Underdog

Flygt, Torbjörn

| 2001

Underdog är en varm och humoristisk generationsroman för alla som vuxit upp med fluortanter och mindervärdeskomplex. Vi får följa familjen Kraft från sjuttiotalets början, då Ralf Edström var allas idol, till åttiotalets mitt, då idolen plötsligt hette Börsen och fotbollsskorna byttes mot loafers med peng. Men det är också en skildring av den enorma samhällsomdaning som pågått sedan dess. Bodil Kraft är en av alla de otaliga närvarande mödrar som är kittet i familjen, en ensamstående fabriksarbeterska i Malmö som mot alla odds och med en stor portion energi lyckas rädda sig ur arbetslöshet och till och med göra en viss karriär. Det är sonen Johan som berättar om henne och om sig själv som pojke, om sin superbegåvade och mobbade syster Monika, om musiken, kläderna och hela det myller av människor som omger familjen Kraft - grannar, släktingar, vänner, blivande MC-ligister och proggiga lärarvikarier....

Moa Eriksson

2019-11-28

Älskade den här boken när jag läste den, både första gången och därefter. Jag får en tydlig bild av Sveriges folkhem på 70-talet, och myser av beskrivningar av tiden. Jag fanns inte då, men kan lätt romantisera över den tiden och hur tydliga bilder jag får av den här boken

Inger Johansson

2018-05-17

En av de bästa svenska böcker jag läst. Oerhört bra

Monika Alm

2018-05-11

Mycket igenkänning, man gick tillbaka i sitt eget liv och minnen dök upp. Men lite väl omständlig text. Lite för långa meningar ,svårt att förstå.

Zack Simone

2016-10-13

Kanske får nobelpriset ändå?

ingrid tullgög

2015-09-17

Gillar miljö och persongalleri

Jesper Svensson

2015-04-08

En utmärkt generationsbeskrivning med fin känsla för nyanser. Skickliga tillbakablickar och mycket givande läsning. Rekommenderas.

Izabela Horn

2014-09-23

En generations Roman om att växa upp på 70 talets Malmö. En ok bok som man lätt känner igen sig i. Språket e lite krångligt med långa meningar och det tar ett tag att komma in i boken. Läsvärd

Bengt Girvall

2013-11-20

Bra språkbehandling och skildring av Malmö för en tid sedan!

Susanne Antonson

2013-09-27

En skildring av min uppväxttid som gav lite för dåliga/bittra bilder

Catta Cat On Hat

2013-07-29

Fantastiska beskrivningar dock lite väl långrandig.

annika åberg

2012-12-26

Helt ok

Erik Eriksson

2012-10-20

En mycket tråkig bok för tråkiga människor!

Göran Bergström

2012-10-06

Nostalgitripp

Göran Bergström

2012-10-05

Skön nostalgi

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Bra bok för oss som växt upp under sextio- och sjuttiotalet.

Jag vill läsa mer!

Anna-Lena Bergman

2012-03-29

Härlig bok med hög igenkänningsfaktor!

Klas Forsman

2012-03-13

En ganska härlig bok på sitt sätt. Inget speciellt händer ändå är det svårt att sluta läsa. Trolige beroende på stämningen och igenkännings faktorn för min del.

Anna

2012-02-08

en stark trea.

Emma Ask-Tindberg

2012-01-15

Orkade inte ens läsa klart den!

Ulf Pettersson

2011-10-25

lättläst, mycket man känner igen sedan uppväxten

Conny J

2011-10-23

Gav upp den fösta gången efter 100 sidor. Tog fram den en timme senare, gav den en chans till men efter ytterligare 50 sidor orkade jag inte med den..

Tobbe Fransson

2011-10-13

Först tänkte jag att boktiteln bara var diametrala motsatsen till "överlevde", men jag överlevde boken och den gav mersmak. Tyvärr försvann den efter "Män vid kusten"

Emma

2011-08-22

Jag orkade inte läsa färdigt boken efter en tredjedel och jag brukar ändå vilja kämpa mig igenom de böcker som jag påbörjat. Bara kändes som att den inte kunde ge mig något just nu. Tror att den kan vara riktigt bra ifall man är sugen på att läsa en beskrivande roman om 70-talet eller om man kan känna igen sig i tiden. Själv fastnade jag varken för personerna eller handlingen något särskilt. Läste till och med lite här och lite där i boken och lite i slutet. Det gick bra, men inte blev det så värst mycket intressantare.

Britta Persson

2011-08-09

Började läsa den och tyckte den var så ointressant att jag sluta läsa den efter bara något kapitel.

Lysande om uppväxt i Malmö på 60 - 70 talet. Alldeles mitt i prick!

Lars Andersson

2011-05-16

Den här boken kändes rätt så ordinär för mig, gav mig inte så mycket.

