Under det rosa t鋍ket

Bj鰎k, Nina

| 1996

Var står den svenska feminismen idag och vart är den på väg? När vi allt oftare hör tongångar om kvinnans särart, om kvinnors rätt att vara annorlunda män, måste vi åter ställa den grundläggade frågan: vad är kvinnlighet? Genom att läsa förföriska kvinnomagasin, feministiska biologer, hyllare av moderskapet, en roman av Virginia Woolf, aggressiva ninjafeminister i litteratur och på film och genom att läsa skildringen av Simone de Beauvoirs liv följer Nina Björk kvinnligheten som en skapelseberättelse. Här finns även en summering av den kvoteringsdebatt som är aktuell i Sverige. Vad avslöjar den om vår patriarkala demokratis grunder? Nina Björk, frilansjournalist och litteraturvetare, har skrivit ett inlägg i den feministiska debatten....

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Rasmus Klamas

2015-10-08

En spegling av 90-talets feminism d鋜 en del j鋗f鰎t med dagens samh鋖le 鋜 annorlunda, men d鋜 f鰎 mycket tyv鋜r 鋜 likadant.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Tankev鋍kande

Lars B.

2014-09-07

Sv錼t att v鋜ja sig mot Bj鰎ks analys av k鰊, genus, j鋗st鋖ldhet, patriarkat. Hon st鋖ler flera j鋗st鋖ldhetsivrare mot varandra och fram tr鋎er en bild av att mycket s鋑s, men slutsatserna skevar. Kanske 鋜 det ett FI i riksdagen som kr鋠s f鰎 att j鋗st鋖ldhetsstr鋠an skall skall f fart p riktigt?

Dejan Pijetlovic

2014-07-14

One of the worst books I've ever read. I agree on all the issues that are brought up but dont like that most of the book talks about other peoples lives. If the author feels so strongly about the matter why not use your own experiences to prove a point. Everyone is different and deawing conclusions and making assumptiond from other peopleslives, especially dead ones is not on.

Liza Bolin

2014-05-09

skulle l鋝t den n鋜 jag var yngre, nu 鋜 det mesta i den sj鋖vklart och saker jag redan l鋝t m錸ga g錸ger. men jag tycker Bj鰎k lyckas bra med att skilja personliga 錽ikter fr錸 fakta, trots att den 鋜 fotnotsfri.

Maria Blomkvist

2013-09-11

Lite seg, lite l錸grandig, lite intrasslade resonemang men m錸ga otroligt viktiga fr錱or lyfts och jag h鋚nar 鰒er att den k鋘ns lika aktuell nu som den uppenbarligen var d.

Emma F鋑erlind

2013-07-16

T鋘k om alla l鋝te? T鋘k om alla f鰎stod? T鋘k om alla dessutom h鰈l med och b鰎jade f鰎鋘dras? En s錸 v鋜ld vill jag. Nina Bj鰎k for president.

Alekzandra K.

2013-03-09

Jag gillade verkligen att l鋝a den h鋜 boken, den gav intressanta inl鋑g och synpunkter p olika typer av feminism - vad de inneb鋜/g鰎. Visar tydliga skillnader samt vikten av feminismen, varf鰎 vi har den och vad den egentligen 鋜 (eller kanske b鰎 fokusera p). Jag gillar diskussionen om Kvinnan VS kvinnor, hur Bj鰎k p鍁isar att en diskussion om m鋘 och kvinnor oftast uttrycks i "m鋘" som plural/grupp/m鋘niska och "kvinna" som Kvinnan, i singular, som en essens eller ett naturv鋝en. Verkligen bra och givande bok! Tips tips

Anna Lindstr鰉

2013-02-25

Jag t鋘kte l鋝a hennes senaste men i v鋘tan p att den dyker upp fr錸 bibblan l鋝te jag denna p鋜la fr錸 1996. Smart 鋜 hon, Nina Bj鰎k! Roligt och intressant. Den k鋘ns lite daterad men samtidigt har det ju inte h鋘t s mycket (L鋝te just idag i DN att kvinnors l鰊er fortfarande sl鋚ar efter och gapet 鰇ar t o m. Morr!) Ibland tappar jag tr錮en i resonemangen, det kan bli lite l錸grandigt i en del kapitel. Men jag blev sugen att l鋝a Orlando av Virginia Woolf och b鯿ker av Simone de Beauvoir. Ska komma ih錱 att se Nina Bj鰎k p Uppsala stadsbibliotek 12:e april.

Karl Sandberg

2012-09-16

Gillar Ninas s鋞t att skarpt formulera sig, hon har en bra pedagogik i sina texter. Ser fraem emot den dagen min dotter l鋝er den och de diskussioner som l鋜 komma... En dag kanske vi kan f vara "m鋘niskor f鰎st".

Mycket bra och metodisk genomg錸g. Speciellt kapitlet "Mannen utan k鰊". En aning daterat men inte alls s mycket som man skulle kunna 鰊ska av en bok utgiven 1996. V鋖digt v鋖skriven och bra!

AnnaMaria Dahl閚

2011-12-30

T鋘kv鋜d, fortfarande tyv鋜r

Anette Karjalainen

2010-03-28

P鍁isar problematik men faller p l鰏ningarna.

Vanessa Hanse

2010-03-03

Under det rosa t鋍ket borde vara obligatorisk l鋝ning i skolan.

Frank Berglund

2010-01-29

Viktig bok.

Pia W

2009-12-16

講ertygande och v鋖formulerad. V鋜len blir sig inte riktig lik n鋜 man l鋝t boken. Angel鋑en 鋠en f鰎 m鋘!

Natasha Illy閟

2009-06-30

Boven i det patriarkla dramat 鋜 inte mannen, 鋜 inte ens i f鰎sta hand nedv鋜derandet av kvinnan, utan tron p och kraven p en evig kvinnlighet och en evig manlighet

Anette Johansen

2009-06-11