna p den tiden, och vilka msten och krav som fanns p de unga kvinnorna, och den skuldbrda som lg, men ven mot de unga mnnen, ven om det inte r lika framtrdande i den hr boken. dock blir inte betyget mer n en trea, d boken bitvis gav mig myror i baken. Men uppskattad och vrd att lsa!

Josefine Ejebjrk

2010-07-11

Denna var den första boken jag någonsin läste på engelska. Det var i sjunde klass och det tog mig nästan hela terminen att läsa slut den, men det är en bok som fastnat hos mig. Sen dess har jag läst om den åtminstone två gånger, både på svenska och engelska. Lousia May Alcott har skrivit en bok om systraskap, lojalitet till familjen, glädje och sorg. Hennes miljö beskrivningar är fantastiska och man kan verkligen leva sig in i boken och följa dessa systrar på deras resa genom livet.