Under nio nätter

Rudberg, Denise

Nionde boken i den populära serien om förundersökningsledaren Marianne Jidhoff. En varm sommarkväll sitter en man på sin balkong när han plötsligt hör ett konstigt ljud ? ett desperat rop, en duns, sedan tystnad. Han ringer 112 men räddningstjänsten kommer aldrig. När han går och lägger sig känns det som att han har inbillat sig hela händelsen. Fem år senare blir Marianne och hennes specialteam kontaktade för att utreda ett gammalt självmord begått av mannen till en känd livsstilsprofil. Samtidigt börjar profilens nuvarande sambo att känna sig hotad. Privat får Torsten det riktigt körigt när hans exfru plötsligt ringer på dörren och behöver tillfälligt tak över huvudet. Marianne hamnar på en stökig middag som resulterar i en ny bekantskap hon helst velat vara utan. Även Augustins liv är ställt på kant och han grubblar intensivt över de stora frågorna.

Tina Stålsäter

2023-07-29

Boken hade mått bra av färre personer och mer djup i karaktärerna. Dock beskrivs det väldigt ingående vad olika personer äter till frukost, lunch och middag. Känns som att de detaljerna var mest utfyllnad av boken snarare än att det gav något. Känns även som att alla sidospår med parallellhistorier också bara är utfyllnad. Första och sista gången jag läser denna deckardrottning.

2021-01-31

Lite som ”Hem till gården”, men utan puben. En vanebildande ”bladvändare” med många olika trådar, som aldrig riktigt knyts ihop?

Annione H

2020-05-30

Bra flyt och lättläst men nog den sämre i serien.

Ingela Svensson

2020-01-19

Sträckläser, så bra!

Evasbokhylla

2019-11-29

Det är Marianne Jidhoff med kollegor, det är överklass, spänning, rödpang och tryffelnougat allt serverat med en elegant underhållning.

2019-11-24

En varm sommarkväll sitter en man på sin balkong när han plötsligt hör ett konstigt ljud – ett desperat rop, en duns, sedan tystnad. Han ringer 112 men räddningstjänsten kommer aldrig. När han går och lägger sig känns det som att han har inbillat sig hela händelsen.

Det här är upptakten till @deniserudberg nya roman om Marianne Jidhoff. Boken är den nionde delen i denna Elegant crime serie!

Jag tokgillar Marianne Jidhoff. Hon är så skönt egen på något sätt. Hon går sin egen väg och tar numera ingen skit.

Som med de övriga delarna är även denna bok välskriven och lättläst. Sidorna flyger fram och det enda negativa är att boken tar slut för fort! I denna del får relationerna mellan människorna mer utrymme, och den är inte lika spännande som en del av de tidigare böckerna. Men det gör liksom inget. Boken är bra och jag rekommenderar den varmt om du har gillat tidigare delar!

Charlotte Fagrell

2019-11-14

2019-11-11

Relationer och mat står i centrum, som vanligt. Lättläst, klar på ett par timmar, underhållning för stunden, men inte en av de bättre i serien.

A H

2019-11-11

Inte en av de bättre...

2019-10-28

Denise Rudberg har gett ut drygt tjugo stycken böcker, och jag har läst dom nästan allihopa. Jag gillar hennes sätt att skriva. Tycker att hennes böcker är lättlästa, lättsmältna, snabblästa, enkla, underhållande, och absolut läsvärda.

Den här boken är den nionde delen om Marianne Jidhoff och dom andra, i den serie böcker som Denise Rudberg kallar Elegant Crime, som är kriminalromaner som utspelar sig i överklassmiljöerna på Östermalm i Stockholm.

Jag tycker att boken Under nio nätter var precis lika bra som dom åtta tidigare böckerna, och jag ser fram emot kommande böcker i serien.

Jag kan absolut rekommendera boken, men läs allra helst hela serien i rätt ordning. För den största behållningen av böckerna, det är inte själva kriminalfallen, utan det är att följa Marianne, Torsten, Augustin, och alla dom andra karaktärerna i böckerna.

2019-10-26

Tillfredsställer mitt behov av strunt. Kriminalgåtan är helt underordnad Mariannes och Torstens privatliv och framför allt deras ätande och drickande. Inspirerade mig till ett besök på Östermalm.