Under jorden i Villette

Hedström, Ingrid

| 1905

I slutet på 50-talet trampar en ung man som en galning för att hinna i tid till gruvan i belgiska Villette. Men hissen ner till gruvschaktet har redan gått. Han hör dånet, han ser räddningsmanskapet rusa till, han inser att han har en chans att försvinna, han skulle ha varit därnere med de andra, alla kommer att tro att han är död Många år senare hittas en ung journalist mördad i en malmlast på en pråm i Villette. I handen har journalisten ett fragment av ett tidningsklipp, ett spår som leder till gruvorten Hanaberget i svenska Bergslagen. Kommunalrådet Birgitta Matsson har just varit med om att gruvan i Hanaberget stängts och sista lasten skeppats iväg till Belgien. Hon reser till Bryssel. En förmiddag hittas hon skjuten till döds på torget i Villette. Martine Poirot försöker hitta sambandet, många spår leder åt samma håll, till en liten ort i Sverige.Den mördade journalisten hade två uppdrag...

2017-03-29

Trovärdigt och Hedström har ett bra driv i både handling och språk. Inte den allra bästa i serien men alltid en trivsam bekantskap.

2015-03-14

Inte den bästa i serien. Men ändå jag trivs Hedströms sällskap.

Eva Pettersson

2013-10-04

Rätt så tråkig och inget som engagerade mig tyvärr.

2013-06-08

Spännande och intressant. Lite många namn att hålla reda på, men riktigt bra!

Martina Bergman

2013-03-08

Det här var pinsamt dåligt.

annika åberg

2012-03-06

Lika läsvärd som de tidigare böckerna

Böckerna om Villette är riktigt bra och denna var inget undantag

eva arkelid

2011-07-12

Lättlästa sommarböcker

Conny J

2011-05-23

Läste hennes tre första böcker mer eller mindre på rad. Det var inte bra, det blev tjatigt och även om boken bra, så var jag trött på det. Kanske skulle fått högre betyg om omständigheterna varit andra, nu blir det en etta...

Samuel Karlsson

2011-05-14

En stark fyra. Den bästa av Hedströms böcker om Villette. Håller sig på alla sätt inom ramen för det jag kallar för "mysdeckare". Spännande, intressant och släpper aldrig taget om läsaren utan att slösa med blod och perversa detaljer som annars är så vanligt bland dagens deckare. Hedström bygger sin tron från grunden och jag hoppas vår nya deckardrottning regerar länge.

Louise A

2010-11-19

Detta är 3:e delen i Hedströms serie, och hon håller stilen med bravur. Kan inte peka på vad det är, men jag gillar det skarpt.

Pia Stendahl

2010-06-01

Villette och Hanberget beskriver författaren så övertygande att det är lätt att glömma att det är fiktiva platser. Platserna är väl beskrivna i hur de ser ut och läsaren får också känsla för platsernas och folkets karaktär.

Jag tycker att intrigen är bra och den är trovärdig. Det känns som Hedström gjort en ordentligt research vilket bidrar till bokens trovärdighet. Trovärdigheten motarbetas dock lite av att Hedström valt att knyta ihop trådarna lite för stramt. Detta gör hon genom att Martines släktingar och bekanta råkar av en tillfällighet känna till delar av historien.

Tyvärr finns det delar i historien som känns väldigt förutsägbara. Som tur uppvägs detta av att boken är välskriven och att den också gör en del oväntade vändningar. Ingrid Hedströms språk är både målande och drivet.

Läs gärna fler av mina ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.

/Pia

Tarja Ahlgrén

2010-03-08

Fräscht med belgisk miljö men annars är detta varken bättre eller sämre än vilken medelmåttig deckare som helst.