Underströmmar

Harris, Joanne

| 2003

Le Devine är en liten ö, inte mycket mer än en samling sandbankar och en klippig ryggrad som lyfter den ur Atlanten, ett par samhällen, en liten fiskpaketeringsfabrik, en enda strand. I generationer har de två byarna, det fattiga Les Salants och det välmående La Houssinière, varit rivaler om fisket, om turistnäringen och om det mesta. Och i samma takt som La Houssinière blomstrat har det gått utför för Les Salants... Åter i Les Salants efter tio år i förskingringen försöker Mado finna sig tillrätta med bylivets stilla rytm, med det isolerade samhällets nedärvda misstänksamhet och gamla familjefejder. Men hon har svårt att acceptera och bara se på hur öborna tycks ha givit upp ? inför det vikande fisket och inför havet som erövrar mer och mer av deras kust för varje besvärligt tidvatten. Mado blir alltmer besatt av tanken att få sin hemby att bli lika välmående som La Houssinière. Men...

Mona Guttke

2013-01-12

En otroligt långdragen bok. Jag tyckte alla franska namn var jobbiga då jag inte alls är van sådana. Men på något vis orkade jag bli lite fängslad vid den så jag skummade genom alla 445 sidor och fick så reda på slutet.

En konstig bok med ovanlig handling och miljö som var ganska seg att komma in i. Många sidor och liten text men väldigt korta kapitel gjorde att den aldrig blev tung att läsa. Jag som inte kan franska upplevde det som lite "jobbigt" med alla franska namn på personer, orter och saker och ting.

Josefine Ejebjörk

2011-07-04

En inte speciellt trovärdig bok som jag inte gillade alls. Har avskräckt mig från att läsa några andra av hennes böcker.

lotte sigurd

2011-03-16

Orkade inte läsa vidare i denna.

Lotta Norén

2009-09-09

Läste boken på svenska, men det alternativet fanns inte med.