Under Vintergatans alla stjärnor

Davidsson, Camilla

| 2014

Med Under Vintergatans alla stjärnor utkommer debutanten Camilla Davidsson med en intelligent och trovärdig feelgoodroman om en sönderstressad och vilse karriärkvinnas väg mot inre utveckling. I romantrilogins första del tvingas Emma lämna sin på ytan bekväma tillvaro i storstaden. Hon kastas ut på resa som blir fysiskt såväl som psykiskt utmanande, men också början till något nytt. När vi lär känna Emma har hon utarbetad flytt karriärjobbet i Stockholm för att söka lyckan i London där Eric, amerikanen hon blivit handlöst förälskad i, bor. Deras relation blir komplicerad och utvecklas i en helt annan riktning än Emma tänkt sig. Hon lider sig igenom tiden i London och hankar sig fram på tillfälliga jobb. Av en tillfällighet hör hon talas om den tusenåriga pilgrimsleden Camino de Santiago de Compostela i Spanien och får en ingivelse att den är precis vad hon behöver för att reda upp sitt liv....

Anette Holgersson

2020-11-02

Den var intressant och mycket bra skriven. Jag hade svårt att lägga i från mig boken. Hon skriver på ett bra sätt. Det var verkligen en fängslande berättelse. Jag är mycket nöjd.

Eva Pettersson

2020-08-30

Helt okej, men med en hel del klyschor.

Sofie Adolfsson

2020-03-01

Jag blev väldigt inspirerad av själva pilgrimsvandringen. Beskrivning av miljöer och atmosfärer gjorde att man sveptes med. Jag upplevde att jag blev lugn när jag läste boken i och med att stämningen i boken är så. Spännande karaktärer och det ska bli spännande att följa Emma i de efterföljande böckerna!

Cecilia

2020-01-30

Läsvärd bok, man blir direkt sugen på att gå Caminon! Tänkvärda tankar och citat - läs den!

Malin R

2019-09-23

Emma lämnar sitt krävande jobb för London och Eric, som hon hoppas få träffa oftare om de bor i samma stad. Men det blir inte som hon tänkt och hon mår allt sämre. Av en slump bestämmer hon sig för att pilgrimsvandra Caminon till Santiago de Compostela.
***
Jag vet inte vad jag ska tycka om boken. 🤔 Den var svår att släppa, men den är full av "pekpinnar" om hur mycket bättre det är att släppa sitt gamla liv och ekorrhjulet. Lite självhjälpsbok i romanform, men ändå inte. Det är en helt okej bok, men inte den bästa jag läst, helt enkelt 🤗

Katarina Rosenqvist

2018-03-25

Jättefin bok!

Tusan, så bra! Det här är en debutroman, och det kanske märks ibland i det språkliga, men det är inget som jag stör mig på. Det är sällan jag läser en bok som griper tag i mig på det sättet som Under vintergatans alla stjärnor gör. Jag vill hjälpa Emma, prata med henne, lyssna på henne, ibland skaka om henne och vara hennes vän. Jag blir också enormt sugen på att pilgrimsvandra, vilket är en stor bedrift för promenader är inte min grej alls. Davidsson skriver jordnära och personligt, och det är tydligt att hon hyser varma känslor för just pilgrimsvandringen.

Det här är en av de få böcker som jag verkligen känt att jag måste läsa fortsättningen på, och på en gång! Tur för mig att jag inte hittade den här när den var nyutgiven.

En lättläst men enkel bok. En lång lässträcka utan att ngt händer...mkt om vandringen att gå från en plats till en annan...förstår vad tanken med boken är men lite tråkig i min smak. Positivt - blir iaf sugen på att vandra.

2017-06-09

Det positiva jag har att säga är att den var inspirerande på så sätt att jag nu vill vandra Caminon.
Det negativa är (Spoiler alert!!!) hur en man som i stort sett är känslomässigt utpressande angående sex beskrivs som så trevlig och empatisk. Jag satt och väntade på ett övergrepp och på sätt och vis kändes det lite som det blev så även om författaren inte använde de orden. Kändes i övrigt naiv och lite stereotyp, karaktärerna kändes ytliga och det är lite klämkäckt flum över det hela även om poängen i grunden är bra.

Anna Hallberg

2017-03-21

Det gav en extra dimension av att ha vandrat Caminon. Det var som att vara där igen - fantastiskt.

Magnus Johansson

2016-07-21

Jag brukar tänka att lättlästhet är något bra. Alltså får den här ett åtminstone godkänt betyg. Enligt min mening annars för enkel och ordinär. Uppslaget är inte så dumt, men jag har svårt att identifiera mig med huvudpersonen.

Annika Sjöström

2016-06-08

Tror egentligen att det kan vara mer intressant att läsa för de som verkligen gått Caminon, vilket däremot inte hindrar att jag blir lite sugen själv att prova på....

