Une gourmandise

Barbery, Muriel

| 2002

Flag from fr

C'est le plus grand critique culinaire du monde, le Pape de la gastronomie, le Messie des agapes somptueuses. Demain, il va mourir. Il le sait et il n'en a cure : aux portes de la mort, il est en quête d'une saveur qui lui trotte dans le c?ur, une saveur d'enfance ou d'adolescence, un mets original et merveilleux dont il pressent qu'il vaut bien plus que tous ses festins de gourmet accompli. Alors il se souvient. Silencieusement, parfois frénétiquement, il vogue au gré des méandres de sa mémoire gustative, il plonge dans les cocottes de son enfance, il en arpente les plages et les potagers, entre campagne et parfums, odeurs et saveurs, fragrances, fumets, gibiers, viandes, poissons et premiers alcools... Il se souvient - et il ne trouve pas. Pas encore.

Nina Gustafsson

2023-03-18

Med maten i fokus lär vi känna den kände matkritikern. Hans och andras minnen bakar en bild av huvudpersonen och vad mat har för betydelse i våra liv. Språkligt en fröjd men berättelsen blir lite tråkig efter ett tag.

2023-03-15

Stark 2:a

2019-02-15

Språket är hela behållningen i denna korta historia om smaker. Pikant berättat och jag blir hungrig och längtar tillsammans med Pierre.

Jakob Orlunder

2017-03-06

En nygräddad rabarberpaj. Sommargräs. En stillsamt guppande insjö. Minnen. Men hur minns vi egentligen scenerna i livet, vilket sinne tillämpar vi? Boken "Smaken" är en ganska så anspråkslös, men likväl läsvärd, bok om jakten på ett bortglömt sinnestillstånd framkallat av en smakupplevelse. Kanske inte Barberys mest självklara alster, men om även du är en person som lagrar minnesbilder bland såser och mördeg, så kommer den inte lämna dig besviken. Men en rabarberpaj med hemgjord vaniljsås - det är det inte.

Josefine Ejebjörk

2014-08-26

Kom aldrig in i denna korta bok, igelkotten är en stor förbättring på hennes teknik att fånga både karaktär och djup.

Rebecka Bevka

2014-04-06

Trevlig och underhållande så länge läsningen varade. Såhär några dagar efter att jag vände sista bladet tycks jag ha släppt boken helt. Läsvärd men gav inga bestående intryck.

Elisabeth E

2013-03-03

Tråkig.

Sara Sandquist

2013-01-18

Intressant historia om olika relationer. Att den handlar om mat höjde betyget ett snäpp.

Alekzandra K.

2012-11-03

Udda upplägg, gillar det! Riktigt poetiskt och uttryckande språk. Många adjektiv. Dock härlig liten bok trots att jag inte äter kött.

Karin Ljung

2012-10-11

Inte i klass med 'Igelkottens elegans' men målande, vackert och sensuellt om mat. Och livet.
Läs!

D

Dan Tilert

2012-08-06

Varken spännande, tankeväckande eller speciellt välskriven. Den är i alla fall kort.

Maria Palm

2011-10-05

Ett porträtt av en osmaklig pompös man. Små korta betraktelser av mannen gjorda av hans omgivning. Jag växte en aning efter läsandet, vet inte varför, men boken ger mig en god eftersmak.

Karin Pantzar

2011-08-02

Sparsmakad berättelse med många fina formuleringar.

Liza Bolin

2011-08-01

Igelkotten var bättre, Smaken är... banal. För kortfattad för att göra porträttet av den elake matkritikern intressant eller ge honom något djup, något antiklimaktiskt slut, och hans sökande efter den där smaken är helt enkelt tråkig.

Elin Möllerstedt

2011-07-29

Når inte upp till "Igelkottens..." nivå men ändå rolig och vackert poetisk läsning. En kort bok som rymmer mycket på sina drygt 150 sidor.

Linda Hultén

2011-06-09

Ett evigt raljerande om den ena smaksensationen efter den andra. Pretentiöst uppstaplande av adjektiv som känns näst intill pinsamt konstruerade. Ett stolpskott efter igelkottens elegans...tyvärr :(

Sofie Petersson

2011-05-14

Tycker om böcker om mat men blev något besviken. Igelkottens elegans är bättre.

harriet karlsson

2011-05-05

Mycket prat men föredömligt kort.

Sara .

2011-01-28

Barbery glömmer den viktigaste ingrediensen i alla böcker: en karaktär man som läsare tycker om och kan känna igen sig i.

Y

Yvonne Boqvist

2010-11-12

Var tvungen att läsa denna också eftersom jag blev så förtjust i Igelkottens elegans. Denna har också ett härligt språk. Lite av M Proust men inte fullt lika utdragen, som när den beskriver smaken av en solmogen tomat på 1 1/2 sida, underbart.

Merja A

2010-09-22

På många sätt annorlunda i jämförelse med "Igelkottens elegans". I den här debutboken har kulinariska orgier en central plats. Huvudpersonen har inte nekat sig något av livets goda. Nu tänker han tillbaks på alla smaksensationer han har upplevt. Man kommer att tänka på Proust och Madeleinekakorna.

Kenneth Olausson

2010-08-01

Den gamle matkonnässören och horbocken ligger för döden och söker i minnet efter vad som varit grundbulten i hans liv. Men här gäller nog den gamla sanningen att den som söker inte finner. Åtminstone om man skall döma efter vad de som tvingats vistas i han närhet tycker och tror om hans livsverk.