Under kupolen

King, Stephen

| 2011

Det är en vacker oktoberdag i den lilla staden Chesters Mill, Maine. Plötsligt kraschar ett litet sportflygplan in i en osynlig barriär strax utanför staden. Nästan samtidigt kör en timmertransport in i samma osynliga vägg. Något oförklarligt har hänt: ett kraftfält innesluter staden likt en gigantisk kupol. Inget kan komma förbi kraftfältet. Ingen kan ta sig in i staden och ingen kan ta sig ut. Invånarna i Chesters Mill är isolerade från omvärlden.Det dröjer inte många dagar innan det lilla samhället börjar falla sönder. Stadens starke man, bilhandlaren och viceborgmästaren Big Jim Rennie, tar tillfället i akt och utser nya poliser som lyder hans minsta vink. Han har nämligen en hel del olika intressen att bevaka Samtidigt lyckas USA:s armé nå fram till den f.d. armékaptenen och Irakveteranen Dale Barbie Bar- bara som den senaste tiden har jobbat som grillkock i staden. Presidenten vill...

2022-10-20

Att en sådan tegelsten kan vara så givande och spännande rakt igenom. Stundtals väldigt stressande, med scener som gör ont i magen. Får mig att fundera på de små kamper om makt som förs varje dag. Också aktuellt avseende källkritik, rädsla för det annorlunda och risken med kortsiktigt tänkande.

Elisabeth Svensson

2019-06-23

Det som slår mig när jag kommit en bit in i boken är hur grym världen kan vara... Hur skrämmande och fruktansvärt en författare kan skriva.. Hur fast man blir i handlingen att man inte kan släppa taget. Sida upp och sida ner.

Marie Lindström

2017-01-08

Klassiker!

Erica S

2017-01-04

helt ok bok men kanske lite för lång

Magdalena Hanell

2016-07-09

Inte att sammanblandas med serien, som inte har mycket gemensamt med originalstoryn som är mycket bättre.

Gunilla Jönsson

2015-07-17

Helt annan story jämfört med tv serien. Mycket våldsammare men mer realistisk.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Nä men ändrade till fyra :)

Johan Arvidsson

2015-07-11

Denna är fantastisk. Fantastisk. Vilken enorm läsupplevelse med de mest abstrakta äventyren och äkta spänningsroman. Stephen King does his thing!

Anchi L

2015-02-15

Den får en trea med tvekan. En bok med så många ord att handlingen försvinner i allt onödigt. Jag hade aldrig läst klart den om det inte varit så att jag börjat se serien Under the dom och fångats av den. En mycket svag trea för min del.

Jag gillade den storligen. Intressant att den skiljer sig så mycket från TV-serien, det skulle ha kunnat vara helt olika historier med samma grundförutsättningar.

Den kändes tidigt som en femma, inte som i mina senaste femmor där det har vuxit fram under vägen. Den har ett fantastiskt (stort) persongalleri, och spännande händelseutveckling. Men jag tycker han gör det lite väl lätt för sig de sista 200 sidorna. Inte "och så vaknade jag och hade drömt alltihopa", men en berättarteknisk lösning åtminstone i de häraderna, om än med utrymme för flexibilitet. Men slutet får anses okej ändå.Min bästa King hittills, skulle jag säga.

Cecilia Kronqvist

2014-10-16

Bra bok men platt slut

Nettan Läslus

2014-06-08

Spännande!! Lite märkligt slut men absolut läsvärd. Har just börjat se serien och den är totalt olik boken.

Emil Florell

2014-05-18

Lång, storslaget o riktigt bra. Steven King i högform

Maddes Bokblogg

2014-01-13

Bästa boken jag läst på länge. Sällan har jag blivit så berörd av karaktärerna som i denna.

Anna Hedenstedt

2014-01-03

Ett tidsödande tidsfördriv! Romanen var ok, rätt spännande på sina ställen, men saknade både det episka och det riktigt läbbiga - som skriven text alltså, inte som idé. Idén var väldigt intressant!

Carina Olsson

2013-10-25

Riktigt bra, ganska typisk Kingbok.
Nu är jag mest irriterad över att TV-serien inte överensstämmer med boken, det skiljer sig i mångt och mycket :/

Carina Olsson

2013-10-25

Riktigt bra, ganska typisk Kingbok.

Jodå, King levererar som förr. Det jag kan tycka är lite störande är de typiska King-karaktärerna som jag har blivit ganska trött på, såsom lillgamla barn som strör kloka och fyndiga kommentarer omkring sig. Annars bra och spännande.

Thommy Stenström

2013-05-01

En mycket bra bok som dock är väldigt lång. Men låt er inte avskräckas av det. För den är helt enkelt tvungen att bara lång pga allt som händer.
Jag läste någons recension på denna sidan att han ville se historien bli film. Jag kan bara hålla med. För blir filmen hälften så bra och spännande som boken. Ja då blir filmen riktigt bra.

Kristina Varga

2013-04-15

Älskade denna bok. Det känns som King har inspirerats av Flugornas herre med hela konceptet om vad som händer när normer och regler försvinner. Trots så många karaktärer tycker jag han lyckas hålla intresset upp för var och en av dem, man vänder blad efter blad för att få reda på vad som händer med dem.
Det finns så mycket i boken, människors relationer till varandra, kampen mellan gott och ont, mysteriet med kupolen.