Lotta Lettenström

2016-03-25

Lättläst bok om pilgrimsvandring. Jag blev inspirerad till att vandra. Historien är annars ganska enkel.

Kristina Suomela

2016-02-26

Den väldigt fin bok om en tjej som vandrar i Spanien. Fantastiska naturbeskrivningar, handlingen är jättebra och man har lust att vandra med Emma. Läs den!

Louise Ö

2015-10-17

Intressant, men lite för enkelt skriven. Jag hade velat ha lite fördjupning i de olika personporträtten. Men jag gillade det andliga budskapet. Att vara i nuet är något som tål att upprepas!

Emma

2015-10-03

Blev så sugen på att vandra! En underbar beskrivning av Caminon i Spanien... Tyvärr är författaren inte så bra på att skriva tror jag, för det är något som saknas. Berättelsen blir liksom lite platt och inte så gripande. Däremot hade jag ändå kunnat rekommendera den bara för en stunds trivsam läsning.

Evelina Austen

2015-07-27

2015-07-26

Älskar vandringen och närvaron och människorna. De få sexscener som är får mig att skämmas pga rent ut sagt töntiga. Den korta Harlequinkänslan som uppstår då passar inte in alls. I boken, handlingen och meningen. Väntar in uppföljaren

2015-04-22

En charmig och lättläst bok. Mycket har man hört och läst tidigare men det tål upprepningar. Helst när det på ett enkelt vis är invävt i berättelsen. Härliga är också alla mysiga människor hon träffar på vandringen. Är så sugen på att själv gå "Caminon".

Emelie G

2015-01-07

Lite för mycket stereotypisk, men jag gillade beskrivningen av själva vandringen

M E

2014-10-28

Har också gått "Caminon". Roligt att läsa om de olika ställena. Känner igen mycket. Men själva romanen är för tunn. I och för sig trevliga inslag och citat från andra böcker.

Linda Svensson

2014-08-23

En bok som känns skriven med hjärtat vilket förlåter en hel del tekniska brister. Själva historien berörde mig inte men jag blev sugen på att göra samma vandring som dess hjältinna.

2014-08-20

Den här boken tyckte jag om. Det är ju en roman, men som jag har förstått det så baserar sig boken mycket på författarens egna liv. Hon har bland annat gått pilgrimsleden Camino de Santiago de Compostela själv.

Lite feelgood-roman är det. Och även lite självhjälps/måbra-bok är det. Men allra mest en vanlig roman.

Det är första boken i en planerad trilogi, och jag ser verkligen fram emot att läsa en fortsättning på Emmas liv, efter hennes vandring på åttio mil i Spanien.

Boken är välskriven och lättläst, och har ett skönt läsflyt i sig.

Rekommenderar absolut boken .

När jag fick mail från Camilla med förfrågan om att läsa och recensera boken, visste jag inte så mycket. Läste lite av information hon skickade med, och idag är jag glad jag fick chansen. Tack Camilla.
Vi kan börja med omslaget, så vackert och så livsbejakande. Me like.
Emma har gått in i den berömda väggen fast hon själv inte är medveten om det. Det blev mer jobb sedan hennes väninna slutade, hon har även lite trassel på kärleksfronten.
Så hon bestämmer sig för att vandra pilgrimsleden Santiago de Compostela.
I boken beskrivs hennes vandring från start och till mål, under vandringen ser hon tillbaka på sitt liv.Det blir många tårar och tankar under resans gång. Hon träffar även underbara människor och de allra flesta är hjälpsamma och varma människor. Det är en sådan härlig stämning mellan dem, ibland äter de riktigt goda middagar tillsammans. Men även pilgrimsmat, vilket inte är lika gott. Man förstår att författaren gått leden själv annars hade man inte så målande kunnat beskriva allt.
Jag blir till och med sugen på att gå leden, synd att man inte vara några år yngre.
Sammanfattning: Snabbläst, varm bok som målande beskriver en pilgrimsvandring med dess problem och vedermödor.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson är författarens debutbok.

Det är en imponerande debutbok som fångar från första raden och håller mig fängslad hela tiden. Jag älskar språket, skildringen av huvudpersonen och alla de människor hon möter på sin vandring längs den tusenåriga pilgrimsleden Camino de Santiago de Compostela i Spanien.

När jag lägger ifrån mig berättelsen känns det som om jag har vandrat pilgrimsleden, jag känner stenarna under mina fötter, dofterna från den blommande fälten, den heta vinden och tyngden av ryggsäcken. Det här är en bok jag kan tänka mig att läsa om och självklart hoppas jag att det kommer en uppföljning, för jag vill läsa mer av författaren Camilla Davidsson. Läs boken och håll utkik efter fler böcker av denna författare!

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson är författarens debutbok.