Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik

"Det pedagogiska arbetet ställer idag allt större krav på den enskilde läraren. Nya uppgifter och mer ansvar för barn och ungdomar i samhället har lagts på skolan och lärarna. En målstyrd skola kräver lärare som kan tolka centala styrdokument, formulera mål för arbetet och arbeta i arbetslag. Förändringar av uppdraget ställer idag krav på en bredare lärarkompetens men också mer fördjupade kunskaper om undervisning och lärande. Lärare behöver utvecklade färdigheter just i undervisandets konst. För att lärare ska kunna se sina möjligheter och utveckla sin undervisning, krävs ett baskunnande och ett yrkesspråk för lärare. Vårt syfte med denna introduktion är att ge vägledning och en översiktlig struktur i utbildning till lärare. Vi hoppas att boken kan inspirera lärare och arbetslag att reflektera och handla professionellt. Lärarskickligheten är kunskapsgrundad och kvaliteten på...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

J

Johan Åberg

2012-09-29

Betyg

Stavfel och slarv. Annars väldigt torr läsning och trista exempel. Det är inte helt och hållet författarnas fel, dock. Själva ämnet är ju inte gripande, direkt.