Kickie Boman

2012-09-01

Denna koloss till bok får en stark 4:a av mig. Inga tråkiga avsnitt där inte. Spänning och nerv 'til the bitter end.

Marc Moore

2012-06-20

Det var inte värt att ta sig igenom alla sidorna, hade nog varit bättre om den varit en tredje del så tjock. Den varken engagerade eller skrämde mig.

Jag gillade denna bok och den var bara sååå bra =)
Denna kan jag allt rekommendera till er andra..

Marita Ryen

2012-04-11

Bra och spännande historia men kanske lite väl lång. (1178 sid).

Elisabeth Andersson

2012-03-12

En av mina King-favoriter. Bra läsning från början till slut :)

Eyez Only

2012-03-06

Superbra, älskar när King skriver tjocka, innehållsrika böcker. Har läst denna två ggr, på svenska och engelska. Båda versionerna är lika bra men det ger kanske en extra dimension att läsa den på originalspråket.

Emma Pa-Fo

2012-02-24

Jag är omvänd! Ska definitivt läsa mer Stephen King.

Sonja Nordberg

2012-01-19

Det bästa Stepen King har skrivit på 15 år.

2011-12-30

Om man bara läser boken utan reflektioner, där Chester's Mill bara är en vanlig liten stad som plötsligt drabbas av att en osynlig kupol sänks över den, då är den nog inte så bra. Men om man ser Chester's Mill som USA och kupolen som, till exempel, Patriot Act, då får den helt andra proportioner. Inte heller spelar den något krystade anledningen till kupolen någon roll om man ser det ur det perspektivet . Det är liksom inte den som är det viktiga. Nu gissar jag bara, men jag tror inte Stephen King bara har skrivit om en by som blir avskärmad av en kupol. Det här är förmodligen det mest politiska jag någonsin läst av King och jag har läst det mesta.

Resten finns på http://bokslut.blogspot.com/2011/12/under-kupolen-av-stephen-king.html

2011-12-18

Stephen King har ju varit min absoluta favoritförfattare i över trettio år nu. Och jag tycker att han är lika bra, oavsett om han skriver om skräck eller inte. Det här var min femtionionde bok av honom.

Boken är på 1180 sidor, och det kanske skrämmer bort många läsare. Men absolut inte mig, som älskar tjocka böcker. Är dom bara bra, så får dom vara precis hur tjocka som helst.

Och den här boken var väldigt, väldigt bra. Mycket fängslande och spännande var den. Lättläst och svår att lägga ifrån sig. Absolut inte förutsägbar var den heller. Rörande, gripande, och sorglig var den. Men också rolig ibland. Hemsk och blodig också. Ja, den hade alla ingredienser som en bra Stephen King-roman ska ha. Lite övernaturligt fanns det förstås också, och lite skräck, och lite kärlek.

Så jag kan varmt rekommendera boken till alla!

David Larsson

2011-12-09

King lyckas hålla en bok på över tusen sidor nästan konstant spännande, vilket är en sjujäkla bedrift. Persongalleriet är starkt, och storyn tar en riktigt elak vändning mot slutet. Upplösningen/förklaringen till kupolen tycker jag funkar, det har byggts upp nog mycket för att backa upp den. Betydligt mer drama än skräck; här är det snarare tal om maktspel mellan människor än några monster.

Marie Rös

2011-10-10

Rå, hård, rak och svart och vit. Spännande om man gillar genren. För mig blev det för matstarkt men det är för att jag inte orkar med så mycket hemskheter på en gång i det här skedet :) Läsvärd om man orkar!

Solveig Perklen

2010-10-16

Efter 880 sidor saknar jag karaktärerna nu när boken är slut. Men i klass med The Stand är den inte. Den skulle ha vunnit på lite mer komplexitet. Big Jim är så genom ond att det blir irriterande, och kan de finnas så många lättledda idioter i en liten amerikansk stad? Boken blir aldrig tråkig, men det är inte genomgående en bladvändare.

Elisabeth E

2010-09-05

Spännande berättelse med snabbt tempo utan att det känns stressande. Stephen King har lyckats än en gång :)

Freddy K

2010-07-27

Jag kan känna att handlingen blir lite för mycket (nu menar jag inte själva idéen om "the dome" utan människornas agerande - badguysen har lite irriterande mycket flyt). Men fysatan vilken spännande bok det är, alla 1072 sidorna igenom. Stundtals är det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken. Frågan är om någon karaktär har varit så avskyvärd och irriterande som Big Jim. En av de bästa King jag läst, om kanske inte riktigt i klass med The Stand och Dark Tower-serien.

Mia Enell

2010-04-28

Stephen King när han är som bäst!
Psykologisk och övernaturlig, utan att bli löjlig. Väcker tankar om varför vi människor beter oss så som vi så ofta gör. Om maktbegär och grymhet.

Detta är en Stephen King bok som jag faktiskt tror skulle kunna bli en fantastisk film.