Under radarn

Child, Lee

| 2017

Jack Reacher #21 Året är 1996 och vi möter en ung Jack Reacher som fortfarande befinner sig i armén. Han har precis återvänt från ett lyckat uppdrag i Balkan och belönas med en medalj och en stor förmögenhet. Direkt efter ceremonin får han order om att återvända till skolbänken. Reacher, tillsammans med en FBI-agent och en CIA-analytiker, ställer sig alla frågan: vad i helvete gör de där? Snart förstår de att det rör sig om en täckmantel. Var och en, den bästa inom sitt område, har handplockats för ett topphemligt uppdrag: att hitta en amerikan som försökt sälja ett föremål till en islamistisk terrorcell i Hamburg, för hundra miljoner dollar. Både föremålet och förrädarens identitet är ett stort mysterium....

2019-02-24

Hör till de sämre Jack Reacherhistorierna. Alldeles för rörig och spänningsfattig. Bara i de allra sista kapitlet hettar det till lite. Child borde också undvika att gå närmare in på kärleksscenerna, de blir lätt töntiga och klyschartade.

Jan Banan

2018-03-30

Ännu en prequel från Reachers tid i det militära. Hoppas verkligen att detta blir den sista och att han från och med nu fokuserar på nuet. Jag vill ju gärna tro att Lee Child har några riktigt bra Reacher-böcker kvar i sig att skriva, men jag börjar tyvärr bli mer och mer tveksam. Det var länge sedan sist.

Kim M. Kimselius

2017-08-26

I den 21 boken om Jack Reacher tar författaren med oss tillbaka i tiden, när han fortfarande befinner sig i armén. Först tyckte jag det var roligt att få se hur han hade det i armén, men handlingen var inte lika spännande som i de tidigare böckerna. Ändå var den klart läsvärd. Jack Reacher är alltid Jack Reacher.

Mattias Lönnebo

2017-01-08

Det här är en duglig thriller, men verkligen inte särskilt originell. Det känns som om man har läst det här förut, sett det på TV, och Lee Child kanske tänker sig att det här ska bli en film, om man tar bort vissa av de onödigt brutala scenerna? Nej, Jack Reachers karaktär är bättre som vagabond än som stamanställd militärpolis. Bättre kan författaren.