Underbara dagar framför oss - En biografi över Olof Palme

Berggren, Henrik

| 2010

Detta är den stora, definitiva och internationellt gångbara boken om Olof Palme och hans tid. Den rör sig från tysta lägenheter på Östermalm i Stockholm till kokande metropoler i Sydostasien, från privata internatskolor till socialdemokratiska kursgårdar, från lantligt herrgårdsliv i Sörmland till sjaskiga drugstores i den amerikanska södern. "Inget i hans liv var så vackert som det sätt han lämnade det." Så heter det om en avrättad statsman i Shakespeares drama om den skotska medeltidskungen Macbeth. Med Olof Palme är det tvärtom. Det brutala mordet på Sveavägen i Stockholm en februarinatt för tjugofem år sedan har höljt hans liv i skugga. Vi står kvar med en blandning av nostalgiska drömmar och svarta nidbilder. Det är inte bara mordutredningen som är ouppklarad utan också vårt förhållande till Olof Palme. Det finns inget enkelt eftermäle. Aristokraten som blev socialist. Individualisten...

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

En mycket bra biografi om en intressant person och politiker. Jag gillar särskilt hur berättelsen inte är i kronologisk ordning vilket ökar förståelsen för hur Palme tänkte.

Min enda, och stora, invändning är att författaren verkar ha en man-crush på Palme och därmed inte är särskilt objektiv i sin beskrivning.

Björn Belfrage

2018-03-12

Ett imponerande historiskt verk om Palme.

Good day all well this is i faith a good book through a splendid person god blees really.

h4l h4rtl3y

2015-06-02

Detta är inte (bara, eller ens framför allt) en biografi över Olof Palme. Det är en oerhört faktatät berättelse över framväxten av det moderna Sverige. Berggrens engagemang och lust att förmedla riktigt dallrar och rister, det är en berättelse full av engagemang. Inte någon skönskrivning av Palme, eller socialdemokratin. Även om det naturligtvis är en viss slagsida ... En bok som ger nya lager till förståelsen av (det politiska) Sverige.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

Ett måste för den som har ett politiskt intresse.

Ulf Pettersson

2013-03-14

en uttömmande bok om Olof Palmes liv och, som jag uppfattar boken, en objektiv beskrivning av hans liv och gärning

Sverker Brundin

2012-08-23

Oerhört imponerande verk, där författaren beskriver Olof Palmes politiska bana med stor sakkunskap. Det är intressant och väldigt lärorikt som en skildring över Sveriges samtidshistoria. Däremot är det bitvis väldigt torrt, inte långt från en akademisk avhandling. Och frågetecknen om vem Olof Palme som människa och person egentligen var kvarstår.

Per Appelgren

2012-05-03

Underbar! THE biography! Tack, Henrik Berggren.

Nils Thor

2012-02-04

Enastående bra biografi och samtidshistoria. Välskriven och lättläst. En njutning att läsa.

Ali Shalchizadeh

2011-10-16

Mycket underhållande, man får mer respekt för hur politiken fungerade på den tiden och framför allt med Olof Palme i centrum.

Kenneth Olausson

2011-09-06

En biografi över Olof Palme? Javisst. Men också en stilistiskt fullgången beskrivning av en intellektuell akademiker/journalist över modern samtidshistoria och en analys av annars svårfångade sammanhang. En lysande bok.

Elin Möllerstedt

2011-07-29

Faktaspäckad och väldigt intressant ur flera perspektiv. Man vet ju hur det slutar men kan ändå inte låta bli att bli lite sorgsen och nyfiken på vad som hade hänt om Olof och Lisbeth hade valt en annan väg hem efter bion -86. Var hade Palme varit idag, och framförallt vad?

Henrik Johansson

2011-03-02

Fantastisk bra bok om den politiska nutidshistorien, gestaltad av Palme och socialdemokratin. Slutet blir en aning, ja, plötsligt slutar boken. Men som helhet mycket bra bok.

Hanna Lundqvist

2011-01-07

En bra bok som förutom Palme handlar om den politiska utvecklingen under 1900-talet

Maria Eriksson

2010-11-06

Läs Henrik Berggrens bok om du vill få en nyanserad bild av en Sveriges viktigaste politiker. Samtidigt får du en bra beskrivning av den rekordsnabba utvecklingen av Sverige från bondesamhälle till modernitet. Hans sätt att koppla det politiska skeendet till kulturella strömningar är ytterligare en plusfaktor.

joaim krantz

2010-11-02

Bra skrivet inte bara om personen Palme utan inte minst om den tid han levde i

Merete Madsen

2010-09-25

Ger en sammanhängande och trovärdig av Palmes liv och tid, hans gärning sätts i sitt sammanhang på ett sätt boken också kan läsas som en utvecklingshistoria över Sverige från förra sekelskiftet fram till Palmes död.