Under det rosa tcket

Bjrk, Nina

| 1996

Var står den svenska feminismen idag och vart är den på väg? När vi allt oftare hör tongångar om kvinnans särart, om kvinnors rätt att vara annorlunda män, måste vi åter ställa den grundläggade frågan: vad är kvinnlighet? Genom att läsa förföriska kvinnomagasin, feministiska biologer, hyllare av moderskapet, en roman av Virginia Woolf, aggressiva ninjafeminister i litteratur och på film och genom att läsa skildringen av Simone de Beauvoirs liv följer Nina Björk kvinnligheten som en skapelseberättelse. Här finns även en summering av den kvoteringsdebatt som är aktuell i Sverige. Vad avslöjar den om vår patriarkala demokratis grunder? Nina Björk, frilansjournalist och litteraturvetare, har skrivit ett inlägg i den feministiska debatten....

Rasmus Klamas

2015-10-08

En spegling av 90-talets feminism dr en del jmfrt med dagens samhlle r annorlunda, men dr fr mycket tyvrr r likadant.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Tankevckande

Lars B.

2014-09-07

Svrt att vrja sig mot Bjrks analys av kn, genus, jmstlldhet, patriarkat. Hon stller flera jmstlldhetsivrare mot varandra och fram trder en bild av att mycket sgs, men slutsatserna skevar. Kanske r det ett FI i riksdagen som krvs fr att jmstlldhetsstrvan skall skall f fart p riktigt?

Dejan Pijetlovic

2014-07-14

One of the worst books I've ever read. I agree on all the issues that are brought up but dont like that most of the book talks about other peoples lives. If the author feels so strongly about the matter why not use your own experiences to prove a point. Everyone is different and deawing conclusions and making assumptiond from other peopleslives, especially dead ones is not on.

Liza Bolin

2014-05-09

skulle lst den nr jag var yngre, nu r det mesta i den sjlvklart och saker jag redan lst mnga gnger. men jag tycker Bjrk lyckas bra med att skilja personliga sikter frn fakta, trots att den r fotnotsfri.

Maria Blomkvist

2013-09-11

Lite seg, lite lngrandig, lite intrasslade resonemang men mnga otroligt viktiga frgor lyfts och jag hpnar ver att den knns lika aktuell nu som den uppenbarligen var d.

Emma Fgerlind

2013-07-16

Tnk om alla lste? Tnk om alla frstod? Tnk om alla dessutom hll med och brjade frndras? En sn vrld vill jag. Nina Bjrk for president.

Alekzandra K.

2013-03-09

Jag gillade verkligen att lsa den hr boken, den gav intressanta inlgg och synpunkter p olika typer av feminism - vad de innebr/gr. Visar tydliga skillnader samt vikten av feminismen, varfr vi har den och vad den egentligen r (eller kanske br fokusera p). Jag gillar diskussionen om Kvinnan VS kvinnor, hur Bjrk pvisar att en diskussion om mn och kvinnor oftast uttrycks i "mn" som plural/grupp/mnniska och "kvinna" som Kvinnan, i singular, som en essens eller ett naturvsen. Verkligen bra och givande bok! Tips tips

Anna Lindstrm

2013-02-25

Jag tnkte lsa hennes senaste men i vntan p att den dyker upp frn bibblan lste jag denna prla frn 1996. Smart r hon, Nina Bjrk! Roligt och intressant. Den knns lite daterad men samtidigt har det ju inte hnt s mycket (Lste just idag i DN att kvinnors lner fortfarande slpar efter och gapet kar t o m. Morr!) Ibland tappar jag trden i resonemangen, det kan bli lite lngrandigt i en del kapitel. Men jag blev sugen att lsa Orlando av Virginia Woolf och bcker av Simone de Beauvoir. Ska komma ihg att se Nina Bjrk p Uppsala stadsbibliotek 12:e april.

Karl Sandberg

2012-09-16

Gillar Ninas stt att skarpt formulera sig, hon har en bra pedagogik i sina texter. Ser fraem emot den dagen min dotter lser den och de diskussioner som lr komma... En dag kanske vi kan f vara "mnniskor frst".

Mycket bra och metodisk genomgng. Speciellt kapitlet "Mannen utan kn". En aning daterat men inte alls s mycket som man skulle kunna nska av en bok utgiven 1996. Vldigt vlskriven och bra!

AnnaMaria Dahln

2011-12-30

Tnkvrd, fortfarande tyvrr

Anette Karjalainen

2010-03-28

Pvisar problematik men faller p lsningarna.

Vanessa Hanse

2010-03-03

Under det rosa tcket borde vara obligatorisk lsning i skolan.

Frank Berglund

2010-01-29

Viktig bok.

Pia W

2009-12-16

vertygande och vlformulerad. Vrlen blir sig inte riktig lik nr man lst boken. Angelgen ven fr mn!

Natasha Illys

2009-06-30

Boven i det patriarkla dramat r inte mannen, r inte ens i frsta hand nedvrderandet av kvinnan, utan tron p och kraven p en evig kvinnlighet och en evig manlighet

Anette Johansen

2009-06-11