Frank Thorén Hall

2011-04-26

Lite seg. Jag tillhör nog inte målgruppen..

Anna-Karin L

2011-01-14

Längesen jag läste och hade höga förväntningar, som inte riktigt infriades. Hög igenkänningsfaktor om man som jag växte upp på 70-talet.

Det underbara med boken är att alla generationers uppväxt nog kan känna igen sig i många av delarna. Det finns alltid en surgubbe som skäller på ungarna för att de leker och gör ljud ifrån sig. Det finns alltid en Lisbeth i släkten och en Cissi i klassen. Jag gillar hur Flygt skickligt använder sig av språket och lätt går från en ung Johan till en medelålders Johan med större insikt i situationer som uppstår i ungdomsåren.

Ulla Edlén

2010-08-07

Njutbar läsning

Janita sundblad

2010-08-05

Är man uppvuxen under 70-talet så känner man igen sig i allt :) den är underbart nostalgisk

Jens Burö

2010-06-22

Hyffsat bra bok men lite för mycket stereotypa beskrivningar av den oförstående vuxenvärlden. Arg gubbe som inte ville att man skulle spela fotboll på innnergården osv. Enligt mig så är det ett sundhetstecken att en vuxen kan sätta ner foten gentemot ett gäng med ungdomar. Idag känns det som inte många vågar det.

Mariette Enelycke

2010-06-21

En härlig berättelse där jag känner igen min egen uppväxt. Nostalgi.

Helena Niininen

2010-06-06

En lättläst bok om att växa upp på 60-70 talets Sverige. Många igenkänningar under läsningen.

Märit Estrada

2010-05-24

En skildring av en tid som inte längre finns men som jag växte upp i. Förort med trånga bostäder. Arbetande föräldrar som ger sina barn en bra grund att stå på. Strävsamt men också ljuspunkter i helger, semestrar och stark sammanhållning. Skildrat så man nästan är där och genom ett uppväxande barns ögon.

Sonja Glans

2010-03-25

Rolig bok

Den här boken speglar mycket av mitt eget liv och hur mina söner hade det när de växte upp. Flygt har på ett träffsäkert sätt fångat tidsandan ihop med ett personligt öde, som gör att jag inte kunde sluta läsa när jag väl börjat.

Jessica B

2010-02-11

vet inte om den förtjänade en femma, men så blev det!

Annika Lönneborg

2010-01-31

Jag tyckte den var tråkig. Orkade inte läsa ut den.

Josefina Thögersen

2010-01-30

Jag älskar underdog, har läst boken ett flertal gånger sedan jag var 14-15 år. en av mina absoluta favoriter!

Marie Bonnevier

2010-01-30

Jag förstod aldrig varför Underdog har hyllats av kritikerna. Tyckte själv att den var en enda lång beskrivning av misär och tristess. Ingenting alls för mig med andra ord.

Petra Norstedt

2010-01-09

Detta beskriver känslan under mina uppväxtår i Västra Frölunda

2010-01-02

Verkligen barndom, en massa företeelser, dofter och saker jag hade glömt eller gömt långt inne i minnesbanken. Bara det där med telefonen, en tung svart sak i bakelit.

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

kul för oss 70-talister

Jenny Östensson

2009-08-15

Jo den var väl bra och lite charmig men det blev lite väl mycket beskrivningar av allt för att den ska få en femma av mig. I början var det trevligt men sedan blev det bara tröttsamt.

Ulla Englund

2009-07-08

Härlig läsning för flera åldrar, igenkännbart trots inte uppvuxen under samma decennium

Maria Klamas

2009-05-27

Den här boken var en väg tillbaka till barndomen, med alla dess dofter och händelser och skeenden... För mig gav den ett stort intryck och fick mig tänka tillbaka på hur allting var en gång... och fick nya ögon för det som skedde... vi är ett gäng som träffas en gång i månaden, kompisar som jag växt upp med... och däri boken kom allt fram igen... det goa? 70-talet....klasskillnader, drömmen om det goda livet, jag älskade boken verkligen!

Carina Rydberg

2009-05-06

Ja... den här var väl bra... fast inte riktigt SÅ bra som den har rykte om sig att vara.
Jag lyssnade till Underdog som radioföljetong, utmärkt uppläst av författaren själv. Mitt stora problem med den här berättelsen, är Flygts iver att kommentera/analysera i princip varenda situation och konflikt, på ett sätt som för mig framstod som både onödigt och snusförnuftigt. Det blev tröttande efter ett tag, eftersom jag ville läsa en roman, och inte sättas i skolbänken, med Torbjörn Flygt som mässande magister.
Men boken har charm, och Flygt en alldeles egen, personlig ton - som hans redaktör kanske skulle ha bett honom lägga band på vid ett flertal tillfälllen i den här berättelsen.