Under det rosa teppet

Björk, Nina

| 1998

Flag from no

Kvinnedebatten på 1990-tallet har i stor grad dreiet seg om kvinners rett til å være annerledes, til å være kvinnelige. Men hva er kvinnelighet? Forfatteren hevder at vi har opplevd en renessanse for en type tenkning som reduserer kjønnsforskjeller til et spørsmål om gener og biologi. En slik tankegang begrenser kvinneligheten til å være noe pent og omsorgsfullt. Forfatteren ønsker å avmystifisere forholdet mellom kjønnene, og mener at de såkalte kvinneverdiene er kulturskapte og ikke naturgitte. Med litteraturliste.

W

2022-05-05

Helt ok. Rek.

Maria Hedsén

2021-02-24

Jag som är feminist och älskar liknande böcker blev förvånad över att jag inte alls gillade denna. Den är så platt skriven, som att läsa en faktabok där hon presenterar fakta som för mig redan är uppenbart.... besviken ! Jag hade hört så mycket bra om denna och hade höga förväntningar!

Äntligen läst denna klassiker! Ganska svårläst måste jag säga, men otroligt välskriven och aktuellt även idag såhär många år senare.

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

En av de få böcker jag kan läsa om och om igen! Fantastiskt bra!

Rasmus Klamas

2015-10-08

En spegling av 90-talets feminism där en del jämfört med dagens samhälle är annorlunda, men där för mycket tyvärr är likadant.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Tankeväckande

Lars B.

2014-09-07

Svårt att värja sig mot Björks analys av kön, genus, jämställdhet, patriarkat. Hon ställer flera jämställdhetsivrare mot varandra och fram träder en bild av att mycket sägs, men slutsatserna skevar. Kanske är det ett FI i riksdagen som krävs för att jämställdhetssträvan skall skall få fart på riktigt?

D

Dejan Pijetlovic

2014-07-14

One of the worst books I've ever read. I agree on all the issues that are brought up but dont like that most of the book talks about other peoples lives. If the author feels so strongly about the matter why not use your own experiences to prove a point. Everyone is different and deawing conclusions and making assumptiond from other peopleslives, especially dead ones is not on.

Liza Bolin

2014-05-09

skulle läst den när jag var yngre, nu är det mesta i den självklart och saker jag redan läst många gånger. men jag tycker Björk lyckas bra med att skilja personliga åsikter från fakta, trots att den är fotnotsfri.

Maria Blomkvist

2013-09-11

Lite seg, lite långrandig, lite intrasslade resonemang men många otroligt viktiga frågor lyfts och jag häpnar över att den känns lika aktuell nu som den uppenbarligen var då.

Emma Fägerlind

2013-07-16

Tänk om alla läste? Tänk om alla förstod? Tänk om alla dessutom höll med och började förändras? En sån värld vill jag. Nina Björk for president.

Alekzandra K.

2013-03-09

Jag gillade verkligen att läsa den här boken, den gav intressanta inlägg och synpunkter på olika typer av feminism - vad de innebär/gör. Visar tydliga skillnader samt vikten av feminismen, varför vi har den och vad den egentligen är (eller kanske bör fokusera på). Jag gillar diskussionen om Kvinnan VS kvinnor, hur Björk påvisar att en diskussion om män och kvinnor oftast uttrycks i "män" som plural/grupp/människa och "kvinna" som Kvinnan, i singular, som en essens eller ett naturväsen. Verkligen bra och givande bok! Tips tips

Anna Lindström

2013-02-25

Jag tänkte läsa hennes senaste men i väntan på att den dyker upp från bibblan läste jag denna pärla från 1996. Smart är hon, Nina Björk! Roligt och intressant. Den känns lite daterad men samtidigt har det ju inte hänt så mycket (Läste just idag i DN att kvinnors löner fortfarande släpar efter och gapet ökar t o m. Morr!) Ibland tappar jag tråden i resonemangen, det kan bli lite långrandigt i en del kapitel. Men jag blev sugen att läsa Orlando av Virginia Woolf och böcker av Simone de Beauvoir. Ska komma ihåg att se Nina Björk på Uppsala stadsbibliotek 12:e april.

Karl Sandberg

2012-09-16

Gillar Ninas sätt att skarpt formulera sig, hon har en bra pedagogik i sina texter. Ser fraem emot den dagen min dotter läser den och de diskussioner som lär komma... En dag kanske vi kan få vara "människor först".

Mycket bra och metodisk genomgång. Speciellt kapitlet "Mannen utan kön". En aning daterat men inte alls så mycket som man skulle kunna önska av en bok utgiven 1996. Väldigt välskriven och bra!

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Tänkvärd, fortfarande tyvärr

Anette Karjalainen

2010-03-28

Påvisar problematik men faller på lösningarna.

Vanessa Hanse

2010-03-03

Under det rosa täcket borde vara obligatorisk läsning i skolan.

Frank Berglund

2010-01-29

Viktig bok.

Pia W

2009-12-16

Övertygande och välformulerad. Värlen blir sig inte riktig lik när man läst boken. Angelägen även för män!

Natasha Illyés

2009-06-30

Boven i det patriarkla dramat är inte mannen, är inte ens i första hand nedvärderandet av kvinnan, utan tron på och kraven på en evig kvinnlighet och en evig manlighet

Anette Johansen

2009-06-11