Undantaget

Christian Jungersen

| 2006

På Danskt centrum för information om folkmord i Köpenhamn arbetar fyra kvinnor, Camilla, Anne-Lise, Malene och Iben. Då Iben en dag mottar ett anonymt hotbrev på engelska börjar farhågor och misstankar att växa på den lilla arbetsplatsen. Kommer brevet från någon krigsförbrytare - exempelvis Mirko Zigic - som de publicerat artiklar om på nätet och som rapporterats finnas någonstans i Skandinavien eller kommer hotet inifrån huset, från Anne-Lise, som Iben och Malene tror lider av en personlighetsstörning? Konflikterna knyter Iben och Malene tätare samman och den brutala ondskan, som de har beskrivit på tryggt avstånd, finns nu i deras egen värld. De människor de litade på och kände förändras. Och de förändras själva så att det inte längre går att avgöra vem som är offer och vem som är bödel. Undantaget är en psykologisk thriller och en berättelse om kvinnors vänskap samt en filosofisk...

Johan Bengtsson

2016-12-29

Jag tyckte till en början bra om den här boken, det är smart att koppla ihop
olika teorier och berättelser om folkmord med relationer i en mindre grupp
människor. Men jag tyckte det blev för många starka ingredienser i soppan
så att säga, allt kändes inte trovärdigt. Slutet var ett typiskt thrillerslut
enligt formulär 1A. Beskrivningen av mobbing på arbetsplatsen är bra i början,
men känns till sist orealistisk, lite för många gravt störda personer
på en gång....
Iben och Malene är verkligen arbetskamraterna från helvetet, jag är glad
att jag sällan stött på sådana personer i arbetslivet!
Ett exempel på en sak som inte känns realistisk är Anne-Lises besök på Camillas
körövning. Ett inslag som är spännande men vilken normalbegåvad person skulle
i en sådan situation ta sig för något så dumt?
Tyvärr så gör Jungersens försök att göra denna roman till en spännande deckare/thriller
att den mer subtila analysen och skildringen tappas bort.

Elina Johansson

2012-07-06

Boken är spännande och egen! Man får följa karaktärerna på djupet och det är svårt att släppa historien när man lagt ifrån sig boken.

Marina Trenkoska

2012-02-17

Nja, psykologick thriller ska det vara, men kommer inte riktigt in i rätt sinnesstämning. Och all fakta känns bara för mycket. Synd på de förväntningarna jag hade...

Eva Pettersson

2011-07-15

En spännande grundhistoria, varvat med teorier om det mänskliga psyket som verkligen lever sig kvar i sinnet långt efter det att jag läst ut boken. Rekommenderas starkt!

Håkan Östlundh

2011-04-04

En udda vinkel för en thriller: vuxenmobbing på jobbet. Väl genomfört även om slutet känns en smula påklistrat.

Anna-Karin L

2011-01-18

En bok om ondska. Spännande, men jag skulle inte vilja kalla den deckare, mer psykolgisk thriller.

En bok jag varmt kan rekommendera!

Norman Aina

2010-12-24

En riktigt ruggig skildring av vad som händer i en grupp när den utsätts för ett oidentifierat hot. Ingen deckare utan en psykologisk thriller.

En riktigt ruggig psykologisk thriller om ondskans mekanismer hos oss vanliga människor som möjliggör folkmord. Berättelsen som även sammanflätas av en "tråd" om hur rädsla, för organisatoriska förändringar eller reella? inbillade hot, kan genera systematisk... mobbning på arbetsplats, var riktigt otäck men tänkvärd om vad vi "vanliga" är kapabla till!

Emma Utter

2010-06-06

Vilken bok!! Den lyckas klockrent skildra hur ondskan kan förkovra sig mitt i vardagen samtidigt som ingen kan förstå hur mördare, torterare och våldtäktsmän är beskaffade. En riktigt kusligt spännande psykologisk thriller som kan diskuteras hur mycket som helst! Omöjlig att lägga ifrån sig och efteråt stannar tankarna på hur jag själv tänker, handlar och känner kvar länge länge...

Annelie S

2010-05-11

Spännande upplägg!!!!!

Ullis N

2010-04-23

Säljs som en deckare, vilket för mig är obegripligt.
Den stora behållningen är ondskans mekanismer och hur man kan göra gott i det stora och ont i det lilla.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Denna går helt enkelt inte att lägga ifrån sig.
Inte ens när den är slut.
Och då är det illa.

Sofia Åkerberg

2009-07-29

Fantastiskt bra bok om den ondska som möjligen bor i alla människor. Trots bibliotekets placering bör den dock snarare kategoriseras som en psykologisk thriller än en deckare.

Valet att berätta historien ur olika perspektiv störde till en början men efter ett tag och beroende på historien gav det berättelsen ett välförtjänt djup. Vad som från början tycks vara en till viss del standardiserad plott med kopplingar till kriget på Balkan utvecklas till något mycket mer internt och skrämmande. När historien mot slutet åter byter spår känns det tyvärr nästan lite som ett antiklimax -- en tajtare avslutning hade gett ett toppbetyg.